Facebook data

1
Uderställ på vintern?
#103403 Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Jag har efter patagonias marinoullösning funderat över hurvuda man kanske skulle investera i ett passande underställ i ull att ha under dräkten i vinter.

Finns det någon som har erfarenheter och har testat detta? Är det en bra ide? Blir det stor skillnad på värmen (du som testat)? Blir det mycket klumpigare att paddla med? Jag tänker att vatten som kommer in kanske spolas runt lite väl snabbt där inne men vet inte riktigt. Har du några tipps eller varningar på ställ isåfall, bör man skaffa marinoull?

Dela gärna era tankar och funderingar i denna fråga
/Anton
Blir det mycket klumpigare att paddla med

Logga in för att svara
#103405 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

ullkalsonger, boxer till knäna, värmer bra, likaså linne eller tShirt med avklippta ärmar, ärmarna gjorde det lite bylsigt att paddla med så jag klippte av dem. ett helt underställ ända från händer till fötter blir otympligt eftersom ull inte är elastiskt. Patagonia har ju vävt in ullen i gummit, på så sätt har det blivit elastiskt.

Glömde säga det, ullstrumpor i skorna är grymt bra, förlänger nog en vintersession med 30 min.

Det bästa är att vara så vältränad att man kan paddla runt o ta vågor hela tiden, istället för att bli sittande, då håller man sig varm utan ull

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#103406 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Ja, och paddlar man runt och tar vågor hela tiden så man blir nöjd kan man gå upp 30 min tidigare. Då behöver man inget ull.

Logga in för att svara
#103407 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Kan ju vara så att vissa är kan paddla länge och mycket osv osv men ändå börjar frysa efter ett tag, så oavsätt om man är tränad eller inte ger det alltså lite extra värme men är lite osmidigt.

Är det nödvändigt att köpa ett marinoullställ för att sedan klippa sönder eller går det lika bra med ett vanligt tro?

Logga in för att svara
#103408 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ett vanligt? Utan ull?

Logga in för att svara
#103409 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Det finns ett märke som heter typ acclima eller nåt, som gör gamla hederliga nätbrynjen i high tech-variant i merinoull med stretchpaneler i sidorna. Sitter superbra och finns nog både med lång, kort och utan ärm. Som ni förstår är det snyggt också ... Funkar bra om man typ springer på vintern eftersom de släpper ut mkt fukt men håller en varm. Har testat under vintervÅtdräkt en gång men lyckades glömma bort att dra åt snodden i luvan, då blev det jättekallt och understället kändes mest som en kall våt trasa på kroppen. Men passformen under våtdräkt var ganska bra faktiskt.

Som har påpekats spelar ju paddlingen in också. För mkt stoppning hindrar en att paddla. Jag har experimenterat med 2/1 mm neoprenväst under vinterdräkt och det gick skitsegt att paddla och då blev man kall iallafall + hade det jobbigt. Personligen har jag återgått till enbart dräkt men ska nog testa ullstället en gång till i vinter. Men jag är inte ngn speciellt erfaren vintersurfare och det finns säkert de som vet bättre vad som värmer bäst

Logga in för att svara
#103412 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

polypropylen Funkar nästan lika bra

Logga in för att svara
#103415 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

amfetamen funkar ännu bättre om du vill va säker o hålla igång i vattnet

Support your local dealer

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#103417 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag är bra på att frysa så jag har experimenterat med ull och andra lösningar för att frysa mindre!

Bäst i test för mig har varit ULL, ULL är fett bra! Nästan lika bra som det med KN framför!
Långkalsonger i ULL och tröja i ULL, för mig påverkar det inte paddling nåt speciellt, har ju redan 6 mm gummi på sig så 1mm ULL gjorde ingen skillnad, på mig allafall! Sockor i ULL och skor utan split toe värmer oxå lite extra. Kissa inte i ULLET bara för då luktar de funky ett bra tag å man vill inte tvätta ULL i mer än 30 grader!! Med ULL tvättmedel!

Men det bästa tipset fick jag av EELIN eller va hon hette å det var: varm välling i magen innan session och eventuellt en påfyll när man börjar bli kall! Det värmer liksom innifrån och ger god energi att förbränna på att hålla värmen, det funkar mycket bra!

Coldwater Ståke!

Logga in för att svara
#103418 Svar: Uderställ på vintern? 12 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

tobbe skrev:
amfetamen funkar ännu bättre om du vill va säker o hålla igång i vattnet

Support your local dealer

Whiskey mannen whiskey! Förtunnar blodet så man fryser mer, men då har man druckit för lite! Vid rätt mängd intaget, ca 75cl känner man fan ingenting, då snackar vi långa sessions! Å äre sura locals ute hjälper whirren till å läxa upp dem!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!