Facebook data

12
Hemmabyggda brädor
#12109 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Som sagt, fasiken vilka fina brädor. Du verkar ha totalkolla på finish :-D

Men, en viktig sak innan du börjar kränga brädor. Förstår du samspelet mellan outline och rocker? Själv har jag byggt ett antal vindsurfbrädor. Några har blivit kanonbra, andra har helt enkelt inte funkat som de ska. Och det trots att jag försökt hålla mig inom ramarna för vad jag fått lära mig i ämnet. Att med hjälp av tejp eller spännband tvinga fram rockerkurvan under lamineringsprocessen, som du skrivit om tidigare, låter inte så bra faktiskt.
Även om 4500 spänn inte är så mycket för en bräda med de materialen som du använder så är det ändå ganska mycket pengar för en tvålkopp.

Men som sagt har du koll så spelar shape- och laminieringsteknik mindre roll.

Logga in för att svara
#12155 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ska man ta fram egna rockerkurvor får man jobba på rätt duktigt oavsett på vilket sätt man bär sig åt.

Om det är ett bra sätt att få fram en bra kurva genom att spänna fram den har jag ingen aning om, kan dock tänka mig att det kräver en hel del noggrannhet om man vill ha exakta resultat.
Man får ju räkna in att kurvan troligen går tillbaka en aning när man släpper spänningen. Kanske inte så mycket om man laminerar med kolfiber?
Sen borde flexen kanske bli en aning annorlunda iom att man laminerar in spänningar i blocket?
Eller är det marginellt?
Huvudsaken är att man mäter kurvan noggrant i massor med punkter och givetvis även att den samspelar med övriga shapen, beroende på vad man vill ha för egenskaper.
Ser inte riktigt varför man inte skulle kunna få rätt kurva när man spänner fram den? Man kan ju ha flera stödpunkter (bockar) förutom spännpunkterna.
Vore kul att få se bilder på hur du stöttar och böjer när du laminerar Kenneth.

Ett annat bra sätt att få in exakta kurvor är att vakumlaminera mha ett rockerbord eller den rest man får över om man skär ut med glödtråd.

Fina brädor förresten Kenneth.
Jag har några på gång, kommer fler bilder här eller på midtide.com när det händer nåt (Dom bllr färdiga?)
Blir nog mitt nästa projekt, att bygga en billig vakumpump av en kylskåpskompressor.

Logga in för att svara
#12156 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Andra bra sätt att få fram rockerkurvor är att använda nåt slags CAD-program och sen printa ut pappersmallar. Klistra på masonit och såga ut.

Logga in för att svara
#12219 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

snygga brädor! har du vacum baggat kolfiberbrädan? tycker kolfibermattan du använder känns grov, är det inte samma storlek som man bygger båtskråv med? hade man inte fått en "mjukare" och lite mera följsam bräda om man använt finare kolfiberväv? då hade den också blivit mera stryktålig efter som det är flera och mindre fibrer i väven. vad vet jag? teorier bara. har aldrig bygg brädor men har gjort andra saker i karbon som skärmar till mc mm.

Logga in för att svara
#12229 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen  

[c]

kolfiberbrädan är snusksnygg! schysst tail pad och typografi också (var hittade du tail paden?) . hade jag varit duktig nog för att surfa shortboard hade jag beställt en lätt!

vore kul att se bilder på den in action

Logga in för att svara
#12265 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Hur reagerar epoxybrädor på värme, hört rykten om delamineringar och annat otrevligt. Gissar på att en helt svart bräda kan bli förbannat varm? Ska bli intressant att höra testrapporten.

Logga in för att svara
#12268 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Turdan
graphgraph

Kolfiber brädan var ju ruskigt snygg alltså Gillade även starkt aborren på erics bygge !

Logga in för att svara
#12770 Svar: Hemmabyggda brädor 18 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Tillbaks från ett flat Teneriffa. Två dagar med midjehöga vågor, sen resten av veckan knähögt (finripping shallow) ingen höjdare! Så det där med testkörningen blev inte mycket av, han få ungefär två freak sets som headhigh där jag fick igång brädan lite grann. Det lilla jag hann prova lovade mycket gott ändå:)

Angående mina brädbyggen så är böjning av rockerkurva en teknik jag utvecklat under en längre tid, ungefär sedan början på 90 talet. Sanning är väl att de första inte heller blev perfekta, men practise makes perfect!
Idag är det med små marginaler jag ändrar mina rockerkurvor och det har funkat mycket bra för mig.
Tror inte att bygga brädor kommersiellt är något för någon svensk, då det är både relativt dyrt med arbetstid och ett inbyggt motstånd i hela surfkulturen mot uppstickare med nya ideér. men det håller ändå på att bli bättre sen Clark Foam stängde ner och samtidigt öppnade upp marknaden för nya material.

Den grova kolfiberväven är på ca 200 gram och jag hittade ingen lättare. Svårt idag att få tag i kolfiber då årskonsumtionen av kolfiber redan är uppköpt av flygindustrin i USA för tre år framåt!?
Brädorna är handlaminerade!
Kenneth

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!