Rövsvett är inte bara gott och näringsrikt om man vill, det är dessutom helt i sin ordning om vi pratar eko-föda. Och ett vacker ord. Jag har inte blivit blöt sen ifjol om man inte räknar med vin i mängder. *Hick* Och den lille gynnaren Hanz spöade mig i sista EvoFussballmatchen. Skepparbröst det första jag gör i morgon. Och den där Sverre är en spammer, det börjar jag å bli. Sverre, bland andra borde veta hut... att skapa ett user name som börjar med liten bokstav är inte bara fult, det är rent av fullkomligt o-korrekt. Jag begriper mig inte på mig själv som hela tiden maler detta när jag ser det. Pust och flås, värre än milen under 40.
Strandskator är ljudliga fåglar. Strandskatans sammanhållningsläte är ett gällt och högröstat "kubik, kubik, kubik". Varningslätet ett skarpt upprepat "plitt plitt pli-pli-pli". Under häckningstiden hörs även ett högt drillande läte. När de försvarar sitt revir går de emot den främmande fågeln med nedåtriktat huvud och lite öppnad näbb, samtidigt som de utstöter ett högt läte.