Facebook data

1
Längre vistelse i Indo
#102866 Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Planerar en surftrip, 3-6 mån i Indo, och planerar för att ha en (relativt) fast bas under den tiden pga plugg. Några bra tips på vart/hur man letar boende på Bali/Lombok för en så lång period? Någon som har koll på hur tillgången på internet är överlag? Erfarenheten från Java är att nätet inte existerar.. typ..

Allmänna tips för Hawaii får gärna följa med också, kan hända att det slinker ner 2 månader där med

Logga in för att svara
#102867 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Tja, jag bodde 12månader på Bali för ett drygt år sen, tyckte det va svårt att hitta boende på nätet. Du kan långtidshyra ett sunkigt hotellrum för 1000-1500/månad, men du kommer få leta lite för priserna går bara upp och upp. Jag och tjejen hyrde en 3:a för ca 2700/månad. Den va enkel men fräsch, va kanske dyrt, men vi tyckte det va värt det då den låg precis där vi ville bo. Det går att långtidshyra balistyle hus rätt billigt, men då ligger dom ofta rätt illa till, annars kan du säkert hyra ett rum i nån expats villa. Lycka till

Logga in för att svara
#102868 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Boka in dig på hotell för två veckor, du kommer hur snabbt som helst hitta annat boende under tiden. Sitter ju uppe skyltar överallt. Flera caféer och så som har fri uppkoppling, de flesta boenden har det definitivt idag, men visst kan det hänga sig och gå långsamt. En kille jag hängde med betalade endast 1000000 IDR per månad för sitt boende som var ett rum m badrum och kylskåp. Så ska du vara borta en längre tid kan du självklart få till ett bättre pris, även om hans helt klart var very special price
Jag bokade hotell via booking.com

Logga in för att svara
#102869 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

Som de andra har skrivit så är det relativt lätt att hitta boende. Om du vill ha en bas på Lombok i nån vecka kan jag rekommendera Yuli homestay i kuta lombok. De är sjukt hjälpsamma. På Bali tyckte jag att de flesta ställen jag bodde på hade internet (men det är nog för att jag bara väljer ställen med internet). Lombok var lite sisådär, men många restauranger hade. Jag hörde att det skulle gå att fixa ett "prepaid mobilt bredband" ganska billigt annars. Mike på Yuli homestay lånade alltid ut sitt till mig.

Men annars verkade som att många localsurfers och random folk körde på Homestay grejen och det var riktigt billigt hos dom.

Logga in för att svara
#102870 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Tack för sjukt bra tips! Känns rätt mkt lugnare med boendebiten nu

Någon som har koll på hur stickorna (prepaid bb) funkar? Någorlunda stabilt? Anledningen att jag är så nyfiken på nätet är för att jag ska plugga högskola på distans, med seminarium och möten via webcam, och resan liksom står och faller lite på det, så det är inte för att jag inte kan leva utan fejjan haha

Logga in för att svara
#102871 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Mobilt bredband kan du nog inte räkna med att köra seminarier och möten via webcam på. Inte ens på Bali skulle jag tro. Lombok är nog ännu värre. Men med fast bra uppkoppling tror jag du kan få det till att funka.
Fick upp 3g symboler på min mobil i Kuta/Denpasar området iofs.

Logga in för att svara
#102872 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Ja det känns ju som att det lutar åt att man får hålla sig på Bali, men betryggande att det verkar finnas okej fasta nät om jag greppat det rätt?

Logga in för att svara
#102873 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Skype brukar ju funka på internetkafeer. Bali blir bara dyrare och dyrare.

Logga in för att svara
#102874 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

Det prepaid jag fick låna på Lombok fungerade faktiskt rätt bra. Dock tog "det snabba" nätet slut bara på ett par dagar. Tror inte han hade så mycket mer än 500Mb limit per månad så efter det gick det riktigt långsamt.

Logga in för att svara
#102878 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag skypade fr hotellet på Bali som hade gratis uppkoppling. Det fungerade rätt bra.

Logga in för att svara
#102884 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 6

Angie
graphgraph

Har själv pluggat en distanskurs under 5 månader på Bali och tyckte det funkade riktigt bra. Gjorde mycket av arbetet hemma på hotellet och när jag behövde internet tog jag med datorn på lunchen och uppsökte en restaurang med wifi. Beror väl på hur ofta man behöver nät men jag tyckte det funkade bra. Spenderade en del tid på Lombok men fick passa in det lite i skolschemat eftersom det är lite sämre med uppkopplingen där.

Logga in för att svara
#102895 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Härligt att höra att det funkat för dig Angie! Ger mig hopp hur funkade det med föreläsningar och seminarium för dig då? Tänker med tanke på att det ibland blir relativt knepiga tidsskillnader? Någon som vet om det generellt går att få fast internet "hemma" om man hyr en lya på 5 mån typ?

Logga in för att svara
#102896 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 6

Angie
graphgraph

Jag tycker helt klart du ska åka, det är grymt kul att kunna kombinera resandet med plugg. Jag läste turismutveckling och hade mycket egna arbeten och inga egentliga seminarium och föreläsningar, det hade däremot min vän som läste engelska (på universitetsnivå). Hon hade väl inga direkta problem med tidsskillnaden men det som kunde strula var att hitta en stabil uppkoppling och smidigt kunna delta i gruppmöten och liknande. Klart att det kan bli lite extra arbete jämfört med att plugga hemma i sverige men som sagt inget som inte går att lösa med lite vilja. Vi bodde också en kortare tid i en villa som våra vänner hyrde och där fanns det tillgång till bra och stabilt internet i receptionen så kan inte tänka mig att det blir något problem för dig att hitta en lya att hyra i 5 mån med bra uppkoppling. Go for it säger jag!

Logga in för att svara
#102897 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Angie, din info är verkligen guld för mig! Att få info om hur allt funkar är toppen, men att dessutom höra att det verkligen funkar är över all förväntan!

Logga in för att svara
#102898 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 6

Angie
graphgraph

Helt lugnt, bara säg till om det är ngt annat du undrar över!

Logga in för att svara
#102901 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Hej,
Om du har en smartphone kan du bara skaffa ett simpatikort och ringa stjärna363fyrkant och välja olika internetabbonemang till ditt kontantkort. Sen kan du bara dela ut internet via usb kabel eller trådlöst... Jag brukar köra 100.000Rp vilket ger 1GB i 30 dagar, alltså typ som i Sverige... Om du inte gör det så blir internetanvändningen ganska dyr....

3G täckningen på Lombok är dålig, men i Mataram, Praya och i Kuta finns det. Hasstigheten på din 3G anslutning i Kuta är oftast bättre än de ställen som har wifi så så länge du bor där är det helt ok...

Pz

Logga in för att svara
#102903 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 9 månader sen Stoke: 2

piraten
graphgraph

Internet i indo kan man bli gråhårig av...

Men det går att få tillräcklig hastighet för dina behov. Kolla efter ett hus som har telefonlina, då kan du få Speedy från telkomsel som är en fast uppkoppling, ca 1 mb/s, obegränsad mängd data.Väldigt meckigt att få en lina till huset om det inte finns redan. Kostar ca 700 000 per månad, plus installation, vilket är lite pengar, men ändå värt det om man jobbar eller pluggar.

Global extreme kostar ungefär detsamma, men är lite långsammare och sämre, via parabolantenn, så du behöver inte ha fast lina. Tveksamt om det räcker för dina behov dock.

Men som vanligt i indo kan du aldrig lita på att något ska fungera, så backup-plan är bra att ha. Vi kör alltså med smartphone/modem också, så att man aldrig är utan nät om det är strömavbrott (de tenderar allt som oftast att komma som när det är som mest olägligt). Plus att det kan du ta med när du reser, sen om du har täckning ute på de andra öarna är en annan sak. Tänk på att du äter upp 1 gb ganska snabbt om du använder nätet en del. Boende är som folk skrivit lätt att få tag på och finns allt mellan snorbilligt och svindyrt. Generellt får du vad du betalar för, men du kommer undan mycket billigare om du vet att du kan hyra långtid och pynta allt på en gång. Eller om ni är ett gäng som delar ett större hus. Som alltid annars, pruta. Kontakta mig när du ska åka ner så kanske jag känner någon som vill hyra ut rum/hus.

Logga in för att svara
#102965 Svar: Längre vistelse i Indo 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Shallow
graphgraph

Verkligen, tusen tack för era tips! Angie, kommer nog säkert höra av mig framåt hösten när det börjar närma sig, är alltid toppen med nån som gått vägen före en själv!

Piraten, planen ligger runt mitten på Januari till mitten på Juni, så hör du något om något så är det mer än välkommet! Likaså om du hör nån som behöver nån att dela med, ett gäng som vill gå ihop, lägenhet, hus, vad som än kommer i vägen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!