Facebook data

1
Hjälp ang ding
#103095 Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Hej allihop!

Har lyckats få ett par "minidings" eller vad man ska kalla det, på ena railen. Den ena av att brädan välte och den andra ordnade min knäskål till. Efter en noggrann inspektion har jag kommit fram till att railen inte har ändrat form på något sätt men det är sprickorna jag är orolig för. Kan dom vara så djupa att vatten sipprar in? eller är detta bara en skråma som inte behöver åtgärdas?

Brädan är en Surf Rocket Evo 6’8 Epoxy X Comb Bamboo.

Jag har aldrig lagat dings förut och söker därför efter tips här.
Länkar till tre bilder jag har tagit, hoppas att dom räcker till för en hyfsad bedömning. Om någon känner för att gräva ner sig djupare i detta så kan jag fixxa fram fler bilder.

tinypic.com/r/2cqdxzc/6

tinypic.com/r/9gwnbq/6

tinypic.com/r/11jvvrm/6

Tack på förhand!

Logga in för att svara
#103096 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det där behöver troligen inte lagas. Men var försiktig och håll koll på vikten på brädan ifall den skulle börja suga vatten, det kan den göra om sprickorna går ner till skummet som troligen??? är frigolit (EPS)

Logga in för att svara
#103098 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Skönt att höra! Ja, Epoxy Honeycomb ska det vara i om jag har läst rätt. Med andra ord någon sorts frigolit då gissar jag.

Det ska jag göra! Om jag nu, mot förmodan, skulle upptäcka att det sipprar in. Hur lagar jag detta på bästa sätt? Slipa och sedan pensla på nytt Epoxy? tips på ett bra reparationskit skulle uppskattas

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Logga in för att svara
#103101 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej ge dig inte på att som nybörjare laga nån slags kinabräda med epoxy överhuvudtaget. Det kommer sluta i kaos.

Honeycomb är ett superdyrt distansmaterial i sandwichbrädor, skulle inte tro att din (lågpris?) bräda innehåller HC.

Lämna bort brädan till nån som kan laga med epoxy är mitt tips ifall du nu anser det är hål in till skumkärnan.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#103110 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Okej, nej isåfall kan den nog inte innehålla det. Efter vidare undersökning står det något om Epoxy Comb X. Svårt att övesätta alla franska sidor.

Men iallafall så ska jag hålla koll på vikten.

Tack för hjälpen!

Logga in för att svara
#103115 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kolla vikten och även att det inte pyser ut vatten runt hålen om du lägger brädan i solen. Obs var försiktig med solen också på en bräda med eps, låt den inte bli smällvarm.

Logga in för att svara
#103142 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

pesone
graphgraph

Tjo.

Sätt munnen på dingen efter du varit i vattnet o sug (glöm inte spotta), Kommer det vatten så e det dax att reparera. Sug ut allt vatten och reparera med suncure (om du inte vill ge dig in på den avancerade skolan med glasfiber och micro balonger o grejjer). Suncure e en temporär fix men håller ett bra tag.

Supertipset med sun cure. Lägg en lagom liten klick i dingen (inte för mkt) ta sedan plastfolie och spänn ut den oredenligt och lägg över fixen, på så sätt så sprids det ut jämt och om du inte lagt på för mkt eller för lite så slipper du slipa. Lägg brädan i solen en liten stund låt torka o ta av folien...

cheers

Logga in för att svara
#103144 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

Ok as ErikG mentioned your board is indeed a chinese made with a sandwich construction fiberglass with epoxy + sheet of "paper" or whatever material it might be + fiberglass with epoxy again, over the EPS foam core. On the deck a super fin sheet of bamboo is inserted between outside layer of fiberglass and the nameless middle sheet. On your photos the outside layer of fiberglass is definitely cracked, how deep it's hard to say (press on it or let it hang in a warm place cracked face down, see if water drops appear - an other old trick is to suck on the crack, does not always work however). The problem with most EPS is it has a shitty tendency to suck on water (even though the "pearls" composing it are sealed), so if it was my board I would definitely have it repaired by removing the cracked material (sanding out the damaged fiberglass, if middle layer damaged too spackle it with a filler or batch of microballoons with epoxy) and putting a new patch of fiberglass with epoxy on top. This can only be done if the board is dry, and remember epoxy resin works/dries best in good 20 degrees temperature and for 24 hours...

Just my 2 cents, anyone with a better expertise feel free to correct me

Logga in för att svara
#103145 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

To Pesone, I didn't see your post while I was writing mine, I assume the sun cure (or solar rez) you talk about is some kind of polyester stuff that dries super fast when exposed to UVs, but from my experience it ain't really sticking on epoxy surfboards + polyester and epoxy don't have the same elasticity so it will probably crack over again. But again, I'd be happy to hear otherwise.

Logga in för att svara
#103148 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

pesone
graphgraph

Ure proboly right. Dont know the diffrent materials. Sun cure is never a good fix, but its a fast and easy one. And the fix i made on my board (al merrick, dunno the material) is still sticking. But if i would use resin on this board, i would cut the crack with a razorblade and then sandpaper and then apply the resin. But it looks sooo small and its alot of job witch resin. DUCKTAPE THAT SHIT! White ducktape and ure good

Logga in för att svara
#103149 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

If suncure which contains the solvent called styrene reaches the EPS core it will MELT. Not good..plus polyester doesnt adhere well to epoxy.
Duct tape never seals the water out, boards have to be fixed, if cracked WITH fiberglass too otherwise no permanent seal as the board bends and twists.

Logga in för att svara
#103150 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Wow! Thank you for all the new tips and trix. At first i tought the "sucking on the board thing" was a joke but i will definitely try it. Tough the board has now been dry for a week so it might be hard?
If i have to repair the board i want it to be done in the best way possible. So the repair will be permanent. But i am going to take ErikG's advice and not do it on my own So hopefully i can find someone to do it for me nearby. (If i can conclude that there is water inside the board of course).

Logga in för att svara
#103151 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Om det finns någon eller någon som känner till någon som har erfarenhet att laga brädor på ett proffsigt sätt i Örebro området, Hit me up!

Logga in för att svara
#103158 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

To EricG, you're right once I saw the result of a nicely shaped EPS blank glassed by mistake with polyester. The guy had done a very nice tinted resin in green, the whole thing ended up looking like a giant chewed gum
(or maybe an alien surfboard?) Don't know what went through his mind when he did that (normally he's a really good amateur/garage shaper) but at least he never repeated that mistake again!

Logga in för att svara
#103220 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Kensy skrev:
Hej allihop!

Har lyckats få ett par "minidings" eller vad man ska kalla det, på ena railen. Den ena av att brädan välte och den andra ordnade min knäskål till. Efter en noggrann inspektion har jag kommit fram till att railen inte har ändrat form på något sätt men det är sprickorna jag är orolig för. Kan dom vara så djupa att vatten sipprar in? eller är detta bara en skråma som inte behöver åtgärdas?

Brädan är en Surf Rocket Evo 6’8 Epoxy X Comb Bamboo.

Jag har aldrig lagat dings förut och söker därför efter tips här.
Länkar till tre bilder jag har tagit, hoppas att dom räcker till för en hyfsad bedömning. Om någon känner för att gräva ner sig djupare i detta så kan jag fixxa fram fler bilder.

tinypic.com/r/2cqdxzc/6

tinypic.com/r/9gwnbq/6

tinypic.com/r/11jvvrm/6

Tack på förhand!

Från en som jobbar med att laga brädor. Dra nageln över sprickan, fastnar den så kan det vara läge att laga. Ofta med såna där sprickor så kan det räcka med att lägga på ett lager resin (utan glasfiberduk) och sen sanda ner. Lycka till!

Logga in för att svara
#103286 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 8 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

You need to repair all of those dings!
The dings in pics 1 and 3 are rail pressure/crush dings that have most likely lifted the glass between the fractures so that if you press hard on the fractures you'll see that the glass has lifted!!!
If you don't know how to fix dings take your board to a professional ding fixer!! Dings like yours, that look really small and insignificant can turn out as BIG sores that need to be hacked out later because of water absorption !! Get them repaired now and the cost and damage to your board will be minimal!
Peace from ratty

Logga in för att svara
#103424 Svar: Hjälp ang ding 12 år, 7 månader sen Stoke: 1

Kensy
graphgraph

Tack Kman och RATMAN

Letar fortfarande efter någon kunnig människa eller surfaffär i närheten som kan laga brädan åt mig.
Har precis skickat iväg ett mail till "De Pontes" för att se om dom kan fixxa brädan.

Passar även på igen att kolla om någon här på forumet kan tipsa om vart jag kan få min bräda lagad utan att jag behöver åka allt för långt. Jag bor i Karlskoga så att åka till De Pontes skulle ta ca 5 timmer ToR.

Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!