Facebook data

1
Öroninflammationer
#104588 Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
graphgraph

När jag surfade i Indo för två år sen, råkade jag ut för flera öroninflammationer, typ sex stycken på raken och tyvärr känns det som att vatten lätt "fastnar" i örat fortfarande när jag crawlar och liknande. Då körde jag rätt hårt med vax och silvertejp, bättre än inget, men funkar ju sådär... Tänkte därför inför min stundande resa om det är ngn som har ngt tips på hur man kan förebygga?

Logga in för att svara
#104589 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Du ska skölja öronen m dricksvatten efter surfet. Samt sluta pilla öronen = låt vaxet sitta kvar.

Logga in för att svara
#104590 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

en.wikipedia.org/wiki/Otitis_externa eller en.wikipedia.org/wiki/Surfer's_ear ? Har sett folk surfa med speciella öronproppar vilket jag antar att det är folk som har samma problem som du

Logga in för att svara
#104591 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Jag körde med såna här;
www.surfers.se/sv/vagsurfing/tillbehor/sorky-oronplugg.html
när jag var i Portugal sist, funkar klockrent.

Logga in för att svara
#104592 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

IST, kan du trolla?

Logga in för att svara
#104593 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

brukar finnas sjyssta örondroppar på apoteken nere i tropikerna som är antiseptiska.. ta en droppe eller två efter surfet..

Logga in för att svara
#104594 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

När jag var i CR så kom jag ner under regnperioeden. Vattnet var brunt och jag mötte massa med öroninflamation. Mötte även några australiensare i början på resan som rekommenderade att droppa alkohol i öronen efter surfen. Så jag och min polare använde min handdissinfektion under den första tiden. När den var slut så tog vi bara någon annan alkohol som vi fick tag på. Vad jag har hört så dödar den bakterierna och torkar även ut vattnet. Fick ingen inflammation på sju månader. Så det måste ju fungerat.
Kan även rekommendera silikon öronproppar. Finns att köpa på Apoteket. Funkar bra om vattnet är smutsigt och funkar bra om man surfar med huva. Slipper man att vattnet ligger och trycker mellan huvan och örat.

//bazmei

Logga in för att svara
#104596 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 0

Harding
graphgraph

Logga in för att svara
#104605 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

De finns øronpluggar i gummi eller nåt sånt på surfbutikerna i Kuta som om man hittar rætt storlek håller helt tætt!
Dem ser inte ut som vanliga ploppar, mer som ett litet øra!
Borde ju finnas på nætet mæ.

Logga in för att svara
#104608 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

marQs skrev:
[quote]De finns øronpluggar i gummi eller nåt sånt på surfbutikerna i Kuta som om man hittar rætt storlek håller helt tætt!
Dem ser inte ut som vanliga ploppar, mer som ett litet øra!
Borde ju finnas på nætet mæ.[/quote

Kan rekomenderas då jag har ett par av dessa öronpluggar. Fungerar hur bra som helst och kan också användas vid simning. Skulle inte køpa øver internet dock då de finns i olika storlekar som i sin tur kan leda till att öronpluggarna inte passar..

*edit Doc`s proplugs heter de

Ändrat av MesS
Logga in för att svara
#104610 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Rig skrev:
IST kan du trolla?
Nej jag använder bara ren intuition, du borde testa nån gång . Få se nu, du vill meddela att du brukar använda dessa i förebyggande syfte för att slippa öroninflammationer:

Logga in för att svara
#104617 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Rig skrev:
Jag körde med såna här när jag var i Portugal sist, funkar klockrent.

Skillnaden mot vanliga öronproppar är att man inte torskar balansen med dessa, och man hör fortfarande (inte fullt lika bra så klart).. Funkar fint att dyka/duckdiva med osv.

Dyra men väl värda pengarna är mitt omdöme.

Logga in för att svara
#104618 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Skitforum, länken vill fortf. inte va med...

www.surfers.se/sv/vagsurfing/tillbehor/sorky-oronplugg.html

Logga in för att svara
#104619 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Jaja, att länka går ju inte på detta forum, men på bl.a. surfers.se (under vågsurfing -> tillbehör) hittar man dom (Sorky earplugs). 349:- kostar dom där, har inte hittat billigare.

Logga in för att svara
#104620 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
graphgraph

Stort tack för alla svar! Säkrar upp med både öronpluggar och hoppas de inte flår skinnet i örat som Apotekets gjorde... och har ju en ypperlig anledning att inhandla massor av alkohol

Logga in för att svara
#104621 Svar: Öroninflammationer 12 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har kört med Sorky-pluggarna i ca ett år nu ungefär. De funkar riktigt bra och h¨åller allt vatten ute SAMT har ett membran som släpper in ljud osv.
Har provat Docs proplugs tidigare som inte funkade för mig, tror inte de är tillverkade för att hålla vattnet helt ute utan mest ska skydda örat mot kylan och till viss del kraftiga spolningar.
Enda illa med sorky är att de bara finns i en storlek för alla. Smart hållare också, de är alltid med i nyckelknippan och svåra tappa bort.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!