|
#105302 |
Kap verde, boa vista 12 år, 2 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Åker till Boa vista 12 mars, tänkte så klart ta med brädan. Verkar finnas några spots men generellt verkar det finnas dåligt med information. Någon som vart där eller har tips om spots och annat som kan vara av intresse? Ska bo ganska nära flygplatsen och där finns ett spot som heter ilha do sal vid Palmeira. verkar vara på gångavstånd från hotellet. Alla tips mottages med öppna armar.
|
|
|
|
|
#105693 |
Svar: Kap verde, boa vista 12 år, 1 månad sen |
|
Nu har jag kommit hem från Boa Vista och tänkte att jag skulle dela med mig lite ifall det när någon annan som tänkt ta sig dit.
Vi bodde på ett all inclusvie hotell som heter Riu Karamboa som ligger ca 3min körtid från flygplatsen. Hotellet liknade inte annat jag bott på då jag nästan aldrig bott på hotell och framför allt aldrig bott på all inclusive. Så hur det står sig mot andra all inclusive hotell kan jag inte svara på. Det var väldigt stort men upplevdes inte alls störande stort med för mycket folk mer än vid någon middag då alla gäster samlades ungefär samtidigt. Lösningen blev att äta tidigare eller senare, dvs runt 19.00 eller efter 20.30.
Men över till det viktigaste, Surf! Direkt utanför hotellet är ett beachbreak som leverade riktigt bra vågor första två dagarna för att sedan droppa markant. Shorebreaket var riktigt tungt första dagen men då var det också swellet på 3.6-4.2m När man väl kommit ut bjöd det på fina vänstrar och högrar om vart annat. åkena blev nog som längst runt 100m. Det var som vilket beachbreak som helst, dvs ganska strömt och något varierande vågor men de bröt någorlunda på samma ställe hela tiden.
När swellet droppade dag två blev det mera lättsurfat och mindre jobbigt att ta sig ut, swellet var då runt 2.7-3m enligt prognosen. Dag tre droppade det ännu mera men var fortfarande surfbart, då låg swellet på runt 2m. Dag fyra droppade det ännu mera och hamnade runt 1½m.Då vart det enligt mig för litet för att vara lönt att gå ut. Tog dock en kik på ett annat ställe som ligger på enudde längre söder ut och där fanns det surfbara vågor på en vänster point. Gissar att denna point hade vart riktigt fin första dagarna.
Vinden var ganska stark off/side shore hela tiden och swellet kom från nord väst i stort sett hela tiden utom sista dagen då ett swell från nord ost dök upp.Valde dock att ta de lugnt vid stranden efter som vi bara hade ett par timmar tills flyget skulle gå.
Vattnet var med svenska mått varmt, körde kortbyxor och rashguard hela tiden. Solen var mycket stark och pga vinden kände man inte riktigt hur hårt den tog. Annars var det coolt att ha skölpaddor i lineupen, för utom de var jag ensam varje dag utom dag 3 då två kitesurfare dök upp och körde några vågor.
över lag måste jag säga att det var en bra upplevelse och att om jag åker med familjen igen så hade det vart ett alternativ. Ibland får man kompromissa mellan familjen, all inclusive, billiga cabinas och backpacking och då kan det vara ett alternativ.
Fanns också en surfshop på stranden just nedanför hotellet, men maken till oengagerad och oinspirerad personal får man leta efter. Dessutom är det som det mesta på Kap verde nu väldigt dyrt,hyra en nsp 7,2 med ca 5-6 år på nacken kostade 49 euro för en dag.
over and out, Fred
|
|
|
|
|
#105694 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Grym rapport! Tack för den
|
|
|
|
|
#105696 |
|
Tack för det Redax.
Ett tillägg, jag hade med egen bräda och betalade 700:- ToR. Väskan fick då väga 15kg så två brädor är inga som helst problem om man vill dela på en dubbelbägg. Andra brädor än NSP och mindre vågkite brädor runt 6 fot fanns inte att hyra.
|
|
|
|
|