Facebook data

1
fenplugg problem
#100598 fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

Jag har kört av fenpluggarna ganska rejält och har letat runt på forumet efter någon utförlig guide men hittar inte någon. Undrar om någon här har några tips på hur jag ska göra.
Jag har glasfiber väv och nya pluggar

Logga in för att svara
#100599 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

ring till mig ikväll typ 8 tiden då förklarar jag sllt du behhöver göra! 0702097787...peace..ratman

Logga in för att svara
#100600 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Vilken bräda var det? Shapet samt konstruktion

Logga in för att svara
#100601 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

UUUH! Värsta lagningen om man inte har så mycket erfarenhet!
Först o främst ser jag inga markeringar var fenan skall sitta finns de eller inte? Om inte mät andra sidan och kopiera så gott som möjligt där du skall reparera. Antar att du inte har en installations rig så du får anvnäda den riktiga fenan för installation.
De nya pluggarna har små "ben" vid sidan av. de är till för att kunna monteras i rätt höjd med din bottom. dvs de skall vila på botten av brädan när de installeras. Om hålena är för stora så att de små benen inte kan vila på nåt så måste hålena fyllas med nåt. Jag brukade fylla med foam. Om du har en gammal bräda som skräpar tag lite från den och fyll igen hålena och öppna nya hål. De skall vara 30 mm i dia. På rätt plats!!! använd dig av hålsåg 30 mm. Hoppas benen har någonstans att vila på....

Hmm, fan det här börjar låta alldeles för komplicerat. Men om du lyckats få dem på plats så antar jag att du har polyester. choppa lite väv med sax(fin malet)och blanda i polyestern.Skulle tro att 150cc räcker. Om du blandar i för mycket blir det inte rinnande och då har du problem. Se till att du tejpar en "damm" runt hålena så inte polyestern rinner iväg nånstans innan det härdar.
När du är ready, sätt pluggarna på plats i rätt vinkel o allt. detta görs med modelllera vid fen basen. längst fram o bak om du förstår vad jag menar.
Nu när de är på plats så blandar du härdare till polyestern, inte för mycket i dessa fall. för mycket betyder hetta och det vill man inte ha.Häll i polyn i gapet runt pluggarna o se till att inget kommer innanför. Och det är viktigt att det utförs i rumstemperatur för bästa resultat.
Och när polyn har härdat slipar du ned pluggarna till rätt höjd och patchar med ett skikt av väv över pluggarna. glöm inte att tejpa över pluggarna med maskeringstejp!
Slipa sedan bort tejpen och de vassa kanterna för att kunna sätta i fenan. FÄRDIGT! Enkelt va!

Enkelt för den som är van.....Good luck !!

fråga om du inte förstår vad jag menar.

Jimmy.

Logga in för att svara
#100602 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Ring RAT. kommer nog förstå bättre talat än skrivet.

Logga in för att svara
#100604 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

det är en fish två fenor gjord a jed noll pukas sharkboy

tack för svaret jimmy! tror jag fattar lite närmare.. hålet är för stort pluggen åker ner till decket segt nu får man ut o skaffa foam..... har för mig att det var någon slags plast vägg inne i hålen också, ska man skaffa det också?

Logga in för att svara
#100605 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Den är piss enkel att laga om man vet hur!! Ring mig runt 8 ikväll eller imorgon kväll osv

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#100606 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

viktorviktorviktor skrev:
det är en fish två fenor gjord a jed noll pukas sharkboy

those are good shapes. Problem is :

FCS + Big Fins = ripped plugs

Logga in för att svara
#100607 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

OK, det går utan foam om man vill....
Plast väggen du pratar om är härdad polyester. Du kan gå den enklare vägen genom att skruva fast pluggarna till fenan som du har......då behöver du inte fylla i med foam innan. De små skruvarna sitter väl i pluggarna eller hur? Se bara till att du inte får poly i hålen där fenan sätts i...

Logga in för att svara
#100654 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

är det lagat eller???

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#100667 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

nääääej letar lokal som är varm o ljus.....

Logga in för att svara
#100685 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Gubbe, om de är en bra bräda som du bryr dig om så lämnar du in de till Depontes, han fixar de..

Dåligt insatta fenpluggar är ett helvete..

Logga in för att svara
#100686 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Håller med ovan talare.

Logga in för att svara
#100687 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 0

astroman
graphgraph

Jag fixade en billig värmefläkt som fick stå i garaget och blåsa värme på brädan medans lagningarna härdade. Finns på CO.

Logga in för att svara
#100688 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

jag har lagat flera som sett ut sådär med båda pluggarna urdragna. Det är inte helt enkelt eftersom du måste göra en massa moment rätt om det ska bli ok.

Lite kort så skulle jag gjort följande:
1 spackla upp bakom bakre pluggen och andra ställen där du behöver för att sen kunna slipa hela ytan jämn. Blanda spackel av polyester och mikroballonger till lätt o lagom konsistens.
1 slipa ner väven runt hålen, det gör du får att kunna lägga ett par lager väv som ska i nivå med övriga laminatet.
3 laminera två lager väv det undre smalare skall täcka en bit runtom hålen och skadorna. Det övre ytterligare en bit ut.
4 slipa ner lite lätt
5 lägg sliplager med bara plast
6 slipa någorlunda i nivå med övriga laminatet
7 mät ut var pluggarna ska sitta
8 borra hål
9 sätt pluggarna på jiggen eller fenan
10 tejpa eller som nån skrev ovan fixa fast mha modellera
11 dubbelkolla alla vinklar
12 Gör en damm runt pluggarna
13 Mixa plasten med mald glasfiber och vitt pigment mald fiber kan vara svårt att hitta. Du kan mala själv i en stenmortel
14 Häll plasten ner i hålen runt pluggarna som ska vara rengjorda beroende på sort
15 plasten ska hällas ner på ena sidan av plugghålen luften ska upp ppå andra
16 kolla vinklarna och positionen på fenan/jiggen
17 ta bort och finishslipa bort pluggarna

18 Tror ärligt talat du bör lämna in brädan istället om du vill ha ett bra resultat

Det finns massa olika sätt att laga och sätta nya pluggar, alla sätt är bra utom de dåliga.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#100690 Svar: fenplugg problem 13 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

tillägg till 3 Jag brukar alltså laminera över de gamla hålen

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!