|
#108367 |
byggartråd, hollow wooden surfboard 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 7 |
|
Tänkte starta ett hobbyprojekt vid sidan av skolan och alltid varit sugen på att bygga en egen bräda!
Efter några timmar på diverse surfforum om tekniker och allt möjligt relaterat så har jag bestämt att mitt projekt blir en mini simmons 5'6.
För att få fram shapen och mall till brädan använde jag två program, Akushaper och Hollowboard templatemaker som finns att ladda hem gratis och som säkert flera redan använder här. Båda är extremt lätt att leka med om man är på nybörjarnivå och bara vill ha fram en grundläggande shape. Och det finns massor av mallar på nätet att ladda hem om man inte orkar pilla för mycket.
Det man får fram när man är klar en är pdf fil i fullformat som man sen kan printa ut använda som mall.
Om det finns några som byggt i trä förut så berätta gärna vad som var svårast eller om ni har några bra tips helt enkelt =) Och om det finns flera som är sugna på att bygga så lägg gärna ut er projekt i samma tråd så kan vi samla all info och skapa en nybörjarbyggarguide som är på svenska =) 
|
|
|
|
|
#108368 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 11 år, 3 månader sen |
|
den mallen ovanför kommer från denna bräda i akushaper 
|
|
|
|
|
#108370 |
Stoke: 9 |
|
Kul! Lycka till. Jag bygger. earthcastleroad.wordpress.com /insta. earthcastleroad/
Jag bygger inte med datormallar, det verkar kul! Lägg gärna ut bilder!
|
|
|
|
|
#108371 |
|
Tack!
har varit inne på din sida och kollat runt tidigare! hur känns brädorna du gjort blir dom mycket tyngre än vanliga? kör du med nån ventil på nån av dom?
ska lägga ut bilder så fort det sker något mer men detta är nog ett projekt som kommer hålla på fram till våren/tidig sommar =) ..
|
|
|
|
|
#108377 |
Stoke: 9 |
|
Topp!
Brädorna blir tunga. Jag har inte använt pysventil än men kommer göra det på nästa.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#108544 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 11 år, 2 månader sen |
|
har fått lite tid till över så blev lite gjort på brädan!
Började med att klistra på mallen på plywooden med vanligt papperslim sen såga jag ut det med en sticksåg. tog onödigt med tid att sticksåga ut mellanrummen på delarna så gick över till att borra
istället så det är därför stringern inte ser ut som på mallen. nästa steg blir att limma ihop skelettet.
rockerbordet satte jag ihop med lite gammalt virke bara. 
|
|
|
|
|
#108545 |
|
. 
|
|
|
|
|
#108548 |
Wrane
|
Skitkul!
Jag planerar att bygga i sommar på landet så det här ska bli riktigt kul att följa. Fotografera mycket och lägg upp så vi slipper göra samma misstag som du, ha, ha!
Hur planerar du att fortsätta. Vilken teknik kommer du att använda för däck och botten? Själv kommer jag att försöka kopiera Grain surfboards teknik med tunna lister.
|
|
|
|
|
#108560 |
|
nästa steg blir att limma ihop lamellerna till botten och sedan bestämma mig hur jag ska göra med railsen(solida eller ihåliga) innan jag limmar botten på skelettet! förstärke även skelettet lite med extra plywood för att få lite mer limyta igår.
dom två olika varianterna av rails jag funderat på är dessa. det första alternativet är jag mest sugen på men då måste jag få tag på frässtål som passar för detta. den andra alternativet får man modifiera skelettet lite men kan inte vara allt för svårt =). då får man även shapa railsen lite själv vilket kan vara kul!
finns ju massor av uppfinningsrika metoder att läsa om såg senast en som använt en colakork som pysventil på brädan haha..
lycka till i sommar med byggandet blir skoj å se! 
|
|
|
|
|
#108561 |
|
|
|
|
|
#108562 |
|
försöker igen.. 
|
|
|
|
|
#108563 |
Stoke: 4 |
|
Kul! Ser bra ut! Jag håller på att bygga en 8.0" minimal/mini-longboard. Bygget har stannat av lite dock, behöver någonstans där jag kan gå loss med slipmaskinen utan att störa grannarna.  Fått fram shapen på brädan och ska egentligen "bara" slipa det sista, installera fenboxar och glasa den.
Använde samma program som du gjort för att få fram mallen till skelettet. Utgick från en bräda från Channel island, The waterhog, och har försökt kopiera den i så stor utsträckning som möjligt. Gick ganska smidigt då man kan länka in foton på brädan och använda som mall.
Ska lägga upp lite bilder..
/Peter
|
|
|
|
|
#108564 |
|
Mallen limmad på plywood. Använde marin plywood/furuplywood som tål vatten lite bättre. 6mm har jag för mig att det var. Spraylim var smidigt för att limma pappret på plywooden.
|
|
|
|
|
#108565 |
|
Provar igen! 
|
|
|
|
|
#108566 |
|
Skelettet utsågat och ihopsatt. Var bra att prova o sätta ihop det innan man börjar limma, Fick fila och slipa lite innan allt passa. 
|
|
|
|
|
#108567 |
|
Blivande köl! Gran och några strimlor poppel 7mm tjocka 45mm breda.. 
|
|
|
|
|
#108568 |
|
Första strippen. Svårt att få till böjen i nosen! 
|
|
|
|
|
#108569 |
|
Strykjärn och våt trasa funka ganska bra. 
|
|
|
|
|
#108570 |
|
Lättare när dom inte behöver böjas.. 
|
|
|
|
|
#108571 |
|
Chine strip och första railstrippen. Chine strippen är viktig, blir väldigt tunt här annars.. 
|
|
|
|
|
#108572 |
|
Railen börjar ta form... 
|
|
|
|
|
#108573 |
|
Använde rektangulära strips så det blir små trekanter mellan stripsen. Fyller ut detta med sågspån och epoxi är tanken... Hade helst gjort som på bilden med "bead and cove" men var svårt att få till profilen med fräsen.. 
|
|
|
|
|
#108574 |
|
Hyvla och slipa ner rail stripsen så det blir en jämn och fin övergång mellan skelettet och railen för att sedan limma på däcket.. 
|
|
|
|
|
#108575 |
|
Lite hyvlande och slipande samt limmat dit tailblocket så ser det ut så här.. 
|
|
|
|
|
#108576 |
|
Rocker.. 
|
|
|
|
|
#108577 |
|
outline.. 
|
|
|
|
|
#108580 |
|
snyggt peter!! kommer genast ett par frågor på detta =) hur va det att få formen på toppen och botten att böja sig när det var 7mm? tänkte man behövde gå ned på typ 5mm men hade gärna kört på lite mer för att få det starkare. va körde du för storlek på railstripsen å böjde du dom hela vägen runt nosen och fick till en snygg skarv vid mötet? sitter tailblocket emellan top och botten plankan eller är den limmad mot ändträet av dom? provade du fräsa ut bead and cove först? har tänkt på den typen du gjort också men blev nojjig över hur det ser ut med sågspån och epoxy så du får gärna ta en close up bild på railen =)
|
|
|
|
|
#108582 |
|
Tack! Är ganska nöjd än så länge. Bara att fråga på..
Botten var inga problem att limma till skelettet då det i stort sett bara böjer i en riktning. Toppen var lite lurigare då det böjer i två riktningar. Känner att det sviktar lite på ett ställ där jag inte lyckats trycka ner skivan tillräckligt mot skelettet. Väldigt lite dock och jag tror inte det kommer märkas när den är glasad. Fler och bättre tvingar så hade det inte varit något problem. Valde 7mm då jag inte hade planhyvlat strimlorna till botten- och toppskivan (sågad yta på dom) och ville ha några extra mm slipmån. 5mm tror jag absolut är starkt nog, skulle förmodligen funka med ännu tunnare.
Railstripsen är 7x10 mm. Böjde första strippen och chine strippen helt runt nosen och snedsågade dom i skarven som hamnade ca 1/2 m in från nosen. Skarven syns, men inget man tänker på.
Tailblocket är limmat mot ändträet och även mot en frame då den råkade hamna där. Tror inte det är några problem att limma bara mot ändträet, vill man va på säkra sidan kan man limma dit små klossar innan för att få lite mer yta att limma mot.
Provade att fräsa B o C med en överhandsfräs men var svårt att få till det. Railstripen blir så tunna så dom ger vika i sidled. Kanske kan gå om man fräser ut spåren i en större bit och klyver dom efteråt. Kollade med en snickeriverkstad men det blev ganska dyrt.
|
|
|
|
|
#108583 |
|
Rail 
|
|
|
|
|
#108584 |
|
Har använt poppel till railsen förresten, vet inte om det framgick tidigare. Väldigt böjbart och lätt men varierar lite i färg, vissa strips är lite grönaktiga.. 
|
|
|
Ändrat av PeterL
Logga in för att svara
|
|
#108585 |
|
Inte fyllt i railsen än men tror inte det kommer synas så mycket. Kommer nog inte se konstigt ut iaf. Även funderat på att använda färgad epoxi och framhäva dom ist för att försöka dölja dom.
|
|
|
|
|
#108588 |
Stoke: 18 |
erc
|
Jävlar vad bra det ser ut Peter! Riktigt clean. Kommer bli sköj att se dig i Hamnen på den!
Ett tips bara när det gäller epoxy och färg... Skit i det! Det är la den första brädan du glasar eller? Färg i gör det hela ganska mycket mer komplicerat och risken att du fuckar upp är inte liten. Epoxyn kommer framhäva träets egenskaper bra som det är.
Hur gör du med fenboxen? Har du något träblock som du kan fräsa plats för den i? och ska du ha sån där ventilplugg?
/Eric
|
|
|
|
|
#108608 |
|
Tack Erik! Ser fram emot att få testa den när den blir färdig. Tror det kan bli en riktigt rolig bräda för dagar med lite mindre/slöare vågor.
Tanken med färgad epoxi var isf endast som utfyllnad/spackel (epoxi och sågspån) i mellanrummen mellan railstrippsen. Typ som stripes för att få lite färg på brädan. Så själva glasningen kommer inte vara nån färg i.
Har limmat dit träblock där fenorna ska sitta. Få se om det blir vanliga pluggar eller fusion. Fusion verkar smidigt? Även limmat dit ett block där leashpluggen ska sitta. Ventplugg får det bli också, typ nåt liknande som sitter på vindsurfingbrädor. Helst så diskret som möjligt.
Vart har du köpt glasfiber och epoxi någonstans??
|
|
|
|
|
#108611 |
Stoke: 18 |
erc
|
Tänk på att epoxyn blir jävligt hård, och det kan bli knepigt när du sen ska slipa den. Risken är ju att man tar mer trä än epoxy, så att epoxyn sticker ut. Men med mycket filler å sågspån kanske man kan komma runt det.
Jag har köpt RR epoxy och HEXCEL glasfiber från seabase.eu. Bra pris och kanongrejer.
Denna sidan finns också www.viral-surf.com/shaper/en/ också med bra priser, men har inte köpt därifrån, kan nog vara billigare nu när pundet gått upp lite.
Future eller FCS spelar nog ingen roll. Både FCS fusion och FCS 2 är ju förinstallerade precis som futures. Så kör på det som känns bäst.
Jag vet att det finns kombinerad leash och ventilplugg... kanske www.greenlightsurfsupply.com/ har...
Eric
|
|
|
|
|
#108921 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 11 år sen |
Stoke: 0 |
Jarl
|
|
|
|
|
#108924 |
|
fina brädor peter! var får du tag på paulownia?
|
|
|
|
|
#108933 |
|
Nu har bygget börja röra på sig igen efter alla delar äntligen kommit!
Började med att göra bottenplankan av furu. limmat och planhyvlat till 5 mm
|
|
|
|
|
#108934 |
|
|
|
Ändrat av mr webber
Logga in för att svara
|
|
#108935 |
|
haha vad tröttsamt det kan vara att lägga upp bilder här ibland..
|
|
|
|
|
#108936 |
|
skelettet limmas på botten!
|
|
|
|
|
#108937 |
|
 på plats och outlinen sågad så det finns plats för klämmer och tvingar
|
|
|
Ändrat av mr webber
Logga in för att svara
|
|
#108938 |
|
leashplug och vent gjord i oregon pine, epoxylimmade fast den delen med gänger som skruven går in i som jag aldrig kommer ihåg namnet på. båda delarna är nu dränkta i epoxy inte helt säker om jag kommer använda dom men hade helst velat ha hela brädan i trä utan plast.. 
|
|
|
|
|
#108939 |
|
Till railsen körde jag bead n cove metoden så riggade upp fräsen så det gick att mata raildelarna, va ett par som blev dåliga men resten blev bra klart över förväntan!

|
|
|
Ändrat av mr webber
Logga in för att svara
|
|
#108940 |
|
|
|
|
|
#108941 |
|
basa dom lite med strykjärn också blev väldigt mycket lättare =)

|
|
|
|
|
#108942 |
|
|
|
Ändrat av mr webber
Logga in för att svara
|
|
#108959 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 10 år, 12 månader sen |
Stoke: 3 |
|
|
|
|
|
#108960 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 10 år, 12 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Färdig produkt: 
|
|
|
|
|
#108961 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 10 år, 11 månader sen |
Stoke: 84 |
|
|
|
|
|
#109008 |
Svar: byggartråd, hollow wooden surfboard 10 år, 11 månader sen |
|
kan vara det fetaste shaperrummet jag sett klingsurf =) glasa du dom hemma också?
|
|
|
|
|