Facebook data

1
interessant
#102875 interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Logga in för att svara
#102876 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Ja tänk om man 8% av tiden man va ute faktiskt stod i vågen det hade ju varit trevligt.

Logga in för att svara
#102877 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jepp, u gotta be a good paddler

Intressant d där med hjärtrytmen. Nu senast var det så tydligt när man red hela vägen in och sen klev upp ur vattnet. Hjärtat var på högvarv!

Logga in för att svara
#102880 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Intressant läsning!

Tycker att det låter mycket som ett skivstångskomplex i flera set. Blanda övningar där vikten är lätt med övningar där vikten kommer att vara nära Max du kan hantera.
Exempelvis: 5*marklyft, 5*frivänding, 5*frontböj, 5*axelpress avsluta med 5*thrusters för att få något explosivt med hela kroppen. Sätt inte ned skivstången mellan övningarna. Upprepa så många gånger som möjligt på 20 minuter. Glöm inte att vila lite mellan varje varv får att simulera den korta återhämtning de pratar om.

Jag önskar också att man kunde stå så stor del av tiden

Logga in för att svara
#102885 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Har funderat på hur mkt fokus och energi det faktiskt krävs för att ta den där vågen. Det är klart att det är olika fr dag t dag, beroende på hur det ser ut där ute. Men att ta vågen och sen rida den, hur ansträngande ÄR det egentligen? Hur snabbt börjar kroppen förlora fokus? Klart det är en fråga om träning och vana och vilken sorts våg det handlar om (stor, liten) samt hur aktiv man är där ute.

Men hur länge brukar det ta för er innan ni märker att fokus börjar vackla? En timme? Två?

Logga in för att svara
#102886 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Tycker det finns en klart samband mellan bra surfing och bra kondition/styrka.

Daremot forutsatter inte bra kondition/styrka att man for den skull surfar bra....

Logga in för att svara
#102887 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Liinus skrev:
Har funderat på hur mkt fokus och energi det faktiskt krävs för att ta den där vågen. Det är klart att det är olika fr dag t dag, beroende på hur det ser ut där ute. Men att ta vågen och sen rida den, hur ansträngande ÄR det egentligen? Hur snabbt börjar kroppen förlora fokus? Klart det är en fråga om träning och vana och vilken sorts våg det handlar om (stor, liten) samt hur aktiv man är där ute.

Men hur länge brukar det ta för er innan ni märker att fokus börjar vackla? En timme? Två?

Beror lite på hur det har gått. Om den första tiden flutit på bra med vågfångandet så krävs det bara lite korta pausar för att orka mer och hålla fokuset uppe. Däremot om vågfångandet gått dåligt försvinner fokuset efter ca 2timmar p.g.a trötthet. Är rätt mycket mentalt det där i alla fall för mig. Det är en #fokusknapp" som stängs av liksom.

Logga in för att svara
#102889 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja det stämmer bra. Då har vi samma upplevelse. Men jag antar att man kan arbeta på den mentala biten m att behålla fokus. Ex. försöker jag att inte vara så jäla prestationsinriktad eftersom jag är en tävlingmänniska.
Sen är det en annan sak att energin tar slut för att man ÄR fysiskt aktiv.

Logga in för att svara
#102892 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jag håller med men kan nog uppleva att jag gärna stannar ute lite för länge oavsett om det går bra eller dåligt... Jag vill ofta ha en våg till

Är man i varmare länder rasar nog prestationsförmågan rätt fort på grund av vätskebrist efter 1-2 timmar.

Går det att säga något generellt om det här eller är det för stor variation mellan olika surfare och olika vågor?

Vad har ni andra för strategi? Surfa så länge man orkar och det är kul eller surfa hårt kortare och vila mellan?

Logga in för att svara
#102893 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det kan vara smart att ta lite vätske och matpauser om stranden ligger lätt tillgänglig.
Hur långa pass beror ju helt klart på hur intensiva de blir, om det kommer set var 20:e minut som det kan göra på böljan blå så är det klart man inte blir helt utmärglad. Kan ofta bli ganska mycket paddling här hemma i Sverige tycker jag, när man väl får surf så kommer det ganska konstant ofta även hyfsat långa vågor och starka strömmar.
Jag brukar vara i max kanske 4-5 h.
Träna för surfing är svårt och ffa så jävla trist..

Logga in för att svara
#102894 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahaha, det är den där påtagliga hysterin hos ex. svenskar när de kommer utomlands och äntligen får surfa. Det gäller dock att inse att man inte precis kan skynda på att avancera i vattnet efter ett längre break. Det måste få ta sin tid och jag skiter numera i om jag surfar in eller får paddla in när d e dags att gå upp. Huvudsaken är att man inte går upp helt våglös

Logga in för att svara
#102921 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Låter som "BearComplex"

Jonty skrev:
Intressant läsning!

Tycker att det låter mycket som ett skivstångskomplex i flera set. Blanda övningar där vikten är lätt med övningar där vikten kommer att vara nära Max du kan hantera.
Exempelvis: 5*marklyft, 5*frivänding, 5*frontböj, 5*axelpress avsluta med 5*thrusters för att få något explosivt med hela kroppen. Sätt inte ned skivstången mellan övningarna. Upprepa så många gånger som möjligt på 20 minuter. Glöm inte att vila lite mellan varje varv får att simulera den korta återhämtning de pratar om.

Jag önskar också att man kunde stå så stor del av tiden

Logga in för att svara
#102947 Svar: interessant 12 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Feddan skrev:
[quote]Låter som "BearComplex"

Just så kan det vara faktiskt

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?