Facebook data

1
Simningsträningstips!
#103058 Simningsträningstips! 12 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Det händer ju med jämna mellanrum att vi pratar träning här och nu senast hade vi en tråd om vad forskarna anser att vi bör träna.

Jag har under de senaste åren kommit i kontakt med crossfit och slås ofta av hur välanpassad träningsformen är till våra behov.

I dag hittade jag en spännande artikel om crossfit och simning. Det här kan helt klart vara bra för oss också. Är man inte så van får man så klart tänka på hur man skalar.

library.crossfit.com/free/pdf/36_05_Swimming_CFStyle.pdf

Logga in för att svara
#103075 Svar: Simningsträningstips! 12 år, 8 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Simning är nog jättebra för surf men jag känner att simning inte ger mig vissa saker som är viktiga.
Jag har lång rygg och känner att det som får mig att prestera dåligt när jag surfar är nedre ryggmuskulaturen. Jag blir snabbt trött i de musklerna vilket leder till att jag inte kan paddla optimalt, dvs. jag kan inte hålla kroppen högt på brädan. För paddlingen verkar vara en kombination mellan axel, triceps och hela ryggmuskulaturen.

Med nedre ryggmusklerna verkar det vara så att man trycker ned brädan och ger extra kraft åt den kraft som axel och arm ger. Inget av de simsätt man kan träna i simning verkar ge den specifika träningen för nedre ryggen. Visst är det nog så att även nedre rygg och mage tränas och aktiveras vid simträning men det är nog inte främst de musklerna som tränas, utan det verkar vara mer en perifier effekt. Rätta mig om jag har fel. I surf känns det som om nedre ryggen är väldigt aktiverad hela tiden och är en central muskelgrupp som det är lika viktigt att vara väldigt stark i som axel och triceps. Jag har fått för mig att roddmaskin ger jäkligt bra träning för hela ryggen, visst tar rodd typ 60 % på benen, men jag känner alltid att det också tar jäkligt bra på ryggen. Problemet är nog att jag har ett kontorsjobb vilket gör att man får dålig bålmuskulatur.

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#103100 Svar: Simningsträningstips! 12 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Helt rätt!

Det finns nog ingen träning förutom just surf som ger träning till helt rätt muskelgrupper på samma gång. Simning är ju inte helt överförbart heller eftersom man inte har samma possition i vattnet. Man får helt enkelt kombinera flera olika övningar. Rodd låter vettigt eftersom du ju faktiskt också använder benen när du surfar. Har du problem med bålstyrka och uthållighet i svanken kan det vara bra att köra supermans och situps det krävs ju inget gym för det. Vill man bli ännu starkare i just nedre ryggen så kanske stelbenta marklyft och rumänska marklyft kan vara något för dig.

En av tankarna med inlägget var att visa lite hur det går att variera sin simträning. Jag har fått uppfattningen att ganska många tycker att det är tråkigt och enformigt att simma och då kan några av de här passen garanterat erbjuda variation.

Logga in för att svara
#103106 Svar: Simningsträningstips! 12 år, 8 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Fins bra träning när det är plattvatten. livräddning, de här brädorna kan ni leka med i väldigt små vågor också!

Logga in för att svara
#103186 Svar: Simningsträningstips! 12 år, 8 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

If you do the right type of swimming there is no question that swimming is fantastic for surfing! Not only does it dramatically improve your cardiovascular capabilities but it also makes you much more comfortable in and under the water which helps you to stay calmer and in control when experiencing heavy hold downs etc! If your leash snaps you are more capable of swimming to safety OR possibly saving someone else in trouble in the water!!!
If you can't swim reall well you'll never be a competent all round surfer!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!