|
#106890 |
Stanna langre tid i Bali + fler som ska dit? 11 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tja! Har lite fragor angaende langre vistelse i Bali. Det ar sa att jag ska ut pa ett langre aventyr som borjar med en manad i Indien, varpa jag flyger till Bali och surfar i nagra manader.
1. Vilket typ av boende lonar sig bast? Dela lagenhet eller hyra billigt hotell pa Poppies i en langre tid?
2. Hur gor man bast med visum? Turisvisum via ambassaden i Sthlm ger dig 60 dagar fran utfardandet, och ansoker man istallet pa plats for man 30. Hur gor ni erfarna bummare med fornyande? Aker ni till nagot narliggande land?
3. Jag drar dit sjalv sa vill nagon hooka upp/dela boende osv sa sag till!
|
|
|
|
|
#106929 |
Svar: Stanna langre tid i Bali + fler som ska dit? 11 år, 8 månader sen |
|
Hej,
1.Type of accomodation will depend on where in bali you want to base yourself. You can always make a deal with guesthouse owners for a long stay. If in kuta/legian/seminyak there are plenty of apartments or houses to be found, better to look when you are there.
2.Get a 60 day visa before arrival. You cannot renew the visa in indonesia, so get a cheap flight to singapore or kuala lumpur for a few days (air asia, lion air), get a new 60 day visa there if you are willing to wait. Do not overstay in Bali or you will be fined at the airport.
Hope this helps.
/Indren
|
|
|
|
|
#106930 |
Stoke: 84 |
|
Bullshit, du skaffar ett social visa via ex. det hotell där du ska bo. Du behöver alltså en referens för att få social visa. Detta kan du förnya sen på Bali, fyra ggr. totalt vad jag förstår.
|
|
|
|
|
#106932 |
|
Jag ska ut och resa i vinter, säkert runt december kommer jag åka. Antingen längre vistelse i Indonesien eller en tur till Australien för jobb och sedan Indo.
|
|
|
|
|
#106933 |
|
Tja, schysst! Har du en källa som alldagligt beskriver hur man går tillväga? Verkar krångligt med sponsors osv.
|
|
|
|
|
#106934 |
|
Du får förboka något ställe att bo på och kolla m dem om de kan "sponsra". Sen är det bara att ansöka om visum enl. Indonesiska ambassadens hemsida.
|
|
|
|
|
#106935 |
Stoke: -6 |
|
Man har aldrig behövt en sponsor när man ansöker om 60dagars visat här i Sverige. Jag har gjort det massa ggr och har aldrig behövt det. Sen kan du betala en visumagent för förlängningarna på Bali i upp till 6 månader, då får du en sponsor av agenten(för en slant) Vill du stanna längre så flyger du till tex Singapor efter 6 månader och skaffar ett nytt 60dagars visum på indonesiska ambassaden där. Där behöver du ha ett sponsorpapper, men då har du ju redan varit i indo i 6 månader så då känner du säkert nån som ställer upp. Eller så använder du den du fick av visumagenten första gången och betalar för en vända till. Det går att förlänga visum själv om du har en jäkligt tight budget, men det e tidskrävande, och den tiden ligger du nog hellre i vattnet.
|
|
|
|
|
#106945 |
|
Nej klart du inte behöver en sponsor för 60 dagars visum. Frågan var om man vill stanna längre än så 
|
|
|
|
|
#106952 |
Stoke: 1 |
|
social visa på hemmaplan ger 60 dagar, runt 10 dagar kvar, ta kontakt med ett VISA - office på plats. Ligger runt 650.000Rp, och tar bara ett par dagar att få, dom fungerar som sponsor, se till att ta en kopia på passet, och om du stannar längre, lämna passet på deras kontor, låt dom köra förlängningarna åt dig (4ggr) och be dom skicka kopia på dom nya stämplarna
Ska du runt i Indo, så har de större städerna som oftast ett "imigrationsverk", men kan va lite 50/50 med förlängningarna på en del ställen, och snackar du inte indo, så är det helt klart lättast att betala lite extra och köra via ett visa-office. good luck!
ha det sjukt bra!
|
|
|
|
|