Jag har en 5.3 våtdräkt som jag har kört med både sen vår och höst ända tills december, nu får det dock bli 6.5.4. Siffrorna står för hur många millimeter tjock den är, den är oftast olika tjock över bålen, benen och armar osv. Därför två eller flera mått på samma dräkt. Vill du hoppa i vattnet nu bör du nog köpa en tjockare alltså ex 6.5.4, då klarar du allt. Du kan ju välja att bara köpa tjocka skor o handskar i början och sen skaffa tunnare om du känner att det blir för varmt. På hösten kör jag utan tills det blir för kallt. Kommer du inte vara i nu när det är som kallast så klarar du dig nog med 5 mm, beroende på hur frusen du är. Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga.
När det gäller bräda är det svårt, har ingen aning om hur begåvad du är, men det låter ju som det gick bra, grattis! Det är ganska stor skillnad att gå ner mycket i storlek, speciellt om du är såpass ny. Plus att förhållandena är annorlunda här hemma. Många med mig har nog skaffat en epoxy i början som man inte behöver vara lika rädd för att paja mot stenar osv, innan man har så bra koll. Du kommer fånga fler vågor på en bräda med volym. Mitt tips är en tex en NSP, 7.6 ner till 7.2. Det ligger en beg ute till försäljning här såg jag, kanske kan vara nåt. Känner du att den blir för tråkig så kan du bara sälja den och skaffa en mer avancerad. Men en "slit o släng-bräda" kan man alltid ha roligt med även när man blir bättre.
Var i landet bor du?
Lycka till och hoppas vi ses i vågorna!