Facebook data

1
Ännu en tråd om nybörjare som söker bräda...
#110560 Ännu en tråd om nybörjare som söker bräda... 9 år, 8 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Tjenare!

Ytterligare en tråd om val av bräda för en rookie. Ni är säkert skittrötta på dessa, men det vore fint om nån ville ta sig an och svara en förvirrad själ
Kort info om mig själv:
180cm lång
67kg tung (lätt?)
30 år gammal i halvbra form men blir trött ganska fort av paddlandet.
Nyss hemkommen från Bali där jag surfade ett par veckor på bland annat Kuta, batubolong, balangan och padang padang på lite mindre dagar.
Stoken är total och vill givetvis fortsätta surfa här hemma!
Bor i Sthlm norrort och kommer väl mestadels att surfa på Torö.

Söker en lämplig nybörjar-bräda som man kan lära sig och utvecklas med.
På Bali surfade jag bara softtops/foamies mellan 8-9 fot. Lyckades paddla in bra på dessa och fick många vågor. Att ställa sig upp och att åka rakt mot stranden var ju inga problem på dessa. Men har förstått att "riktiga" brädor i PU/Epoxy är lite mer oförlåtande?
De var ett helvete att svänga dessas också. Så kan inte riktigt påstå att jag lärt mig att köra "Down the line" men lyckades ett par gånger i alla fall.

Har sökt runt på forumet och stora stygga internet efter tips på lämpliga nybörjar brädor men känner mig fortfarande villrådig. De flesta "beginners guides" verkar säga funboard/minimal eller longboard. Eller "låna en och testa". Men känner inte många som surfar i Sverige.
De som gör det kör shortboards, vilket inte känns som något att hoppa direkt.
Har fått alla möjliga tips på en lämplig bräda från div ställen och folk. Allt från en Lost Bottomfeeder 6'0 till Modern Retro 9'6
Longboard grejen med att hänga fem ser ju kul ut, men hårda carves o cutbacks på shortboard ser ju inte heller helt dumt ut.
Snackade med en snubbe på Surfers som tipsade om en NSP 8'2 longboard/funboard. Skulle det vara ett bra alternativ och lämpligt för just Torö? Efterssom jag bor en bit bort från Torö kommer jag väl kanske kunna ta mig ut nån gång i veckan och då vill man ju kunna surfa så mycket som möjligt.
Även om det skulle vara smått och mushy.
Vill inte heller ha en allt för stor bräda pga att de känns ganska otympliga på land. Och kanske även lite otympliga i vattnet för en nybörjare?

Så vad tror ni, kära surfsverige. Ska man satsa på nått mellan 8-8'2 med 3 fenor? Skulle en 7'10 vara för litet att lära sig på?
Tips på märke? Nån som sitter på en lämplig bräda den skulle kunna tänka sig att skiljas från?

Tack på förhand!
//Henke

Logga in för att svara
#110562 Svar: Ännu en tråd om nybörjare som söker bräda... 9 år, 8 månader sen Stoke: 4

linnjonson
graphgraph

Om jag hade varit dig skulle jag ha kollat på en begagnad bräda till ett hyfsat pris. Provat svenskt vatten och se hur utvecklingen går. Risken är annars att du utvecklas snabbt och inom kort kommer vilja ha en mer avancerad bräda. Men det är bara min spontana åsikt, hoppas du hittar någon bra och lycka till med surfen!

Logga in för att svara
#110574 Svar: Ännu en tråd om nybörjare som söker bräda... 9 år, 8 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

linnjonson skrev:
Om jag hade varit dig skulle jag ha kollat på en begagnad bräda till ett hyfsat pris. Provat svenskt vatten och se hur utvecklingen går. Risken är annars att du utvecklas snabbt och inom kort kommer vilja ha en mer avancerad bräda. Men det är bara min spontana åsikt, hoppas du hittar någon bra och lycka till med surfen!

Tackar för svar! Har kikat runt efter begagnade brädor men verkar mest vara shortboards ute. Får fortsätta leta helt enkelt
Tror du något runt 8 foot skulle vara lämpligt för svenskt vatten?

Logga in för att svara
#110583 Svar: Ännu en tråd om nybörjare som söker bräda... 9 år, 8 månader sen Stoke: 4

Le Birró
graphgraph

Jag körde samma vända med longboards/foamboards kring 9'' förra året. Har även köpt en egen på 9''4 som jag gillar men upptäckte då jag var på surfcamp nyligen att 7''10 funkar ju minst lika bra (jag är stor/tung och var rädd att det skulle bli för lite volym) och testar nu 7''6. Det svarar inte på din fråga om vad som funkar i Sverige utan det jag vill säga är att var inte rädd för att testa något kortare och se om du gillar det. Det låter utan vidare som att du kan köra liknande brädor som mig (sen säger ju nödvändigtvis inte längd hela sanningen om volym... och när blir det standard att alla tillverkarna börjar redovisa det??). Håller med Linn om att beggat är en bra väg.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!