Nice! Bra övningar! Vafan fick en idé...kan man inte ligga på en pilatesboll med fötterna i de dära repmojengerna och bara archa upp ryggen och paddla med armarna måste ju simulera paddling som fan samt som du balanserar med bålen på pilatesbollen...ska testa de imorrn o se hur de känns!
Jag tycker duckdives suger musten ur en rätt fort, kanske för att jag inte kör på ngn lövtunn short board. Kör en del armhävningar i såna där remmar, med öglorna precis ovanför golvet. Gillar instabiliteten, man blir trött i hela överkroppen typ. Fötterna på golvet och på stol, i den senare positionen måste man spänna bålen rätt mkt också. Dem kan du ju testa.
I övrigt kör jag dips och chins/pullups med olika grepp, situps med rotation, rygglyft rakt och med rotation samt "sidolyft", vet inte vad det kallas men typ sidoplanka där man häver höften upp/ner. Body weight rows med remmar, ungefär som du visade men drar öglorna mer mot armhålorna. kör den i olika lutning inkl horisontalläge. Lite löpning (ej jogg), testar lite squats o dyl.
Får se när isen släppt hur bra det här upplägget funkar men det är ju övningar för stora muskelgrupper så jag känner mig klart starkare generellt. Ni som kan sånt här tycker ni att jag missat ngt väsentligt? Är lite sugen på att köpa en indoboard el dyl också. Slackline vore kul men lite lurigt att slänga upp i vardagsrummet.
Inte? Tänkte bara, precis som liinus också noterade, att de kan vara sjysst med lite balansövningar. Kan vara värt att tillägga att jag fn är föräldraledig med andra barnet och när han sover sin förmiddagslur passar det rätt bra att köra lite hemmaträning. Att däremot ta sig iväg till gymmet med någon slags regelbundenhet är typ omöjligt. Därför söker jag främst övningar som kan utföras i vardagsrummet och därav idén med indoboard. Finns det däremot bättre alternativ är jag idel öra
Jag hade satsat på att köpa en liknande balans boll som jag kör med. Man kan köra väldigt många olika övningar med bollen (däribland balans) och täcka alla muskel grupper.
Ja simning är ju förbannat bra om man bara orkar få tummen ur. Mitt gym hänger ju ihop med ett bad så man borde ju försöka få till det oftare
Såg att du Bazmei i slutet av ditt klipp 6.04 visade övning för magen o dess raka stabiliserande muskler. Är ute efter övningar för de stabiliserande musklerna framförallt de inre sneda magmusklerna samt ryggens framförallt m. latissimus dorsi. Har du tips på såna övningar? Hittade kanske några här i klippet nedanför tid 1:23- 1:45 men vet inte om de är bra i längden. Vill helst ha dynamisk styrka istället för statisk.
Testade att göra de med en rullande kontorsstol i brist på en pilatesboll hemma, på gym finns ju dock sådana att tillgå men där finns ej youtube tillgängligt.
Den övningen pontuspontus tipsade om såkallade sidoplankan har jag testat o den e för jobbig för mig så blir för få repetitioner för att ge nån bra effekt.
Jag är ingen pt eller nåt så ta det med en nypa salt, men sidohävningar/sidoplanka kan du ju testa med att stödja på armbågen och underarmen istället för handen så borde det bli lite lättare. Ang övre rygg är jag, vilket kanske framgått, ett fan av dips och framförallt chins. Många gym har ju en maskin med en släde så man kan göra assisterade dips och chins om man tycker det är för tungt utan hjälp.
Ang balansboll låter det fint, ska fundera om jag har plats för en sån här i lägenheten bara. Skulle gärna simma men det är med det som med gym alltså, svårt att komma loss. Känns som jag får köra på hemträning iaf, kan ju knappast skada. När jag vet mer om till vilka resultat det ledde kan jag, om inte annat, vara forumets expertkommentator kring hemträning för landlocked småbarnsföräldrar... Tror det finns fler i samma situation
Är pappaledig (har varit ett par månader) och har snickrat till några redskap i garaget.
Har hängt upp några taljor i bjälklaget, en stång för chins och dips och en nedfällbar en bänkpress. Detta tillsammans med en skivstång, några hantlar, en balansboll och en träningscykel så kan jag träna de flesta muskler i kroppen med god variation hemma!
Taljorna i taket (inkl. rep och vikter) är förvånansvärt bra, kan träna allt med de -tar ingen plats heller.
Än så länge har det dock gått mer tid till att snickra till allt än att träna med det... Men nu är allt intrimmat så det funkar ok.
Nu är det inga ursäkter längre!!
Pontuspontus:
Pilatesbollen funkar fiiint att träna balansen på i samband m att du bollar m något annat under tiden. Men en indoboard är ju ännu mer instabil och utmanande.
SharkBoy skrev: swimming är viktigare än allt annan övningar när man bor här i sverige.
Surfa man en bräda med extra volym generallt, så är nog simning det viktigast du kan göra för att sänka ditt handicap
puss
SharkBoy
Följe ditt råd gällande simträning och skaffade mig ett klippkort på simhallen som ligger i samma anläggning som mitt gym. Vänern är ju inte särskilt lockande för stunden,men det börjar bli dags få igång paddel musklerna på riktigt nu.
För dem som söker tränings inspiration för surfing så kan jag ju varmt rekommendera Chasing Mavericks
Bazmei,
Googla swim wods och då får du en jävla massa olika och bra swim workouts
I övrigt tycker jag att det är nog bra med att lägga upp sitt träning efter sitt ändamål
T.ex, om du surfar eller ha surfar lite så kommer ditt paddel form var prio ett
Så då vill man ha :
1) paddel kondis
2) så lite extra vikt på kroppen som möjligt
Om du surfar regelbundet och vill prestera på topp nivå är det bäst med att cross träna med lite plyometrics, kroppviktsövningar, funktionella övningar os
Om man surfar plötsligt jätte mycket, är nog yoga det bästa för att hjälpa med Recovery och Stay loose
Jag var i mitt livs bästa form för nån år sen när jag tränade MMA men mitt Surf form var relativ ruttet för att jag bär för mycket extra vikt med muskler, tycker jag prestera dock bäst i olika sportar när min strength to weight ration är mycket lägre och my own body doesn't get in its own way
Filmerna går ju från klarhet till klarhet, bra jobbat! Ska finjustera programmet med lite inspiration från dem.
@liinus tack för jämförelsen indoboard/balansboll. Har nu beställt en indoboard med ngn slags extra luftkudde till, typ en sån där halvklotsbalansboll. Det blir säkert jättebra. (Riktig balansboll har jag inte utrymme för här hemma)
Pontuspontus:
Den där halv-bollen kan du sitta på och "cykla" m benen och armarna. Bra balansövn. som stärker core. Viktigt att du inte kutar m ryggen utan håller den rak.
Kollade på Swim Wods och det verkars sjukt jobbigt, men bra. När jag var och simmade häromdagen fick jag låna en lite flyt kudde som man klämmer fast mellan låren för att bara "paddla" med armarna. Funkade riktigt bra tycker jag. Kändes nästan som att paddla på riktigt
jag är riktgit novice i surfing har surfat sammanlagt 1 månad.
men jag fick bra tips som jag började köra innan jag åkte till fuerte så körde jag stenhårt på dessa övningar dom tipsar här speciellt för paddling o axlar , sen simmade jag ganska mycket. tog oftast en skumgummi platta o la under buken o kunde paddla med armarna som när man paddlar på en bräda samt även att jag fick bra kontraktion på ryggmuskeln..
Kanske inte så mycket fys, men ger lite mer balans.
Annars håller jag med Sharkboy. Simma för paddelmusklerna, många intervaller.
Men underskatta inte lite träning med vikter oxå. Ger explosivitet. Eller vanliga kroppsövningar som utfall, squats, pull ups, push ups.
Och för att få lite mer "Midline Stabilization", nåt som heter Hollow Rock för både mage och rygg.
Liinus skrev: Ja, haaahahahahaha, finns ingen surfare som inte inser vikten av träning på gym under low season Ska teta några av övn. du bidrog m, soll87 !
Kanske inte så mycket fys, men ger lite mer balans.
Annars håller jag med Sharkboy. Simma för paddelmusklerna, många intervaller.
Men underskatta inte lite träning med vikter oxå. Ger explosivitet. Eller vanliga kroppsövningar som utfall, squats, pull ups, push ups.
Och för att få lite mer "Midline Stabilization", nåt som heter Hollow Rock för både mage och rygg.
Riktigt nice! Fick dock känslan av att alla grabsen var lättare att göra under övning än på riktigt Tail grab hehe