Facebook data

1
Starta med en shortboard?
#103357 Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 1

omymandy
Inlägg: 3
graphgraph
offline

Hej hej! Är ny här på sidan, ny när det gäller surfing också...

Är det någon som har nått bra tips på en startbräda? Vad ska man börja med liksom? Tänkte börja här i sverige, så någon anpassad till svenska vågor! Går det att starta med en shortboard, eller blir det alldeles för svårt? Går det ens i sverige!?

Mycket frågor... Men är ny, så!
Tacksam för svar
 
Logga in för att svara
#103358 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
Inlägg: 152
graphgraph
offline

Vet inte hur bra min bräda är för svenska vatten men jag gick från en funboard på runt 7'5 som surflägren brukar ha till en bred 5'11 fisk. jävla stort kliv men jag vande mig till slut!! är också nybörjare.
 
Logga in för att svara
#103360 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 2

soll87
Inlägg: 47
graphgraph
offline
Donerat Guld

kolla in ohana... dom har bra brädor för sverige.. mycket bra anpassade.
det e nog viktigt som ny vad jag hört att dom är breda.. 21 bred e bra.

www.ohana.se/surfingsup/surfbrador-c-105-1.aspx
 
Logga in för att svara
#103371 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 0

pesone
Inlägg: 52
graphgraph
offline

Jag började med en 6.10 fish (jag är 196cm). Det tog lite tid att lära sig. Sen efter 5månader när jag kunde hänga med vågen o poppa up osv, så fick jag testa en longboard.

Kändes som man va kung i vattnet, det är så mkt lättare och du kan ta många fler vågor och man har mkt större changs att lära sig det viktigaste med att surfa, lära sig läsa vattnet och olika vågor och placering.
Köp en longboard det e riktigt classic och du kommer få stå mkt mer på brädan och du slipper få så mkt vatten i näsan . Men ska du resa med brädan hade jag rekomenderat en funboard på max 2m

Det e mitt tips iaf.
 
Logga in för att svara
#103372 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 0

Tobias Johansson
Inlägg: 10
graphgraph
offline

Jag kör på en 7S Superfish II, 6'8''. väldigt stabil och lätt att fånga sina första svenska vågor med!
 
Logga in för att svara
#103377 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 1

omymandy
Inlägg: 3
graphgraph
offline

Tack så mycket för tippsen! Kanske tar och skaffar mig en 6'1 - 6'6" av nått slag, tror ni det skulle funka? Har surfat en gång innan, i California, på en longboard. Det krävdes 4 timmar i vattnet för att lyckas stå vågen ut!
Ska kanske till Portugal nästa sommar (bila), och då ska jag kunna ta med brädan...

En liten grej till!! Någon som vet nått bra surfställe i närheten av Gbg??
 
Logga in för att svara
#103378 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Om det tog så lång tid att stå upp ska du definitivt inte köpa en mindre bräda. Tänker bara logiskt Hyr bräda på plats om det blir bökigt att ta med.
 
Logga in för att svara
#103379 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 1

omymandy
Inlägg: 3
graphgraph
offline

Vad skulle du rekommendera? Jag är 15 år, 170 cm lång och väger 55 kg, om det spelar nån roll. Kan en 6'6 eller 6,8 funka?

Jag stod såklart innan det också! Men för att ta hela vågen var det 4 timmar som krävdes!
 
Logga in för att svara
#103380 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: -1076

IST
Inlägg: 798
graphgraph
offline
Donerat Brons

På en bräda är även bredden bra att förhålla sig till då det måttet bidrar till mer stabilitet. Den benämns i mitten av "surfbrädeformeln" över 20 brukar vara bekvämt i början men det beror sen på vilken design brädan har samt hur ofta du kommer att ha möjlighet att träna upp dig att hantera din bräda. Vikten är viktig om man utgår i från rekommendationstabeller för passande surfbrädor. Men det som avgör är hur snälla vågförhållanden du har.
 
Ändrat av IST
Logga in för att svara
#103381 Svar: Starta med en shortboard? 11 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Allrighty girl! Ja, jag fattar grejjen m att vilja ha en mindre bräda - jag vill ha en mindre för att större helt enkelt känns klumpigt. Men jag skulle rekommendera att du börjar iaf m en Mini Mal 7:a-ish. Det blir ju roligare som nybörjare, eftersom du börjar plocka vågor snabbare m en bräda som är stabilare och där du kan träna upp balansen för att sen gå ner på mindre
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!