Facebook data

1
Surfbuma på Bali
#106824 Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 0

jonte393
graphgraph

HEJ!

Tänkte åka till Bali nu i vinter med en polare för att lära oss att surfa. Vi har nu en budget för ca 3 månader men vi vill båda stanna så länge som möjligt. Har lite frågor:
*Vilket flygbolag det är billigast att åka med?
*Är det enkelt att skaffa jobb där nere?
*Var är det bästa att lära sig o surfa?
*Hur hittar man boende enklast?
*Vad kostar en bra nybörjarbräda?
*Är Bali rätt ställe?

Tack!

Logga in för att svara
#106827 Svar: Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 3

martypatches
graphgraph

Tjo.
Om jag var ni hade jag siktat på att ta mig till Lombok istället/också (3 månader är lång tid på dom öarna). Det är ön som ligger bredvid Bali. Det är mycket mindre folk och väldigt mycket mindre hets. Dock utesluter det ena inte det andra. På Lombok finns det, som på Bali, en strand som kallas Kuta. En liten bit från Kuta finns byn Gerupuk (stavning?) där man kan ta båt ut till 3 olika ställen beroende på vilket av dom som är bra för dagen. Sen finns det även fler bryt i krokarna som är bra. Finns ett surfcamp i Gerupuk som jag tror drivs av svenskar som erbjuder lektioner.

Att jobba där känns inte som en bra idé. En månadslön i Indonesien är inte i närheten av vad man får i Sverige (självklart finns det undantag). Bättre att jobba en vecka extra här hemma istället för att slita en månad (om inte längre) där borta. Tror även det kan vara svårt att få jobb.

Men har ni 3 månader på er så skulle jag tipsa om att resa runt lite. Finns massa surfspots i Indonesien. Nu har jag inte varit runt så mycket och jag är inte skillad heller, men söder om Jakarta finns ett ställe som heter Cimaja som är trevligt. Där i krokarna finns en hel del spots och två bechbreaks som är bra för nybörjare.

Du kan ju kolla flyg från Sverige till Bali med typ momondo.se. Men jag skulle jag tro är billigast till Jakarta. Därifrån kan du flyga lågprisflyg till Bali eller Lombok för ca. 1000:- t/r. Checka www.utiket.com/ eller någon av flygbolagen som flyger sträckan. T.ex. LionAir (kan vara problem att betala med svenskt kreditkort) eller Garuda Indonesia. Om du flyger till Jakarta kan ni ju även ta någon vecka i Cimaja innan eller efter ni kört Bali och Lombok.

På ett ungefär..... Låter f.ö. som ni kommer att få det trevligt!

Logga in för att svara
#106836 Svar: Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 0

-henke-
graphgraph

Hej!

*Har vart på Bali (+ övriga Indo) 7 gånger och stannat var gång 2-3 månader.
Nu tror jag det är svårare att stanna i Indo mer än 60 dagar med turistvisum utan
att återvända till swe imellan?? Man får ju visum av Indo-ambassaden, och de ger bara om du har en hembiljett inom 60 dagar. Så var det 2006 & 2008 resan.. Tidigare har det bara vart att ta ett flyg till Singapore eller en båt över till Malaysia för att få 60 nya dagar, kanske fungerar fortfarande...

*Flygbolag jag har haft dålig erfarenhet av = trasig bräda och extra avgift på 1000kr var
KLM, Lufthansa samt ett inrikesbolaget som jag tror hette Borag?

De flyg som gett gratis brädfrakt var Malaysia Airlines och Thai Air

* Jobba? Nej, en månadslön är ca 1000kr

* Lära sig surfa, fungerar på i stort sätt på alla bechbreaks

*Boende finns överallt, från 20kr till 5000kr per natt
Kolla Kuta poppies Lane 2

* En beg bräda kan man köpa på gatan från 500-1000kr eller i butik beg från ca 1000-1500kr

* Bali är klart ett bra ställe att lära sig surfa på!
(samt billigt att bo och leva) Bali är bra start, kolla sen in Lombok som martypatches skriver....

Ändrat av -henke-
Logga in för att svara
#106837 Svar: Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 0

-henke-
graphgraph

PS.

*Hyr moppe med brädhållare och kör försiktigt. (körkort kan köpas på polisstationen)
*Hittar ni ett bra boende och tänker stanna en längre tid, betala i förväg hela vistelsen för bättre pris.
*Köp inte Arak (sprit) i plastpåse!
*Party i Kuta, man blir erbjuden allt från röka till tjejer, ingen bra ide
*Stötta lokalinvånarna, bo och ät hos dom, win win

Logga in för att svara
#106838 Svar: Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Precis passa er för billig lokal sprit, finns folk som dött eller blivit blinda i Kuta. Bintang biran är god, vill ni dricka lokal sprit köp den bästa Araken i en butik. Köper man toppmärken så kan den vara ganska trevlig.
Bo och ät hos lokala indoneser är bra för dessa.
Om ni är i Kuta sök upp Warung Indonesia som har bästa indonesmaten till lokala priser.
Prova också ät padangmaten ochmycket annat som är gott.
På Lombok och många många andra öar rullar det tomma vågor eller med få surfare, det är väldigt trevligt på Bali men också skönt att komma bort från alla döskallar som lyckligtvis aldrig tänker på övriga Indo.
Det är billigt och intressant att ta färjor och bussar genom landet, kan vara slitigt också men man får bra kontakt med infödda indoneser.
Skaffa boken indo surf and lingo så lär ni er grunderna i språket, om ni kommer utanför Bali och lägger manken till.
Lycka till

Logga in för att svara
#106839 Svar: Surfbuma på Bali 11 år, 8 månader sen Stoke: 0

-henke-
graphgraph

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!