|
#104060 |
Surfhjälm? 12 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
en0
|
Har börjat kolla lite på hjälmar för vågsurf, utbudet verkar minst sagt ganska klent. Gath Convertible verkar vara det som gäller.. Är det någon av er som har en/ har testat? Hur funkar det isf, tänker speciellt på när man dyker under vågor samt den allmänna känslan?
|
|
|
|
|
#104061 |
Svar: Surfhjälm? 12 år, 6 månader sen |
Stoke: 9 |
|
jag skulle nog mest känna att den allmänna känslan skulle vara: "oj, vilken kook jag ser ut som nu", sen skulle jag förmodligen bli bränd och snejkad på varje setvåg resten av dagen. inte så kul kanske.
|
|
|
|
|
#104062 |
en0
|
haha, det kan jag leva med, speciellt när man är själv bland stenar och surfar =)
Var väl inte allt för många år sedan samma sak gällde för skidåkning!
|
|
|
|
|
#104063 |
en0
|
btw.. "kook-looken" har man ju säkrat redan med huvan den här årstiden =)
|
|
|
|
|
#104064 |
Stoke: 9 |
|
okej, kan du leva med kook-looken (som jag inte tycker kan jämföras med hood), så känner jag rent spontant att en gath kan bli lite irriterande och vilja fyllas med vatten i duckdives och wipeouts. men jag har som tur är ingen erfarenhet av hjälm så kan inte uttala mig mer än så.
|
|
|
|
|
#104065 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Surfhjälmar har jag sett på folk som sysslar med bigwavesurfing så det är knappast någon kookstämpel på det. Har även sett hjälm på nån av surfsverigeprofilerna av någon av de mer erfarna utövarna som är födda i Californien, tror det var från något foto där vågen var högre än tre meter.
Apropå synsätt så borde väl alla som surfar på surfbryt med kooks ha hjälmar för att skydda sig när kooksen är okontrollerade och kör på folk.
|
|
|
|
|
#104066 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Det är väldigt sällan man behöver en hjälm när man surfar, surfing är otroligt mycket mindre farligt än det kan se ut det är trots allt vatten man trillar runt i 999 fall av 1000. Antal vågor som skulle erfordra hjälm i Sverige är väldigt få, det finns ett och ett annat rev som dock kan bli rejält grunda.
Tycker det är synd att döma ut folk som surfar med hjälm även i enklare surf som i Sverige kan man ju råka illa ut och en del människor är helt enkelt olycksfåglar. Man vet ju aldrig vad en viss person har för skador bakom sig.
JAg har provat köra med hjälm i indonesien för en herrans massa år sen, i större surf får sig huvet rejäla omskakningar när man dyker under vågorna.
|
|
|
|
|
#104078 |
Stoke: 84 |
|
|
|
|
|
#104117 |
Stoke: 45 |
marQs
|
Hjälmen i länken är inge bra för vågsurf!
Har man en gång slagit i huvet HÅRT så bleknar allt som har med stil att göra i beslutet om å ha kruka på huvet eller ej!
Blir man snajkad å indroppad för att man har hjälm så chargar man nog bara för dåligt. Tvivlar på att nån med hjälm som chargar blir förbisedd bara p.g.a hjälmen.
Kooklook eller ej vill man ha hjälm så ska man, att inte ha det bara p.g.a looken är svagt.
Körde en sess med en Gath å den störde inte så mycket alls, lätt som bara den och den satt klistrat på huvet. Lite skumt å dyka med den, å det var i små vågor så i stora kan jag tänka mig de blir sträckta nackar.
Kan tänka mig ha en Gath om surfen är grund å hård men som sagt tror även jag att chansen för att slå i huvet på surf är mindre än på tex skate/snow. Men ere grunt som fan å läppen krossar mot sten så kanske de åker på en kruka.
Åkte bil med en kille en gång å han frågade mig varför jag hade "fegsnöret" ¨på. . .
Tror han dog året efter i en 50kmh kollision med ett litet träd.
På med hjälmen eller döööö är budskapet från den lilla storyn. . .
Men. . . En annan kille jag känner krockade i 150kmh utan bältet på och han överlevde endast tack vara att han inte hade det på. . .
Så. . .
|
|
|
|
|
#104118 |
Stoke: 84 |
|
|
|