Facebook data

1
Nybörjarbrädor för svenska vatten?
#11041 Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Garvis
graphgraph

Jag var i Australien i år och lärde mig basic surfing på softboard. Vi höll på i ca 3 veckor och mot slutet av vistelsen kändes det som man ville prova en glasfiber bräda. Min son (14 år) gjorde det och för honom gick det bra. Jag (mitt nöt) körde vidare på softboarden vi hade på plats...
Nu när vi är tillbaka i Sverige så kliar det rätt bra i surftårna både för mig och sönerna, så vi var ute på Torö härom helgen och tog lite bilder som ni kanske sett här på forumet (det är dock inte vi på bilderna:blush:)

Det var ju riktigt najs, men långt ifrån samma förhållande som i Noosa, Australien. Vad tycker ni att man ska satsa på. Det är ganska troligt att vi åker på något surfcamp eller dyligt, men här i Stockholm blir det kanske inte så mycket möjlighet att surfa (även om det kan vara riktigt bra surf på Torö).
Jag tror ju att Longboard är det som gäller både för mig och mina 2 grabbar (åt minstonde ett tag till).

Kan man hitta begagnade longboards här i Sverige?
Kan man kanske hyra bräda + våtdräckt en helg bara för att se om man står ut med kylan...

Grabbarna är 11 och 14. Jag hade en 9''a och de delade på en 8'a i australien.

Logga in för att svara
#11044 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Skaffa varsin minimal, dvs minilongboards som är mellan 7 och 8 fot långa. Bic Natural Surf 1 eller 2 är bra nybörjarbrädor och funkar utmärkt även när man blir lite bättre.
Sen klarar ni er bra med varsin 4.3:a våtdräkt. (4mm's gummi runt kroppen och 3mm för armar och ben), såvida ni inte planerar att surfa vinterhalvåret till att börja med. Men ett par våtdräktsdojor kan vara värt att investera i och eventuellt handskar och huva om ni surfar senhöst eller vår. Det finns break även i Sverige som påminner om Noosa. Kolla in Käringviken, bakom Stenstrand västerut om det är för stort för att hoppa i på de vanliga ställena. Lycka till!

Logga in för att svara
#11051 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Garvis
graphgraph

Tack för bra tips Redax!

Ska kolla vidare på det.

Logga in för att svara
#11092 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Garvis:

Reeeespect! Fan vad colt att du surfar ihop med dina söner.

Logga in för att svara
#11096 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Nån som kan förklara lite mer vart kärringviken ligger har surfat udden och Allmäningen flera ggr men vart ligger kärringviken??

Logga in för att svara
#11262 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

lappjäveln
graphgraph

tjena!

Helt rätt att köra på längre bräda.....flacka vågor osv i sverige...men för guds skull köp ingen bicbräda. typ 7,8,9 fots natural surf och vad de nu heter..de väger ju bly och är i och för sig hållbara men du kommer att ångra dej när du testar en"riktig" bräda....fasen så mycket mer lättpaddlade i tell you! Om du vill ha en epoxibräda ändå, så välj då bics 10 fotare noserider av senare upplaga- den är lättpaddlad och är riktigt stabil longboard!

Ha det bra!

Logga in för att svara
#11268 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Smaken är som baken. Tyckte aldrig 7'9"an var för tung, trots att jag surfade andra "vanliga" brädor under samma skede i mitt liv. Den hade dock ett jävla flex som gav upphov till en del bisarra upplevelser på vågorna.

Logga in för att svara
#11646 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Garvis
graphgraph

Ja det är inte lätt det här. Man vet ju inte hur taggade grabbarna kommer att vara att doppa sig i det här iskalla vattnet...men Bic brädorna var ju ganska bra pris på så det kan man kanske överleva om det nu inte blir så mycket åkande.
Sen är det 3 år mellan grabbarna så de måste troligtvis ha varsin våtdräkt.
Tror nog att jag väntar med att köpa brädor och våtdräkt tills vi provat. Det verkar vara lättare att hyra grejjer på västkusten än här i Stockholm. Vi tar oss dit senare i vår/sommar så då får vi kanske chans att prova...

Logga in för att svara
#11702 Svar: Nybörjarbrädor för svenska vatten? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

Ta kontakt med med shopsen i Varberg, på: www.surfersparadise.nu eller www.fahlensurf.se de kan säkert hjälpa dig och dina grabbar att hitta det ni behöver!

/
Sami

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!