Prolog:
En liten, clean och härlig dag i Sandy bay på Nya Zealand tog tjejen med sig kameran och bestämde sig för att filma istället för att fota och det här blev resultatet av 2-3 timmars surfande.
Brädan jag kör på är en 6´4 twin fin fish av Jay Novak shapad i San Diego i mitten av 70 talet. Den hade hängt på en vägg i Piha/NZ i över 30 år tills jag fick syn på den och köpte den direkt. Jag har surfat en hel del retrofishar och twinfins innan men den här skiljer sig rejält från mängden då den är sjukt svår svängd, nästan dubbelt så tjock och längre, dessutom sitter fenorna mkt närmre än de brukar göra på twin fins och rockern där bak är helt platt. En bräda man får kämpa med i alla sorters vågor, men kul har vi haft! Hendrix har jag döpt han till då han är sliten, underbar och groovy
Jag skickade iväg ett mail till Jay och frågat lite om brädan och det visar sig vara hans personliga bräda under mitten av 70 talet. Han berättade att han shapat den på samma sätt han shapade sina första brädor i början av 1971. Tack vare denna brädan har jag fått tillbaka den stoken jag hade i vattnet för över 10 år sedan. Lånade även min tjejs 7´0 under denna session.