Facebook data

1
Firewire TOMO brädor
#110600 Firewire TOMO brädor 9 år, 8 månader sen Stoke: 2

clintosaurus
graphgraph

Hej - är det någon som har provat en av TOMO's FW brädor här i svenska vågor eller utomlands? Lite intresserad av den där nya Evo, ser super rolig ut!

Clint.

Logga in för att svara
#110601 Svar: Firewire TOMO brädor 9 år, 8 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Jepp.
Surfat FW Vangard och även RRD COTAN men inte EVO ännu...
De är som gjorda för svenska vågor men klarar även fetare 4-6 ft (fast då föredrar jag en mer traditionell shortboard. De sitter fint i mindre men branta vågor (tight pockets) som vi ofta har här hemma tack vare att de kan köras så korta och ändå är lätta att fånga slöare sväll med samt planar lätt så man kan ta sig förbi slöa sektioner. Lättpaddlade även i chopp tack vare låg entry rocker, rak outline och ofta rätt boxiga rails. Riktigt snabba från kant till kant då de kan köras något smalare o ofta är konkava och genererar massor med fart snabbt (kan ibland bli lite väl snabba i axet dock). Det är också det enda negativa jag hört om EVO men kan säkert korrigeras med rätt fenval...
Tycker absolut at de har en plats i varje shortboard-surfares quiver! De flesta kör dom quad men då tycker jag de blir svåra att göra tighta o mer vertikala svängar med. Bra för,snabba o tubande vågor så klart men... Kör mest Tri (Thruster) men även twin i mindre vågor har varit riktigt kul! Loose och snabbt

Logga in för att svara
#110604 Svar: Firewire TOMO brädor 9 år, 8 månader sen Stoke: 2

clintosaurus
graphgraph

Tack för infon! Klart jag vill surfa den mest i riktiga vågor utomlands (Morocco, Maldives, Portugal, Indo etc), men hoppades att den kunde vara något här i Sverige också. Men det låter bra för det. Just nu föröker jag bestämma mig mellan and Vader, Evo eller Vanguard. Vanguard's verkat vara svårt att hitta här i Europa. Evo's finns, men inte i Futures. Vader verkar ha bästa options med Futures, vill helst inte börja om med en ny fin system nu att jag har så många brädor med Futures och bra val med olika fenor.

Hur är det med volymen? Ska man köra TOMO's med typ samma volym som vanliga shortboards? I så fall är det mellan 30 och 35 litres för mig. Eller ska man gå upp (eller ner) lite??

Logga in för att svara
#110644 Svar: Firewire TOMO brädor 9 år, 7 månader sen Stoke: 0

Camenor
graphgraph

Hej,

Köpte ganska nyligen en Evo och surfade den på Maldiverna i axel till lite överhuvud. Fantastisk bräda. Bra driv och extremt snabb rail to rail! Osäker på hur den är i lite sämre förhållanden och den är absolut igen groveller. Bra pointbreaks utomlands är den riktigt rolig att surfa. Beskrivningen av brädan på hemsidan stämmer väldigt bra.

Jake

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!