|
#109029 |
Bästa RESEFÖRSÄKRINGEN? 10 år, 11 månader sen |
Stoke: 84 |
|
Hallå ja, efter att ha följt de senaste månadernas utveckling av antalet ökade attacker mot utlänningar på Bali så är det ju dags att skaffa en fet reseförsäkring. Och aldrig mer köra moppe utan hjälm.
Vilken reseförsäkring anser ni är den bästa? If´s verkar ju bra.
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#109030 |
Svar: Bästa RESEFÖRSÄKRINGEN? 10 år, 11 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Oj attacker mot utlänningar på Bali? Var hittar man nåt om det?
JAg vet inte vem som har bästa reseförsäkringen, men prova betala resan med visa eller Mastercard om du inte redan gör det. Har för mig att man då brukar få ett visst försäkringsskydd. Vet inte vad som ingår.
Kolla att du har medicinsk evakuering inkluderat om du ska surfa håriga rev eller åker till Malariaområden.
Eller kanske det absolut allra farligaste som ju är TADA...trafiken...
Tror bolagen har lite olika villkor på med. evac.
|
|
|
|
|
#109032 |
|
indosurflife.com/2014/05/purse-snatching-in-bali/
Fan, jag börjar bli lite smånervös. Har aldrig förut känt mig otrygg där, men det senaste halvåret har våldet eskalerat. Har bara hitintills varit med om att jag blivit förföljd och sedan har man klatschat till mig på rumpan typ, kåta jävlar. Gäller kanske att bli riktigt jävla snabb på biken, hahahhaa..
|
|
|
|
|
#109033 |
ErikG
|
Hur vet du att våldet har eskalerat genom att läsa om enskilda fall? Det säger väl ändå inte så mycket eller ?
|
|
|
|
|
#109036 |
|
Well Erik, jag har tät kontakt med folk som bor där, så jotack, våldet gentemot utlänningar har ökat senaste tiden. Kommer ske en manifestation mot våldet där nästa vecka.
Senaste dödsfallet igår:
beatmag.com/daily/english-woman-found-dead-in-ubud/
Så en fet försäkring med If kan ju funka. Kanske.
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#109037 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Om du har en hemförsäkring i Sverige så täcker den rätt mycket de första 45dagarna, den brukar sen kunna kompletteras med en reseförsäkring. Och din fråga var vilken som kan vara bäst.
Enligt din länk så var det drastiska konsekvenser. Vad jag fattar så vill du bli försäkrad för utgifter för invaliditet samt dödsfall som i stort sett är grunden för en enkel sjuk- och olycksfallsförsäkring. Men även förhoppningsvis slippa betala enklare vård på privata sjukhus i Bali efter eventuell betald självrisk.
Jag håller oxå på och funderar på vettiga försäkringar för att slippa bli ruinerad ifall man måste hänga på sjukhus en längre tid utomlands eller ifall nån värdesätter dina prylar mer än vad du gör eller att du blir överfallen. Jag har fått tips att Folksams reseförsäkring täcker mycket där inkluderar även en garanti för outnyttjad resekostnad t,ex om du ej har förmåga till att surfa när du blivit sjuk/överfallen så kan du få ersättning.
Även ERV kan funka de har lite olika varianter av reseförsäkringar. T,ex en extrem som fokuserar på actionsporter.
Mastercardförsäkring har jag fattar gäller mest för försenat bagage, själva flygresans omkostnader, ersättning för boende på plats och stölder.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#109038 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Den första länken som du postade Liinus så var ju kvinnorna ute på moppetur kl. 2 på natten så kan ju även vara en anledning att de lätt blev överfallna då. Många tar antagligen en taxi tillbaka till sitt boende. Är ju inget ovanligt att bli överfallen den tiden även i Sverige på vissa områden eller andra länder. Mörkret ger ju många fördelar för dem som vill råna och skada folk.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#109040 |
|
Nej, vi som är längre perioder på Bali åker definitivt inte taxi. No money, hahahhaaa..
Whatever, länken handlar om vad ni andra har för reseförsäkringar. Är i kontakt med If nu, verkar ju bra.
|
|
|
|
|
#109041 |
ErikG
|
Jag har alltid haft småbolag, hade tidigare ett bolag som hette sockenbolagen, heter numer DINA försäkringar.
Tidigare var sockenbolagen bland de absolut billigaste, vet inte hur DINA ligger till?
Finns det kanske nån prisjämförelsesajt som för elleverantör och liknande kanske?
Lycka till, trist att Bali blivit så förstört. Det blir ju så med för mycket turister, expats och de pengar de strör runt sig. Droghandeln har nog ökat också. Finns rätt mycket HIV också på Bali.
|
|
|
|
|
#109042 |
Stoke: -6 |
|
Inte för att bagatellisera attackerna du skrev om, men en väskryckning som tyvärr sluta illa, och ett misstänkt mord i en villa. Värre saker händer i Sverige varje fredag. Jag är chockad att inte mer händer där med tanke på vilka skillnader det finns både i kultur och ekonomi.
Skulle tro att Bali är bland det säkraste ställena att resa till, och jag har spenderat väldigt mycket tid under många år där. Ha respekt, och va försiktig i mörker och ödsliga platser, precis som överallt annars.
Trafiken därimot är en helt annan femma, där ska du verkligen va försiktig, en väskryckning är det sista du ska oroa dig för, och självklart använder du alltid hjälm om du har någon som helst IQ alls, och inte en dålig hyrhjälm utan köp en. Skinnställ borde man egentligen använda också, och sen så borde inte dom 95% av alla turister som faktiskt inte har ett mc-kort köra mc där, man skulle väl inte köra mc utan körkort här hemma? Tror även att man får svårt att få full ersättning från försäkringsbolag vid större summor vid mc-olycka utan giltigt körkort.
Försäkringsmässigt kan jag rekommendera If för att det är billigt, vet dock inte hur dom är om man behöver dom. Solid är billiga och extremt bra om nått händer, och dom täcker även "extremsport"
Ha en trevlig resa, och va försiktig, precis lika försiktig som överallt annars.
|
|
|
|
|
#109043 |
|
Jo, men det är fler överfall än så som skett senaste tiden. Jag har också alltid känt mig trygg där, men det är många som beklagar sig nu över att det "gamla" Bali håller på att försvinna. Men självklart får man vara streetsmart i ett fattigt land.
Det här är ju bra med If:
Du får hjälp på plats om något akut händer
Om du, eller någon i din familj, blir sjuk eller skadad utomlands får du hjälp av If Assistance. Hjälpen går via SOS International som hjälper resenärer 24 timmar om dygnet oavsett var i världen ni är. SOS International ser till att du får medicinsk behandling och de sköter alla kontakter med läkare och ordnar med sjuktransport om det behövs.
|
|
|
|
|
#109066 |
Stoke: 6 |
|
|
|
|
|
#109067 |
Stoke: -6 |
|
Mindre rolig fakta om SOS International som dom flesta försäkringsbolag använder sig av. Jag va tvungen att akut läggas i tryckkammare, och innan dom stoppa in mig så skulle dom kolla med försäkringsbolaget att jag va försäkrad och att försäkringen täckte, tyvärr va det 1h efter svensk kontorstid en fredag, och SOS international hade inte behörighet att godkänna nått, jag fick svaret att jag fick lägga ut pengarna själv eller vänta till måndagen.
Kommer inte ihåg exakt hur mycke jag fick ligga ute med, men ca 70 000 sek har jag för mig, så skada er inte på helgen såvida ni inte har pengar att ligga ute med.
|
|
|
|
|
#109069 |
|
Ja, men om det är dem de flesta försäkringsbolag använder sig av så är det inte mkt att göra åt. Men har mailat SOS och frågat om det ligger till på det viset. Låter ju åt helvete.
|
|
|
|
|
#109071 |
ErikG
|
Som nån skrev innan, kolla upp att din försäkring inte exkluderar "extremsport" som surfing ibland sorteras in under.
|
|
|
|
|
#109097 |
|
Nä, mamma kollade redan det 
|
|