|
#103389 |
Ericeira med barn nu i september! 12 år, 7 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Tjena!
I samband med andra föräldraledigheten skall nu de tre sista septemberveckorna avnjutas i Ericeira, Portugal! Vi får väl se hur mycket surf det egentligen blir med två små barn men förhoppningsvis lite grann åtminstone.
Är det möjligen någon annan med barn som ska vara där nu i september? vår treåring skulle säkert må bra av en lekkamrat som pratar svenska. Vi har hyrt en lgh med tillgång till barnpool så det är bara att höra av er, alla surfarföräldrar! Jag har bil och har läst på lite om bryten, om det är ngn som också vill hänga på för surf. Surfar visserligen inte så fantastiskt bra så det blir nog inte typ massivt Coxos för min del men iallafall..
I övrigt mottages tips för barnfamiljer tacksamt; stränder, restauranger, lekparker, utflykter etc. Foz do Lizandro har ju låtit bra för hela familjen i någon tidigare tråd. Är exempelvis Ribeira d'Ilhas något ställe man kan ta med familjen till?
Ha det fint! Hör av er här eller på pontus.fernstrom snabel-a gmail.com
|
|
|
|
|
#103391 |
Svar: Ericeira med barn nu i september! 12 år, 7 månader sen |
Stoke: 2 |
Rig
|
Drar till Lagos/Algarve denna gång under kommande vecka, också med två barn, annars hade det varit skoj och passat oss perfekt.
Tror Ribeira kan funka rätt bra för familjen också, finns ju faciliteter med kiosk/restaurang intill stranden osv. Min fru tyckte det var helt ok att hänga där sist vi var där med vår då 3mån gamla. Kan bli ganska blåsigt men det är det nog svårt att komma ifrån vart man än åker.
Ericeira är annars en klockren by, mysig atmosfär, kanonbra restauranger (särskilt om man gillar fisk), lagom nivå med lite shopping för fruarna osv.. Ni kommer nog trivas!
|
|
|
|
|
#103396 |
Stoke: 4 |
|
Hej Ericeria är perfekt för barnfamiljen. Eller så perfekt nu ett surfställe kan bli för en barnfamilj. Vi har varit där tre år i rad senast i juli. Barnen är nu 4,5 och 2 år. Foz är min klara favorit, okej surf men framförallt bra för familjen. Ett tips är att även åka dit på kvällen och äta middag. Då kan man få lite extra surf också när barnen leker på bryggan. Min profilbild är just från Lightning bolt cafe på Foz. En höjadare. Ribeira är också bra. Bättre surf men lite sämre för barnen att bada. Dock finns det ganska mycket krabbor och smådjur vid stenarna så det är ju kul för barnen. Det finns en okej lekplats på den stora parkeringen utanför Ericeria på väg mot Ribeira. En annan rolig grej är torget i byn (i gamla stan med träd runt) där finns det massor av duvor som barnen gillar att jaga och det är nog det säkraste stället att träffa kompisar.
Sedan är ju alltid problemet på familjesurfresor att få till kompromissen mellan familjetid och surf. Jag brukar gnisselfritt få till ungefär 2 timmars surf om dagen. Oftast mitt på dagen då vår dotter sover. Då får man dessvärre ta de vågor som erbjuds oberoende at tide. Är det någon som har ett recept för att gnisselfritt få till ännu mer surf lyssar jag gärna.
Ha det kul!
|
|
|
|
|
#103400 |
Stoke: 2 |
Rig
|
|
|
|
|
#103401 |
Stoke: 3 |
|
Tack för de grymma tipsen! Nu är jag sjukt taggad! Låter som den stora frågan om bästa surfstället för semester med barn kanske äntligen är besvarad! Dawn patrol verkar ju klart vara ett vinnande koncept om man har morgontrött familj, men om våra barn inte ställer om sin dygnsrytm när vi kommer dit kommer de dessvärre vakna ca 05:00 lokal tid.... Men men, vi får se hur det blir med det. Blir perfekt iallafall, verkar det som!
|
|
|
|
|