Facebook data

1
Fincut på dräkt
#107373 Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Sprillans ny flashbomb, vilken drömdräkt det är! Tills jag satte fenan på framsida lår och drog upp en reva, rakt igenom. Som tur var hade jag min gamla dräkt med mig som backup.

Behöver tips på hur jag ska laga den? Tänker att man kanske behöver en neoprenlapp (sy/limma?) på utsidan, och massa black witch? Vad tror ni?

PS. eller så köper någon den av mig för 3000?

Ändrat av Schmidt
Logga in för att svara
#107375 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Logga in för att svara
#107378 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 2

graphgraph

Hört att man kan limma dräkter med snor! ska bli nån reaktion med neoprenet som håller svinbra!!!

Logga in för att svara
#107380 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Limma med black witch och sy sedan med böjd synål på ena sidan utan att sy rakt igenom. Brukar försegla sömmen med lite extra lim. Funkar super och håller bra.
www.textilpresentia.se/sybehor/nalar/synalar/bojda-skinnalar

/Per

Logga in för att svara
#107381 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Tack Per! Men vad ska man ha för tråd?

Logga in för att svara
#107382 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 2

hane
graphgraph

Schmidt skrev:
Tack Per! Men vad ska man ha för tråd?

Att använda snor för att täta neopren-skador är vanligt förekommande och ganska effektivt.
Jag är dock inne på Pers spår och föreslår att du ska sy med tråd.

Vad gäller typen av tråd finns det en som är fullständigt outstanding.
-Punghår från den bengaliska bergsgeten. Kan vara förbannat svårt att få tag på, men det kommer att täta otroligt väl. Boka första bästa flyg och fånga in en bengalisk bergsget. Glöm inte en trimmer för att klippa pungen med.

Sen kan det vara bra att försegla tråden med snor, precis som ville säger. Snoret hämtar du från österlen-geten, som du kanske hört talas om?
Många hävdar att Österlen-geten är en myt, men jag har sett honom. Det bästa sättet att särskilja Österlen-geten från vanliga getter är genom att kolla efter den enorma longboarden han var mellan hornen.

Lycka till, och var försiktig!

Logga in för att svara
#107383 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Har alltid använt urethanlim typ Aquasure på mina snitt. Har aldrig behövt nål och tråd på sånt smått.
Skaffa en bit plast typ overheadfilm som du lägger under där du limmar på INSIDAN i dräkten, stryk ut limmet så det verkligen sitter på alla vinklar och vrår i snittet.
Sen sätter du det samman så snyggt som möjligt med en kastrull på utsidan. (Gärna med en vikt på tex ett bordsben, bilbatteri eller nåt tungt).
Det ska ligga så det blir plattat till under kastrullen och med plastfilmen inne i dräkten under så du inte klistrar ihop dräkten. Den ska ligga platt mot på andra sidan kastrullen.
Låt ligga i typ tolv h, sen ska det knappt synas om du gjort ett bra jobb. Blir minst lika starkt som omgivande gummit.

Logga in för att svara
#107384 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Väldigt intressant med snortätningen och getpung, låter som ni kan tjäna ca$h på det. Låter lika hipster som rob machado eller halmstad-andy!

Annars hittade jag en intressant länk, www.korduroy.tv/shows/surf-sufficient/repair-you-wetsuit-pt2-with-floss . Någon som är tandläkare och vet vilken tandtråd som håller bäst!?!?

Logga in för att svara
#107385 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

ErikG är inte det limmet för hårt? Gött med flex väl?

Logga in för att svara
#107386 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej det funkar bra, det flexar tillräckligt. Övriga gummit runtom lagningen kompenserar dessutom för den aningen sämre flexen i lagningen.
Det är bra att laga med för det hugger inte direkt som kontaktlimmer (Black witch m. flera) gör. Man kan få ytorna att gå ihop mer exakt eller nästan identiskt som de låg innan revan.

Det är klart man kan hålla på och sy ihop revor med tråd också men det är ju rätt meckigt då man inte ska sy genom hela dräkten osv.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#107394 Svar: Fincut på dräkt 11 år, 6 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Tack för tips!

Men hane, hur gör jag nu? postimg.org/image/uh422muib/

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!