Facebook data

1
Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning
#100364 Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 3 månader sen Stoke: 0

thaimat
graphgraph

Hej! Ny på forumet så ha tålamod.

Blev helt såld på surfing efter 2 veckor i Taghazout. När jag tillbringade tid där nere surfade jag så fort vågorna tillät, vilket i princip va 14 av 14 dagar. Jag körde på en hyrd bräda i epoxi, 7,7:a om ja inte minns fel. Vad jag förstod så va detta en nybörjarbräda. De gick två dagar i vitvatten tills jag paddlade ut till lite större vågor (allt från 1,5 meter till 2 meter höga). Efter en vecka hade jag börjat få kontroll på mig själv och "pop-upen" i dessa vågor och började svänga. Tiden gick och plötsligt va jag tillbaka i Sverige där ja möttes av snö.

Hur som helst är jag såld på surfing och är bestämd på att lära mig mer och mer och bli bättre och bättre. Jag behöver därför hjälp med vilken slags utrustning jag behöver för att surfa i vårt kalla, avlånga land med som även går att använda i lite varma klimat och andra vågor. Förstår dock att jag behöver två olika slags våtdräkter.

Längd: 185
Vikt: 75 kg

Våtdräkt
Brädtyp
Skor
Handskar

Uppskattar alla slags tips och länkar som ni kan komma med.

En bräda jag har kollat på:
www.boardshop.co.uk/product/fdm602r-2012.asp

Va sägs?
Mvh E.

Logga in för att svara
#100371 Svar: Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 3 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Tjena! Lycka till med surfet på hemmaplan. Mina tips är: 1. Köp en 543 dräkt med huva. Den håller dig varm. Välj den som du gillar direkt när du tar på dig den. 2. Köp en 32:a när värmen kommer. 3. Köp ett par 7-millimeters dojjor för vintern och och par boxarvantar (tumme + hand) 4. Är du snäppig på brädan så köper du en fiberbräda av fräck kvalitet. Den där Dominatorn verkar fin. Är du en knäckare på brädan så köper du en epoxy, så kan den skrapas lite mot sten och skräp. Det gör inte lika ont i plånboken. Jag tycker att en NSP räcker fint. (Många håller nog inte med.) /LINAC

Äsch, jag ser nu att det inte var så värst goda råd in i millimetern. Men i alla fall!
Ha det gutt!

Logga in för att svara
#100374 Svar: Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 3 månader sen Stoke: 0

thaimat
graphgraph

Vad menar du med 543:a? Jag antar att detta är en tjockare variant av våtdräckt. Kör jag på 7 mm skor när det är varmare också? Älskar ditt uttryck "snäppig" men vad menar du med detta?

Tack så mycket för ditt svar!

Logga in för att svara
#100375 Svar: Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 3 månader sen Stoke: 3

Ljd
graphgraph

Jag har en 5.3 våtdräkt som jag har kört med både sen vår och höst ända tills december, nu får det dock bli 6.5.4. Siffrorna står för hur många millimeter tjock den är, den är oftast olika tjock över bålen, benen och armar osv. Därför två eller flera mått på samma dräkt. Vill du hoppa i vattnet nu bör du nog köpa en tjockare alltså ex 6.5.4, då klarar du allt. Du kan ju välja att bara köpa tjocka skor o handskar i början och sen skaffa tunnare om du känner att det blir för varmt. På hösten kör jag utan tills det blir för kallt. Kommer du inte vara i nu när det är som kallast så klarar du dig nog med 5 mm, beroende på hur frusen du är. Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga.
När det gäller bräda är det svårt, har ingen aning om hur begåvad du är, men det låter ju som det gick bra, grattis! Det är ganska stor skillnad att gå ner mycket i storlek, speciellt om du är såpass ny. Plus att förhållandena är annorlunda här hemma. Många med mig har nog skaffat en epoxy i början som man inte behöver vara lika rädd för att paja mot stenar osv, innan man har så bra koll. Du kommer fånga fler vågor på en bräda med volym. Mitt tips är en tex en NSP, 7.6 ner till 7.2. Det ligger en beg ute till försäljning här såg jag, kanske kan vara nåt. Känner du att den blir för tråkig så kan du bara sälja den och skaffa en mer avancerad. Men en "slit o släng-bräda" kan man alltid ha roligt med även när man blir bättre.
Var i landet bor du?
Lycka till och hoppas vi ses i vågorna!

Logga in för att svara
#100458 Svar: Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 2 månader sen Stoke: 0

thaimat
graphgraph

Ljd skrev:
Jag har en 5.3 våtdräkt som jag har kört med både sen vår och höst ända tills december, nu får det dock bli 6.5.4. Siffrorna står för hur många millimeter tjock den är, den är oftast olika tjock över bålen, benen och armar osv. Därför två eller flera mått på samma dräkt. Vill du hoppa i vattnet nu bör du nog köpa en tjockare alltså ex 6.5.4, då klarar du allt. Du kan ju välja att bara köpa tjocka skor o handskar i början och sen skaffa tunnare om du känner att det blir för varmt. På hösten kör jag utan tills det blir för kallt. Kommer du inte vara i nu när det är som kallast så klarar du dig nog med 5 mm, beroende på hur frusen du är. Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga.
När det gäller bräda är det svårt, har ingen aning om hur begåvad du är, men det låter ju som det gick bra, grattis! Det är ganska stor skillnad att gå ner mycket i storlek, speciellt om du är såpass ny. Plus att förhållandena är annorlunda här hemma. Många med mig har nog skaffat en epoxy i början som man inte behöver vara lika rädd för att paja mot stenar osv, innan man har så bra koll. Du kommer fånga fler vågor på en bräda med volym. Mitt tips är en tex en NSP, 7.6 ner till 7.2. Det ligger en beg ute till försäljning här såg jag, kanske kan vara nåt. Känner du att den blir för tråkig så kan du bara sälja den och skaffa en mer avancerad. Men en "slit o släng-bräda" kan man alltid ha roligt med även när man blir bättre.
Var i landet bor du?
Lycka till och hoppas vi ses i vågorna!

Vad tror du om; www.wetsuitoutlet.co.uk/2012-billabong-revolution-543mm-chest-zip-free-hood-h45m06-blackcharcoal-fade-p-4674.html

Sen ör jag sugen på en Rusty Piranha 6,2. Ligger en uppe här på forumet till ett bra pris.

Logga in för att svara
#100623 Svar: Såld på surfing, behöver hjälp med utrustning 13 år, 2 månader sen Stoke: 3

Ljd
graphgraph

Det är säkert en bra dräkt, jag har inte så mycket erfarenhet av dräkter, men mitt tips är att du måste testa den först om du inte har haft en liknande innan. Brädan vet jag inget om, jag surfar själv på större brädor och är inte så avancerad. Men som jag skrev tidigare, vet inte din nivå men till en nybörjare i allmänhet skulle jag nog rekommendera en större bräda. Men det är ju bara att testa sig fram. Ha det så roligt när isen släpper!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!