|
#109317 |
våtdräkter för surf i sverige 10 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
pita
|
Vad har ni för uppsättning av våtdräkter för att klara hela året i Sverige?
Jag har en 6/5/4 Tiki som är sjukt varm och en 4/3 rip curl e2-bomb som är 6år gammal. I September/Oktober är 6an för varm och 4an för kall. Så jag funderar på att köpa en 5/4 nu. Eller borde jag köpa en bra 4/3? Är det varmare med chest-zip än back-zip?
Sen har jag 7mm skor, 5mm handskar, 3/2mm handskar och en huva.
Jag är ganska kräsen för att det blir för varmt eller för kallt, så antar att jag behöver minst tre dräkter.
|
|
|
|
|
#109322 |
Svar: våtdräkter för surf i sverige 10 år, 8 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
Skaffa en bra 4/3 så klarar du dig fint september/oktober. 2 dräkter räcker.
|
|
|
|
|
#109323 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
En 6 år gammal dräkt är oftast betydligt kallare än en ny. Gummit veckar sig, oxiderar och gascellerna säckar ihop. Vissa delar som man sitter på blir mosade. Köp en ny gärna med nån typ av nyare sånt där snabbtorkande foder som finns i flertalet lite dyrare dräkter. Det funkar rätt bra tycker jag.
Ripcurl känner jag mig lite skeptisk till dock, har en flashbomb 4/3 som läckte i sömmarna redan första gångerna jag körde med den. Kan ju vart ett dåligt ex.
Jag tycker det räcker med en 6 mm och en 4 i Sverige, sista dagarna här nere i Skåne har det vart för varmt med 4 mm men det är ju inte många dagar det är det. Anser två dräkter räcker för Sverige, en 4 mm är bra på vinterresor till Kanarieöarna och kanske Marocko o liknande temperaturer på vår vinter.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#109334 |
Stoke: 0 |
pita
|
Tack för hjälpen.
Kanske kör på en 4/3 XCEL Axis. Räknas den som en bra 4/3, tror ni den är varm nog?
|
|
|
|
|
#109341 |
Stoke: 4 |
|
Vill slå ett slag för (avtagbar) huva på 4-5mm dräkter. Förmodligen har du mössa på dig även i bilen till surfet och tycker det är skönt. Likadant när vinden trycker sig in i öronen. Jag gillart.
|
|
|
|
|