|
#105528 |
Sri Lanka till sommaren, tips 12 år, 1 månad sen |
Stoke: 1 |
k.s
|
Hallå!
Jag funderar på att dra till Sri Lanka till sommaren, typ i slutet av maj/början av juni och stanna ca 1 månad. Söker tips på bra surfspots, boende, saker man inte får missa... egentligen allt ni kan komma på!
Jag ska antagligen resa med en kompis som inte surfat så mycket förut, har ni några bra spots för nybörjare där även jag kan ha kul? 
Hur är utbudet på surfbrädor på plats? Rekommenderas det att ta med eget?
Tacksam för hjälp, have it!
|
|
|
|
|
#105530 |
Svar: Sri Lanka till sommaren, tips 12 år, 1 månad sen |
Stoke: 0 |
|
Hej!
Kul med SL. Åk med Qatar airways och ta med brädan gratis, fick inga dingar på min resa. Finns lite brädor i Hikkaduwa annars är det inte så mycket. Klart värt det när det är gratis frakt, reglerna är att din totalvikt på bagaget inte får överstiga 23 kg och att brädan inte får vara för lång. Kommer inte ihåg hur lång, kan ha varit under 3m. Boendet är riktigt billigt och går att pruta på rätt mycket om man bor lite längre.
Pruta allmänt som fan, kommer man ner och är blek kan de mer än dubbla priset. Lite tips på priser:
Flyg- Jag flög Arlanda-Colombo för ca 6800 med Qatar airways. Klart värt det
Boende-Varierar mycket men boka på plats och pruta. Bodde 3 stycken i ett rum för 2500 Sri lankesiska rupees/rum/natt i en vecka vilket inte blir särskilt mycket!
Transport-Tuk tuk är billigt, man kan åka upp till 3 personer med bagage och surfbrädor. Jag åkte taxi(minibuss) Colombo-Matara för 13 000 SRR vilket är ok tycker jag. Finns stört billiga tåg som går samma sträcka men när vi kom till stationen var det typ 6 timmar tills avgång så vi tog en taxi.
Mat-Den västerländska frukosten är sjukt tråkig och kostar ca 600 SRR/person. Lunch beror helt på, på resturang kan du äta ris och curry för 900 SRR. 3 rotti(stora platta bröd med fyllning) på gatan för ca 120 SRR om man vill leva billigt!
Öl-Deras lokala öl Lion lager är billig kommer inte riktigt ihåg hur mycket.
Deras mat är jäkligt stark även fast de gör maten klenare till turister, dock är jag rätt känslig.
Man kan åka på safaris om man är lagd åt det hållet och Adam's peak, annars vet jag inte om det finns så himla mycket att se och sånt. Surfade mest när jag var där.
Nämde inte så mycket om surf men finns en annan tråd där det står ganska bra. Ha det kul!
|
|
|
|
|
#105547 |
k.s
|
Tack för svaret, låter hur gött som helst!
Jag har flugit med bräda med Qatar två gånger själv och det har funkat riktigt bra för mig också!
Tyckte inte jag hittade någon tråd om Sri Lanka på sommaren, men letade väl lite dåligt, får söka runt mer.
Ha det!
|
|
|
|
|
#105553 |
Stoke: 0 |
|
My bad, var bara för vintern i den tråden. Låter dock någon annan säga något om surfingen där på sommaren. Det enda jag vet är att man ska hålla till på östkusten. 
|
|
|
|
|
#105577 |
Stoke: 9 |
|
Säg till om du hittar nått, är också i tankarna på att dra till Sri Lanka i sommar
|
|
|
|
|
#106260 |
Svar: Sri Lanka till sommaren, tips 11 år, 11 månader sen |
agps
|
Hej!
Jag ska dra mig till SL om 3vk och ska åka med Turkish Airlines. Det kommer att bli a lite dyrt med bräda, 1600€ enl. deras pris tabell. Att skicka den med DHL kostar 10000sek...
Söker alternativ. Tips? Tack!
|
|
|
|
|
#106263 |
Stoke: 24 |
|
Kostar mellan 30-50kr om dagen för att hyra bräda.. Annars kostar nya ca 3000-4000kr. Good luck.. Brukar vara en hel del backpacker som säljer sina brädor innan de skall resa också för ca 100 dollar oftast-- Slitna med helt ok brädor.
|
|
|
|
|
#106298 |
Stoke: 2 |
|
På sommaren är det generellt östkusten som gäller, typ Arugam Bay och däromkring. Massa feta spots och fetare lineups. Finns ett par brädbutiker där men hade tagit med bräda (om jag inte flugit Türkish då jag hade köpt på plats eller möjligen hyrt). För spots läs lonely planet, magicseaweed, fråga locals/tuk tukförare. Main peak är bra men busy, Okanda sägs vara kul och stort när det funkar, whiskey point är rätt kul men bulkig våg och rejäl backwash på insidan osv. Man kan ju alltid kolla sydkusten men monsunsäsong där då så gissningsvis generellt blåsigt, regnigt och nedlagd turistsäsong. No crowd? 
|
|
|
|
|
#106358 |
k.s
|
Åker om 2 veckor! Tack för alla tips, planen verkar bli att åka direkt till Arugam Bay för att ha det som utgångspunkt. Någon som har tips på bra, billigt boende? Hur ser det ut med bokningar? Har kontaktat något homestay utan att få något svar, så jag undrar lite ifall det funkar att bara komma dit och hitta boende på plats eller om ni rekommenderar att hitta något innan man kommer dit.
|
|
|
|
|
#106360 |
Stoke: 2 |
|
Lösa det på plats funkar säkert utmärkt, så gjorde vi. Men kan nog vara lite kort om boenden i högsäsongen, de har visst fått flytta upp husen ett par meter efter tsunamin, men om ni inte är alltför många går det alltid att lösa.
|
|
|
|
|