|
#105593 |
Kaos i Kalifornien! 12 år, 1 månad sen |
Stoke: 1 |
|
TJA!
Det är rätt så komiskt... Jag reste till Kalifornien för att volontärarbeta på en avokadågård och försöka surfa så mkt som möjligt i Stilla Havet. Skulle stanna i ungefär 45 dagar var tanken. Nu mot slutet av min vistelse i på gården insåg jag att jag inte riktigt har något hemma i Sverige som väntar på mig, så tanken slog mig.. Varför inte fortsätta resa i denna nya outforskade del av världen (för min del då såklart)
Det jag då gör är att jag avbokar min hemresa (gjord via SAS) I hopp om att få tbx pengar för hemresan. det som då händer är att jag får tbx 145 SEK från en biljett som kostade mig XXXX-antal Kronor vilket inte var den roligaste nyheten. Fick sedan reda på att en ny enkelbiljett skulle kosta mig 19.000 SEK via SAS. SCORE! fick lite panik eftersom jag hade mindre än en vecka kvar på gården och inget direkt ställe att fly till efter det.. Jag är mer eller mindre fast här nu, vilket är en helt ny upplevelse, känslan av frihet har nått nya höjder, rätt så spännande faktiskt.
anyhow, COSTA RICA..!
...ett land jag har velat besöka under en längre tid. Och nu kan jag typ faktiskt göra det, hittade ett Hostel i Uvita, i närheten av Fango där jag kunde få bo gratis i utbyte mot 3h arbete/dag vilket är rätt så smooth, gångavstånd till strand m. surf.
Jag vet inte riktigt varför jag skriver detta.., är mest nyfiken på om någon av er surfers håller till i samma område? Hur mycket mat kostar i landet? & vad en bräda skulle kosta att köpa tror ni? Om det är bra vågor där just nu? Jag reser själv så om nån vill teama up så vore det soft. Planerar att stanna där x-antal månader, tills jag ledsnar kanske, vem vet?
- Felix
|
|
|
|
|
#105596 |
Svar: Kaos i Kalifornien! 12 år, 1 månad sen |
Stoke: 6 |
|
Tja  är sjukt sugen på att åka över till Kalifornien och volontärarbeta. hur gick du till väga för att börja jobba ? hur mycket fritid har man ?
ha de gött
|
|
|
|
|
#105597 |
|
Tjaaa!,
Så jäävla värt deet, kör bara kör. Jag hittade gården jag är på nu via WWOOF - USA, en avokadogård med 200 träd samt en trädgård. google it!
fritiden beror på vilken gård du arbetar på, den jag är på nu kräver rätt så mycket, 6h/dag och mer på helgerna. arbete kan variera från att arbeta ute bland träden och jobba eller att diska efter en måltid. De flesta andra gårdarna brukar låta volontärarbetarna vara lediga under helger och jobba mellan 4-6h/dag, tror det är vanligast.
Stället jag är på är magiskt och familjen är sjukt vänlig så att arbeta som jag gör är mer än nice, + att jag har surfat en riktigt soft spot i Santa Cruz, precis vid Steamer Lane.
lycka till dude!
|
|
|
|
|
#105599 |
Stoke: 84 |
|
Lät supernajs med det du styrt upp nu i Costa Rica. Have fuuuun !
|
|
|
|
|
#105603 |
Stoke: 33 |
|
nej, sluta, det gör fõr ont!
|
|
|
|
|
#105611 |
Stoke: 25 |
lars
|
När du ska flyga hem, så bokar du enkel med Norwegian från NY:
New York - Stockholm-Arlanda
Torsdag 30. maj 2013 kl.21:00 - Terminal: 1
Resväg DY7006 - LowFare
Trafikeras av Norwegian Long Haul
1 Vuxen 1 865 SEK
Är du i Costa Rica och ska hem så bokar du enkel med Condor.
Istället för å avboka biljetten skulle du bokat om den.
Hälsningar Reseledarn.
|
|
|
|
|
#105616 |
|
men wao! perfekt tips, tack så mycket! Har ännu inte planerat någon hemresa men det där är bra att veta.
Någon som varit i Costa Rica i Mars förresten? och framåt? När börjar regnet komma?
|
|
|
|
|
#105626 |
lars
|
Beror på var i Costa men första dropparna kommer väl i maj, blir som värst augusti-oktober..
|
|
|
|
|
#105630 |
|
alright då är det lugnt, muchas gracias.
Nån som rest runt och har sett något pris på surfbrädor? är det ungefär samma pris som resten av världen? Är såklart ute efter att köpa en bräda i andra hand.
|
|
|
|
|
#105729 |
|
Hey igen!
Har tagit mig till Nosara nu, bor typ precis vid stranden, sjukt nice, det ända lite kruxet är att vågorna är lite stora för min erfarenhet.
Någon som surfat Costa Rica förut och känner till någon ställe där vågorna vanligtvis är runt 1m? Kanske jag är sent ute och säsongen börjar nu..
|
|
|
|
|
#105735 |
lars
|
Chilla några dagar gubbe, de kommer lugna ner sig mitt i veckan.
|
|
|
|
|
#105738 |
|
så sant så! är som vanligt väldigt ivrig...
|
|
|
|
|