Facebook data

1
Hjälp med val av utrustning!
#103022 Hjälp med val av utrustning! 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

FarOut
graphgraph

Hej alla surfers!

Har länge drömt om att rida på vågor och efter att polaren var på Hawaii i våras är jag sjukt stoked på att testa att surfa jag med! Dock har jag ingen Hawaii-plånbok utan har tänkt att lära mig lite surfing på Torö. Jag har provat en hel del brädsporter och känner att det är dax för den som känns mest nice av alla!

Nu till mina frågor:
1. Är det lönt att lära sig i Sverige eller kommer jag vara en besviken kille?
2. Vad för bräda ska jag ha? Jag är 180cm lång och väger ca 75kg
3. Vilken tjocklek på dräkt är att rekommendera? Hade tänkt surfa i höst/vinter

Vore tacksam om någon vänlig, kunnig själ tar sig an mina frågor!

Tack på förhand!

Logga in för att svara
#103029 Svar: Hjälp med val av utrustning! 12 år, 8 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

1. Det är inte lönt att lära sig på Torö. För det första är vågorna i regel svåra att lära sig på eftersom de är stökiga vilket gör dels att det är svårt att ligga rätt, dels att du kommer bli omkringspolad.
Av 50 surfbara dagar per år på Torö är det ca. 10 dagar som vågorna är nybörjarvänliga, dvs. rena och inte för stora, varav kanske 5 av dessa dagar inträffar när det är varmt och vänligt i vattnet (dvs. mellan 13-20 c). I övrigt kommer det att vara både stökigt och kallt. Till detta kommer att det är stenigt. Stenar är ingen fara om du vet vad du gör, men saknar du kontroll kommer du kanske att ramla in i en sten, sannolikt kommer du att köra sönder fenor.

Inte för att göra dig besviken, men lär dig surfa utomlands. När du kan grunderna kom tillbaka till Torö med en 6 mm våtdräkt, och en minimal av plast (typ NSP).

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!