Facebook data

1
Flytt till Portugal!
#107481 Flytt till Portugal! 11 år, 6 månader sen Stoke: 1

arringo
graphgraph

Som rubriken lyder så kommer jag alltså flytta till Portugal i början på november.

Jag kommer alltså bo och jobba i Lissabon. Min tanke är att lära mig surfa och surfa så mycket jag kan på min fritid. Då jag endast har surfat en gång tidigare kan jag behöva en hel del tips, dels om både surfen men även landet.
Har en del frågor men kommer ni på något mer som kan vara värt att veta får ni gärna skriva en rad om det!

Kan det vara värt att köpa en bräda i Sverige och frakta ner den eller köpa en där nere? Vad skulle vara billigast/mest värt?
Vilken typ av bräda skulle passa mig som nybörjare?
Lätt att ta sig till kusten från Lissabon eller behövs det bil?
Tips på bra surf för nybörjare?
Hur är klimatet där?
Är det bra surf året om eller hur ser det ut?
Vad kommer jag behöva för tjocklek på våtdräkten?
Behöver man skor och vantar?
Hur är maten?
Billig öl?
Bra festliv i Lissabon?

Jag vet att jag lär finna svaren om jag googlar lite men om någon underbar människa med koll orkar svara vore jag evigt tacksam!

peace

Logga in för att svara
#107490 Svar: Flytt till Portugal! 11 år, 6 månader sen Stoke: 0

abbebe
graphgraph

Tja! Varit i Lissabon, eller rättare sagt Costa Da Caparica två gånger under året som gått.
Lissabon är för övrigt en underbar stad med små virvlande gator, kryllar av kultur!

Surf finns det massor av runt Lissabon, dock har jag bara surfat i CDC.
Om du ska köpa bräda där nere eller här hemma?
- Jag köpte en bräda där nere första gången i den lokala surfshopen pga. min andra gick sönder. Köpte en Epoxy 6,8 och kostade mig ungefär 2400 kr. Priserna där nere är oftast billigare än här hemma i Sverige, plus att du slipper kostnaden av att surfbagen på flygplanet ner.

Ang. vilken bräda du ska köpa, prata gärna med dom i shopen (Om du är i CDC, gå in på surfshopen Samadi, väldigt hjälpsamma). Om jag ska ge dig ett råd, 6,8-7,2 i längd och minst 21" i bredd. Epoxy, vilket är hållbart och med bra flytkraft.

Från Lissabons innerstad, tar kanske 20-30 minuter till alla bra stränder med taxi, taxin är billig (en sådan resa kostar inte mer än 20 €). Går nog inte att ta sig på något annat sätt till stränder om du bor i innerstaden, att köpa moped kanske är ett alternativ.

Nybörjarsurf? Ja, CDC är ett mycket bra ställe för sådant (helst vind från W/SW) Finns ofta gott om yta och även om det kan vara mycket folk i vattnet under helger så är det inte mycket arga blickar. Testa om du vill, annars finns Ericiera, Praia Grande etc. När du fått mer vågor under fötterna, testa Peniche! (cirka en timmes resa med taxi).

Klimatet, ja, var där i mars och nu i oktober. Nu var det "svensk sommar" där - 25 grader i luften och när solen är framme är det underbart. Mars var lite kyligare, men temperaturen kommer nog inte sjunka till lägre än 10 grader i december.

Surfet är bra året om vad jag förstått och vad jag hört från lokalbefolkningen.

Tjocklek på våtdräkten, jag körde en Ripcurl 5/4/3 både i mars och i oktober.
Från mars-november klarar du dig med en 3/2 därefter mellan november-mars är 5/3 att rekommendera. Skor och vantar kan nog också behövas mellan november-mars.

Maten, finns lokala rätter - mycket fisk som är helt ok. Annars finns det mesta, Lissabon är huvudstad i Europa och även en mycket erkänd modestad så du ska nog kunna hitta både god mat och snygga kläder. Ölen är billig, dra till Biarro Alto (hur mycket bar och små dansklubbar som helst) för att ta en öl ute (0,5-1 € för en öl ute). Ölen i mataffärer är också den superbillig, likadant med whiskey'n (J&B - 99 sek) och frukt och grönt.

Festlivet är även det grymt, bra drag på klubbarna fram tills 04-06.00 på morgonen. Biarro Alto stänger vid oftast 03.00, vissa dagar 01.00. Klubbarna ligger mest ner mot hamnen.

Lissabon är en av de fetaste städerna jag varit i och du kommer inte bli besviken.

Logga in för att svara
#107496 Svar: Flytt till Portugal! 11 år, 6 månader sen Stoke: 0

meltic
graphgraph

Det går att bussa ut till Caparica men ditt liv skulle vara fantastiskt om du hade tillgång till bil. Caparica i all ära men när du har hela Portugals kust tillgängligt så nära är det ju onödigt att inte nyttja det. Det finns en hel del bryt på vägen ut mot Caiscais som du kan nå med tåget från stan men eftersom att de kräver mer eller mindre sydliga swell så är de inte att räkna med allt för ofta.

Bil? = JA!

Hösten har generellt bättre swell än våren. Vindkänsligt...

Får man fråga vad du ska jobba med?

Logga in för att svara
#107497 Svar: Flytt till Portugal! 11 år, 6 månader sen Stoke: 1

arringo
graphgraph

Tack för bra info båda 2!!

Det verkar ju en bil hade varit en fördel att ta sig runt. Något som har koll på kostnader, tex försäkning och annat skit?

Jag kommer jobba på ett stället som heter teleperformance, boxers kundservice närmare bestämt. Kommer alltså sitta i lissabon och pratar med svenskar. Dom betalar boende så det blir nog gött!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!