Facebook data

1
"Mellan" norge resa, tips på ställen
#106880 "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 1

flow
graphgraph

Hejsan!
Äntligen får man sig en veckas semester nu i slutet av augusti och tänkte då passa på att glida till Norge för surf tillsammans med flickvännen. Då vi bor i Umeå och bara har 1 vecka på oss så känns de ställen jag vet som brukar leverera (stavanger och nordnorge/lofoten) för långt bort. Vi har funderat på att först fara till mo i rana och sedan köra ner längst kusten till åtminstone trondheim och sedan hem igen.

Om någon vet hur surfet är där kring mittnorge, och om ni har något tips på breaks får ni gärna skriva nån rad. Skulle vara gött om det finns nån närliggande camping också, så man kan ställa bilen där.

Sedan om ni har andra tips på platser i norge som vore smartare att fara till för vågor så får ni gärna säga till också

Tack o hej

Logga in för att svara
#106881 Svar: "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kolla på ett sjökort, du behöver en fiskebåt eller helikopter mannen.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#106896 Svar: "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 1

flow
graphgraph

Ja det har du helt rätt i, jag skulle nog granskat kartan noggrannare innan jag frågade om just det området, men om någon har andra tips så är det välkommet. Nu kommer vi sikta in oss på nedanför trondheim istället, Sagaöarna kring ålesund verkar mycket lockande . Om någon varit där och har nått att säga om det så är det uppskattat.

Logga in för att svara
#106898 Svar: "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Ålesund har ju surf, stadtlandet är en dagstur från umeå, lofoten är ju int så långt bort heller!
de e kul å kö runt i norge å campa lite här å där.

Logga in för att svara
#106903 Svar: "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo Norge har ju en del surf men man kan verkligen inte bara åka ut till vilken ö som helst. Rent geologiskt har ju norska kusten dessvärre rätt dåliga odds för att producera bra vågor. Bottnarna är på många håll väldigt ojämna både vid kusten och ibland även långt ut i havet.
Det gäller ha koll, på var ev djup går in och om det ligger rev/eller skär och totalt blockerar vissa riktningar eller ibland helt och hållet.
Sogn og fjordane samt Möre og Romsdal har en del surfställen som ofta ligger väldigt utspridda. Vissa ställen kräver jättesvall innan de funkar.
Lycka till med letandet, jag skriver inte ut surfställen spec på nätet.

Logga in för att svara
#106904 Svar: "Mellan" norge resa, tips på ställen 11 år, 8 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Alnes Fyr är väl det mest kända spotet på Sagaöarna som inte direkt är nån hemlighet längre då det t.o.m. basuneras ut på norska turistbyråns hemsida. Sett en del fina bilder därifrån, men det är nog inte alltid garanti för bra vågor på ett sånt spot. Dessutom har jag förstått att man måste ta ett antal betaltunnlar från Ålesund fram och tillbaka, så det kostar också. Enligt min erfarenhet är Norge ett land man åker till om man föredrar mer paddleltid än stående tid på brädan i kallvatten och gillar att betala dryga 500 kronor för en pizzalunch. Det är vackert och man kan säkert scora, men mestadels kostar det mer än vad det smakar. Testa Indonesien för det motsatta.

Ändrat av Juttz
Logga in för att svara
#106906 Svar: 11 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Juttz skrev:
Alnes Fyr är väl det mest kända spotet på Sagaöarna som inte direkt är nån hemlighet längre då det t.o.m. basuneras ut på norska turistbyråns hemsida. Sett en del fina bilder därifrån, men det är nog inte alltid garanti för bra vågor på ett sånt spot. Dessutom har jag förstått att man måste ta ett antal betaltunnlar från Ålesund fram och tillbaka, så det kostar också. Enligt min erfarenhet är Norge ett land man åker till om man föredrar mer paddleltid än stående tid på brädan i kallvatten och gillar att betala dryga 500 kronor för en pizzalunch. Det är vackert och man kan säkert scora, men mestadels kostar det mer än vad det smakar. Testa Indonesien för det motsatta.

Det krävs tid tålamod kunskap och en del pengar. Allt är inte dyrt i Norge, man kan lätt fånga fisk och har man en buss att sova i finner man alltid en gratis plats.
Man kan definitivt scora i Norge, det finns en del vågor som är helt sinnes, både i kvalitet och svårtillgänglighet. Dessutom fortfarande potential att surfa vågor som kanske tidigare surfats av noll till vem vet kanske ett dussin människor. Vill man komma över supervågor enkelt finns det oerhört många enklare destinationer.

p.s tunnlarna ut från Ålesund är nu färdigbetalda och därmed gratis.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!