Facebook data

1
365 dagar perfekt surf i Sverige = sant?
#108341 365 dagar perfekt surf i Sverige = sant? 11 år, 3 månader sen Stoke: 0

Pedrito
graphgraph

Det skulle kunna vara så..för äntligen verkar det finnas en fungerande lösning på hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan skapa en perfekt våg på land! lösningen verkar heta Wave Garden och är en artificiell lagun med en vågskaparteknik som verkar slå tidigare försök på tekniska våglösningar med hästlängder. Till skillnad från LM Investments med Kelly Slater som dragplåster och den "cirkulära" vågen, verkar Wave Garden dragit det längsta strået med en lösning som skapar "raka" vågor till en betydligt lägre kostnad. Tekniknörd som jag är har läst patenten från båda läger, och det är lätt att inse att Wave Garden kan skapa sin våg med betydligt billigare teknik. Och till skillnad från många andra entreprenörer, så har dom ju också kunnat presentera och visa bevis på att deras våg faktiskt fungerar. Se filmen! En sjö som pumpar ut en höger- och en vänster-våg samtidigt, och med en frekvens av 30 sekunders perioder som bjuder på 20 sek rides i cleana 1,6 metersvågor!

Så på frågan... vill vi ha en sådan här våg i Sverige? Antar att svaret är tvådelat? Vissa anser säkert att det är som att plocka bort själen från sporten.."jakten på vågen är en del av sporten"... och jämföra det med att ha sex med en plastdocka. Själv säger jag JA, JA absolut som ett komplement till mushiga midjevågor, 100 % onshore vind och högfrekvent plaskande bland isbitar.

Wave Garden erbjuder hela conceptet inklusive markförberedelse till en uppskattad kostnad 3 MEUR. Med bidrag och CrowdFunding borde det inte vara en helt omöjlig att förverkliga detta. För att föreningar ska få investeringsbidrag från kommunen brukar det krävas att 50 % är självfinansierat, så om man leker med tanken att denna summa skulle kunna komma från alla medlemmar här på Surfsverige, så handlar det om ca 2700 kr per medlem.

Posta gärna kommentarer kring hur ert intresse ser ut. Om det kan skapas en opinion bland oss surfare för att ett sådant här projekt dras igång här i Sverige så är jag villig att engagera mera för att bidra till att få det genomförbart.

Over and out /P

Logga in för att svara
#108342 Svar: 365 dagar perfekt surf i Sverige = sant? 11 år, 3 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Hur var det nu i diskussionen kring Sveriges klimat. Fanns det några nackdelar Sverige har som begränsar Wavegarden? Har hört rykte om att tjälen kan förstöra.

Än så länge är jag hoppfull att två olika versioner planeras i UK.

Sen en tanke eller undran är om det skulle gå att placera en wavegarden i något gammal kalkbrott en naturfläck som ändå redan förstört naturens naturliga växtlighet. För jag antar att man måste ansöka om tillstånd från miljökämpar för att bygga något sånt där. Dessa gamla brott används ju ändå mest av solbadare och enstaka klippakrobater då vattnet oftast är för kallt att bada i under längre tid.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#108344 Svar: 365 dagar perfekt surf i Sverige = sant? 11 år, 3 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Kul idé!

26,5 svenska mille snyter man dock inte ur näsan, och jag tror det krävs en hel del övertalning innan man lyckas få någon kommun att både efterskänka mark (eftersom det annars blir en ytterligare tillkommande kostnad) och dessutom bidra med drygt 13 miljoner till ett "surfprojekt", som dessutom drar löpande kostnader för att kunna hållas igång?

Jag har varit lite mer inne på idén utifrån affärsmässiga grunder, men frågan är om man lyckas få lönsamhet i ett sånt här projekt i Sverige?

När jag tittar ut genom fönstret här i mellansverige är det snöstorm utanför. Det lär begränsa publiken ganska påtagligt. Om man vill få en fungerande "attraktion" året runt måste den nästan vara inomhus/uppvärmd i det här landet, och hur dyrt blir det inte då? Med tanke på hur mkt mark projektet tar i anspråk blir ett storstadsprojekt snabbt hutlöst dyrt, men finns det egentligen tillräckligt underlag att förlägga ett sånt här bygge någon annanstans? Ska man få någon return-on-investment måste man ju hålla anläggningen igång hela säsongen (helst hela året) med hyfsad crowd-täthet eftersom du har löpande driftskostnader så länge anläggningen är igång, och utöver det påtagliga kapitalkostnader som inte bryr sig om säsong och väder.

Jag håller hur som helst med dig om att det vore grymt att få hit en egen vågpool! Frågan är bara hur man lyckas bäst?

Logga in för att svara
#108352 Svar: 365 dagar perfekt surf i Sverige = sant? 11 år, 3 månader sen Stoke: 3

martypatches
graphgraph

Spanade på den där för något/några år sedan(?). Hade en idé om att man skulle få upp en på Ekerö utanför Stockholm. Har kontakt med några som äger en del mark där. Dock var det mest en fundering som jag varken hade tid eller riktigt driv för.

Men kom väl fram till ungefär samma grejer som i den här tråden. Har man den inomhus förlängs säsongen men kostar ju en del. Dock har jag för mig att man kan ta in de viktiga grejerna under vintern, så det är ju inte kört att bara ha det igång under sommaren.

En tanke som slog mig nu dock vore väl att slå ihop sig med något som redan finns, t.ex. The Cable Park i Arlanda eller liknande. Dom lär ju ha en del "sjö" som kanske går att bygga in den i och med tanke på att dom redan byggt grejer där så lär det ju gå att få tillstånd.

Well, tycker det låter som en grym idé och skulle utan tvekan bli stammis!

Logga in för att svara
#108355 Svar: 365 dagar perfekt surf i Sverige = sant? 11 år, 3 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

I Västerås byggs det ett badhus för 1 miljard, har tänkt tanken att pusha dem till å slänga in en wavegarden, e ju en struntsumma extra så att säga.
Men har ingen tro på Västerås kommun eller PEAB som håller i kalaset.

Men om nån annan har så kör på det, e kanske inte omöjligt.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!