Sri Lanka är ett fantastiskt land med underbara människor, stränder och mellow vågor. Maten är stark, billig och smakar jättegott. När jag var där för 10 år sedan stötte jag på en svensk surfare på två månader. Nu träffade jag 30 st första dagen. Jag blev helt chockad. Jag träffade dock nästan bara på Stockholmare under 10 veckors tid ( verkar vara hipt där: Macbooks överallt och Bing bädor

). Om man orkar leta kan man hitta hur många tomma line ups som helst. Det verkar dock som folk drar sig till samma spots. I Hikkaduwa var det nästan 20-30 pers på mainpoint samtidigt varje dag, varav hälften var nybörjare som inte kan regler. Så det var ganska farligt att surfa där om man inte har koll. Beachbreaket var som ett mini hollow shorebreak som kryllade av surfskolor och jobbiga gapande surfturister från länder jag inte vill nämna, men ni som reser fattar.
För er som funderar på att åka till Sri Lanka och är nybörjare kan jag inte rekommendera Hikkaduwa.. Alldeles för crowded och det finns mkt bättre ställen på ön att lära sig surfa. Dock är Hikkaduwa en bra bas eller start på resan för att träffa andra som har varit där ett tag och har mer tips att ge. Bästa stället för nybörjare skulle jag tippa på är Weligama. Lång strand massa surfskolor och snälla vågor. De nybörjare vi träffade på resan hade som mest roligt där när det gällde surfet. Bo billigt i Midigama och ta tuk tuk till Weligama är ett tips. Sprid ut er!
För er som reser till Sri lanka under längre tid än 2 veckor är en rundresa på ön med tåg etc ett måste!. Sjukt vackert och en upplevesle för livet. Många stränder m.m. är som Bali var för 20 år sedan.. Men vill man ha tunga, stora tubiga vågor bör man dra till ett annat land. Sri Lanka är mer för mellow surfing och avslappnad semester. Jag surfade 62 av 63 dagar vid kusten! Så det funkar ofta... inte alltid epic men 28-30 grader i vattnet o bra mkt bättre än hemma i Sverige
Lagt up 10 bilder från Sri Lanka på min surfprofil som damen tog under resan, när hon inte var i och surfade, shoppade, läste eller solade..
Ses i line up där nästa år

Men då får ni leta....