Facebook data

1
"I don´t need a leash"
#108741 "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

“Leg ropes are dumb, all surfboards were invented without leg ropes, and I’ve never worn one in my life. It’s a personal choice, you don’t need one if you can surf, I can go out and be confident I’m not going to lose my board,” Mr McNicol said.

www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/new-breed-of-surfers-who-refuse-to-wear-leg-ropes-are-not-only-putting-lives-at-risk-but-are-also-dividing-the-surfing-community/story-fni0cx12-1226854794946

Logga in för att svara
#108743 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Om du lära dig att surfa utan en leg rope så håller du mycket bättre reda på din bräda än de som ditchar den i tid och otid ... Nybörjarlektioner skulle utföras utan leach ..

Logga in för att svara
#108744 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag tänker snarare att alla kan drabbas av en ordentlig wipeout och bli av med brädan. Om en bräda utan leash skulle träffa mig i skallen eller ansiktet skulle jag göra den brädan till flis-ved..

Logga in för att svara
#108745 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Jag har sett ett antal svenskar surfa utan leash och vid alla tillfällen har de också fått simma efter sin bräda. Jag har även sett en drös med shortboardare/proffs köra utan leash utomlands och varit nära att få brädan i huvudet ett antal gånger. Surfa utan leash går väl an och är OK om det inte är någon crowd men att göra det när det är mycket folk i vattnet för att det är hipt och "coolt" tycker jag är löjligt. Det är ungefär som att köra vert-ramp utan hjälm för att se cool ut, köra bil utan bälte, åka longboard i branta backar utan hjälm, cykla på vägen när det finns cykelväg vid sidan om etc etc.
Alla ramlar någon gång och då är leashen en bra sak att ha. Enda gången jag kör utan leash är om vi är ett fåtal surfare på Kåsa och det är för mkt tång så att man knappt kan surfa med leashen. Om jag dessutom gör en take off så ser jag till att ingen ligger framför eller i vägen. Men alla har ju ett val. Jag hade dock inte haft något emot att slå en bräda i flera bitar om den kom flygande mot mitt huvud bara för någon skulle vara cool och surfa utan leash.

Ändrat av Swingkid
Logga in för att svara
#108747 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Använd leash. Är man själv så kan man ju göra som man vill, men är det andra i vattnet, så använd leash och håll i brädan. Så svårt är det inte.

Logga in för att svara
#108753 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Men jävligt ocoolt tydligen ! Som surfare är det ju trots allt viktigast av allt att vara COOL

Logga in för att svara
#108759 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

När nu pretentiöst blev samma sak som coolt är ju svårt att veta...

Logga in för att svara
#108781 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 2

Blomman87
graphgraph

Duktig som fan eller nybörjare blir lika irriterad i vilket fall på folk som kör utan. Sen jag kom till Oz för 6 mån sen har nästan endast sett duktiga surfare köra utan och har vid flertalet gånger sett brädor flyga rakt upp som en projektil i luften pga av denna coola trend som jag aldrig kommer förstå mig på. Satt bredvid världsfyran Julian Wilson i lineup idag och han körde med leach och han är rätt grym så det borde funka för andra också.

Logga in för att svara
#108782 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 2

Blomman87
graphgraph

Rättar mig själv, Julian är världessexa och inte fyra på ASP ranking efter förra året.

Logga in för att svara
#108783 Svar: "I don´t need a leash" 11 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahahhaa.. Fy fan vad gött för dig ! ! !
Ja, det är inte precis så att en leash är särskilt ansträngande att ha på sig, den är inte precis tung eller så
Det enda jag kan tänka på är hur jag trasslar in mig i den ibland vid kritiskt läge. Sjuuuukt irriterande.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#108784 Svar: "I don´t need a leash" 11 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Hellre en lineup av typiska shortboarders utan leash än en lineup av dem typiska funboards, longboarders och sup's med leash

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#108799 Svar: "I don´t need a leash" 11 år sen Stoke: 1

torbjörnkillah
graphgraph

Att skita i leachen är för mig helt oförsvarbart. Snacka om att man är definitionen av en douchebag om man utsätter andra för totalt onödiga risker för att se ball (snarare förståndshandikappad) ut. Få saker som gör mig så genuint förbannad faktiskt.

Logga in för att svara
#108803 Svar: "I don´t need a leash" 11 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja man kan säga att det är höjden av arrogans Men ingen sa att alla surfare är smarta individer

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#108808 Svar: "I don´t need a leash" 11 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Dåligt etikett är bra mycket farligare och irriterande

Logga in för att svara
#108822 Svar: "I don´t need a leash" 11 år sen Stoke: 2

Blomman87
graphgraph

Absolut jag köper det att har man inte koll på de andra "reglerna" i vattnet så är det absolut minst lika farligt om inte farligare. Dock kan inte jag kontrollera hur pass pålästa alla kooks är i vattnet om hur det funkar med alla oskrivna regler, men det alla kan kontrollera själva är att man har en leach på sig. Som jag sa så är det oftast inte nybörjarnas brädor som jag sett flyga iväg eller fara med vitvattnet hur som helst. Det är dem mer avancerade åkarnas. Hade jag aldrig sett en bräda flyga hade jag inte brytt mig men tyvärr händer det relativt ofta. Tycker det är en sjukt onödig trend bara!

Logga in för att svara
#108824 Svar: 11 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

SharkBoy skrev:
Dåligt etikett är bra mycket farligare och irriterande

Sa sant!!

Skum debatt, man kor ju utan leash for att fa mer fart i kassa sma vagor.

Kor man utan leash i STORA vagor sa gillar man sakert att simma mer an surfa...

Logga in för att svara
#108830 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Kan man inte köra i kassa små vågor utan leash så är det dags att byta bräda, inte ta av leashen. Sedan så är förstås dålig etikett det värsta inom surfingen. Men att det skulle vara coolt att surfa utan leash har jag aldrig förstått. Bara för att de gjorde det för 60 år sedan och det var så de första surfarna gjorde så betyder det ju inte att det är rätt. Saker och ting utvecklas, ibland till det bättre. Joel Tudor kör utan leash väldigt ofta men han är också en av de absolut bästa longboard/surfare i historien och killen har en jävla koll, han använder dock leash också! Alla på ASP-touren kör med leash, och koll det har dom.
I slutändan så finns alltid den fria viljan, så vill man köra utan leash så gör man det ändå. Det är dock ingen bra förebild/budskap för barn m.m. som vill lära sig surfa.

Logga in för att svara
#108833 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Swingkid skrev:
Kan man inte köra i kassa små vågor utan leash så är det dags att byta bräda, inte ta av leashen. .

Precis...om man har en!

Logga in för att svara
#108834 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 1

Webslice
graphgraph

Rätta mig om jag har fel men pratar inte Surfakademin killarna om att surfa utan leash i programmet Ride för att "hylla" 60-talet?

Risken är ganska så jävla stor att deras elever tror att så fort man börjar få koll på sin surfing så är det okej att plocka bort leashen för att det är coolt eller för att surfakademin gör det. Kanske lär dom ut att man ska surfa med leash? jag vet inte för jag har aldrig varit vid surfakademin.

vimeo.com/90665481 här i deras senaste video så surfar dom utan leash i Santa Teresa iaf!! Och alla som varit i santa teresa vet att det är hur mycket folk som helst i vattnet både surfare och folk som badar!

Logga in för att svara
#108835 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Lite roligt att du nämner det Webslice! Fick nämligen en bräda i huvudet av en Hipsterakademist i Costa Rica! Lyckades inte hålla fast brädan vid en duckdive. Olyckan kanske skulle ha hänt även med leash, vad vet jag!?
Jävligt puckat iallafall å surfa utan leach bland folk.

Logga in för att svara
#108836 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ett av de lokala bryten här i Skåne har ibland så mycket sallad i vattnet att det mer eller mindre tar stop p när man kommer åkande in i buffen om man säger så. Då kan man ta av leashen av nödvändighet, man lär sig kanske hålla i brädan mer om man surfar utan leash.

Logga in för att svara
#108858 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Kontroversiellt beslut igår när Taj Burrow "got tangled up in his leg rope"

www.aspworldtour.com/posts/37271/commissioner-perrow-talks-burrow-durbidge-re-surf

Logga in för att svara
#108877 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 1

connway
graphgraph

HAHAHA shit vad detta är så bra och roligt att läsa!

Logga in för att svara
#108898 Svar: Svar: 11 år sen Stoke: 7

Gladaolle
graphgraph

Leashes are for dogs not for logs!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!