|
#101270 |
CANGGU eller MEDEWI 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 84 |
|
Ni som varit där, vad tycker ni?
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#101271 |
Svar: CANGGU eller MEDEWI 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 9 |
|
Båda två naturligtvis. Varför välja?
|
|
|
|
|
#101273 |
Stoke: -6 |
|
Canggu är snabbare tubigare, medewi slöare fast längre åk, kan bli rätt bra form även där på rätt prognos. Canggu är enligt mig myck trevligare att hänga i, skulle aldrig palla att bo mer än några nätter i medewi, har vart där rätt många ggr och tyckter egentligen inte om nått annat än vågen och då älskar jag övriga Bali.
|
|
|
|
|
#101274 |
Stoke: 68 |
|
akta stenarna läääängst in på medewi det finns ostron överallt på de och de är rakbladsvass!! jag vet jag stog på en..!
|
|
|
|
|
#101279 |
|
Gött. Av bilderna jag sett ser Medewi slö men ändå heeeelt ok ut 
|
|
|
|
|
#101286 |
Stoke: 2 |
|
Hur länge ska du vara där?
Canggu är ju betydligt bättre som bas om du tänkte stanna på en av platserna en längre tid. Det finns flera bryt i Canggu, dels snabbare och tubigare (men fortf. inte så tungt) som någon ovan nämnde men också en riktigt fin fish/longboardvåg som du kanske skulle gilla. Gött häng i övrigt med massa fina restauranger. Sen är det ju närmare till andra bryt om vinden ligger fel på väst.
Medewi är superkul på rätt swell så åk dit några dagar... men som Rat säger, akta fossingarna.
Njut!
|
|
|
Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
|
|
#101288 |
|
Tänkte en månad. Verkar ju vara ett måste att ha bil iaf, så man kan cruisa runt.
|
|
|
|
|
#101297 |
|
liinus - Medewi är midjehögt när allt annat är platt, så skulle du vakna en dag och Canggu bara ser tragiskt ut så kan du oftast räkna med ca 2 fot större på Medewi. det är dock 2.5 h dit så det är bäst att planera in några dagar där om prognosen ser sunkig ut. det finns även en bra våg en halvtimme innan Medewi som heter Balian.
Så bo vid Canggu, då har du tillgång till 3 st vågor precis utanför dörren, ännu en som Sanne tipsade om (old man's), ca 500 m söder, och några till spots ner mot Seminyak. Oftast mycket folk i vattnet men riktigt tidigt på morgonen kan det vara rätt lugnt, även på eftermiddagen när det blir onshore, och det har ju inte vi svenskar något emot.
och GLÖM bil, trafiken runt kuta är obscen. du kan hyra en moppe för 3 dollar om dagen däremot, och bensinen är i stort sett gratis.
förslag på upplägg för dig: Bo i Canggu, surfa där på morgonen, efter lunch styr du moppen söderut och åker till något av alla bryt mellan Legian och Uluwatu där det är offshore hela dagen (finns över 15 spots att välja på). kör försiktigt och ha med några 50.000-lappar (ca 40 kr) att muta farbror blå med. med moppen kan du utforska så mkt du vill också, det finns fler hemligheter än vad svennebanan tror...
|
|
|
|
|
#101308 |
|
Om nu trafiken är så galen, sitter man inte mer säkert i en bil än på en moppe då! 
|
|
|
|
|
#101311 |
|
sträckan Kuta - Medewi är sketchy med lastbilar som ligger och kör alldeles för fort på en smal krokig väg. så ta en taxi eller ordna samåkningen med några i bil om du ska dit. sett flera olyckor efter den sträckan och kan man inte vägen och tempot i trafiken är det absolut ingen bra idé att köra själv.
annars är bil ofta jävligt varmt och segt då man nästan alltid får sitta i långa köer. moppe är svalare och man kan då sick-sacka sig fram. det går (ofta) fint om man kör försiktigt och undviker rusningstrafiken.
|
|
|
Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
|
|
#101313 |
|
liinus, bil är supersäkert eftersom du sitter helt still, hela tiden. och ja, kuta-medewi är sketchy, jag skulle inte köra den på dagen. de gånger jag gjort den rutten har jag startat vid 4-tiden på morgonen, då är det inga problem. använd sunt förnuft och ha inte bråttom så är det lugnt. känns som om det är många trygghetsnarkomaner på det här forumet ibland...
|
|
|
|
|
#101314 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Går det inte bussar från Kuta till Medewi? Ett annat alternativ till nybörjare på Bali är ju Nusa Lembongan med vågen playgrounds kanske.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#101321 |
Stoke: 0 |
|
Jag skulle inte ens rekommendera dig att åka till Medewi. Vågen är helt ok, men stället är sjukt dött och resan är dit är seg. Mitt tips är att utgå från Canggu och finns gött om bra vågor kring det området. Sen kan du ta restiden det skulle tagit dig till Medewi och åka till nusa lembongan istället. Mysig ö med bra vågor. Se dock till att du tajmar det rätt med tidvatten och vind. Jag valde att åka dit när det var högvatten tidig morgon och kväll.
Ha en bra resa. Är väldigt avundsjuk! 
|
|
|
|
|
#101322 |
|
håller med om att Lembongan är sjukt nice men Playground som våg är väl inte jättebra? mycket folk på en rätt kort våg som ibland kan vara rätt lite sugig i takeoffen, iaf vänstern.
på Lombok har du ju hela paketet annars. alla jag känner som inte surfat så mycket uppskattar tiden där mest. lugnt, nybörjarvänligt och bra stämning i vattnet. man kan bo alldeles vi båtarna som tar dig ut till brytet. är du i Indo en månad rekommenderar jag dig att åka dit 1-2 veckor iaf!
|
|
|
|
|
#101324 |
Stoke: 0 |
|
Nä playground är väl ingen höjdare kanske. Men jag surfade mest en annan våg där, tror den kallas shipwrecks. Tyckte den var helt ok. Sen åkte jag båt lite längre en dag till en vänster som var rolig. Tror den heter ceningan typ.
|
|
|
|
|
#101325 |
|
Ja, jag hade valt Lombok om det inte var för att man måste ta båt så fort man ska ut och surfa...
|
|
|
|
|