Tjena,
Har varit i Taiwan sedan 3:e januari. Man kan säga att det finns tre distinkta surfområden på ön, samtliga på östkusten. Från Yilan i norr (Fulong, Wushi harbor och Toucheng) till Taitung i söder och Kenting allra längst ner på sydspetsen.
Bilade häromveckan hela vägen ner från Yilan till Kenting och skulle säga att du ska koncentrera dig helt på Taitung-området om det är surffokus som gäller, i alla fall under vinterhalvåret. Annars är det Kenting juli till oktober under tyfonsäsongen.
Skippa Yilan helt om du inte gillar att dela höfthöga vågor med en drös andra. Yilan ligger bara 2 timmar från Taipei och drar en hel del folk på helgerna från huvudstaden. Såg vad jag skulle påstå vara den enda riktiga ”surfkulturen” där med brädor på biltaken, en del shapers och surfshopar, vilket var bra då jag inskaffade mig mitt åkdon där. Utbudet av brädor är annars ganska litet, mest longboards att hyra längs stränderna.
Taitung är en liten hamnstad, inte mycket för världen, men regionen har så vitt jag vet den mest frekventa och kvalitativa surfingen i Taiwan. Donghe och Jinzun en kvart med bil norr om Taitung är det som funkar oftast och drar mest folk, medan övriga pointar kräver större swell för att leverera. Men är du där under ett större swell kan du nog reka var och varannan vik som såg ut att ha vänsterpointar lite överallt. Tubande vänstern Chenggong, 20 minuter norr om Donghe kanske är det mest pittoreska och kända exemplet med sin palminramning som tyvärr inte funkade under mitt besök.
Vågorna här håller i snitt upp till 1,5 gubbar i höjd och blir sällan större förutom under tyfonsäsong. Flyg direkt till Kaoshiung och skippa Taipei helt om du bara ska åka och surfa. Rätt öken annars i denna region. Små byar, inte mycket till bra restauranger och liknande, men bra kontrast till landets stökiga storstäder. Härliga hotsprings i närheten. Boende finns lite överallt längs kusten. Mest enkla homestays, går att fixa på plats.
Kolla med japanska Jun för Taitung:
www.easttaiwan-surf.com/en/about.html
Organiserar boende, skjuts till bryten m.m. Hade valt det om jag inte redan fixat boende i förväg.
Kenting funkar året om, men hade inte åkt dit bara för surfet under vintern. Lite mer nattmarknader, större resorts och kommers överlag. Jialeshui på östkusten funkade ok med ett litet kul shorebreak, men vinden blåser lätt sönder vågorna så här års. Både öst- och västkust funkar här under tyfonsäsongen. Högst en timme med bil mellan kusterna.
I mitten av landet har du även staden Hualien med omnejd som har bryt som Fongbin och Jici Beach som säkert fungerar bra emellanåt, men Taitung är ett säkrare bet om du har lite tid.
Vad mer? 3,2:a eller spring suit från Yilan till Taitung och boardshorts med våttröja nere i Kenting under vintern. 4,3:a är aningen för varmt skulle jag påstå. Väldigt trevliga människor överlag! Otippat tänker säkert alla som besökt fastlands-Kina. Otroligt hjälpsamma och chillade. Mer som japaner. Ingen spott- och harkelkultur. Lämnade brädan utan sikte i flera timmar på biltak, nya flip flops på stränderna och oroade mig aldrig att nåt skulle försvinna. Hade bara möjlighet att vara på surfkusten i 10 dar, men skulle gärna åka tillbaks och ha ett antal veckor på mig nästa gång.