Facebook data

1
Ta nästa steg (från tidigt stadium)
#108259 Ta nästa steg (från tidigt stadium) 11 år, 3 månader sen Stoke: 1

flip
graphgraph

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.. Precis hemkommen från Fuerte med 3 dagars surf, surfade senast innan detta för typ 5 år sedan. Kände väl dock aldrig att jag passerade nybörjarstadiet när jag började, men det vore riktigt sweet att komma vidare nu. Trodde att det skulle gå lite bättre på Fuerte så nu vill jag gärna ha tips på hur och var jag kan ta nästa steg!

Läget just nu är
- Mellanläget mellan vitvatten och "riktiga vågor"? Där är jag nu..
- Behöver definitivt träna take off, missar på tok för många vågor. Antalet är verkligen långt ifrån OK!
- Lite väl mycket som en vilsen fågelunge ute i lineup. "Borde jag vara där borta? Eller där? Längre in/ut?" Vågar liksom inte ligga med någon framför eller bakom mig, i tron om att jag åker in i dom framför eller att jag bara är i vägen för de bakom. Lite problematiskt när det är 10+ pers som söker samma yta.

Tips på hur ni kom vidare från att vara färskingar uppskattas! T.ex. läsning, övningar i/ute ur vattnet, bra resmål/camps under våren o.s.v.

Kram!

Logga in för att svara
#108261 Svar: Ta nästa steg (från tidigt stadium) 11 år, 3 månader sen Stoke: 6

Angie
graphgraph

Det tråkiga men enda svaret; mer tid i vattnet! Gärna i sällskap av någon lite mer erfaren surfare, inte för erfaren dock för de tenderar att vara trötta på att lära upp var och varannan kotte! Men lite tips på vägen:
- Se till att du har en surfbräda som är anpassad för din nivå, alltså inte en supersmal shortboard
- Att placera sig lite längre in och lite längre ifrån peaken brukar funka fint om du vill undvika att ligga för mycket i vägen men ändå ha chans att fånga obrutna, lite mindre vågor
- Träna gärna styrka och smidighet vid sidan av surfet, då orkar du ligga i längre.
- Underskatta inte youtube, där finns massa informativa videos där du kan lära dig allt från paddelteknik till hur du sätter din första snap!

Hoppas det var något tips du kunde ha nytta av!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!