Facebook data

1
Hur ska våtdräkten sitta?
#110892 Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Tjenare!
Kör i dagsläget en Xcel infinity 5/4 i storlek ST, vet inte riktigt årsmodell, men inhandlades på Surfspot i kungenskurva i somras.
Beställde mig en ny Xcel infinity 6/5/4 i samma storlek, men en 2016 modell. Överlag satt den ungefär som 5/4an, men något slappare kring armhålorna och ganska mycket slappare över ryggslutet. Jag lade dräkterna ovanpå varandra och märkte att 6/5/4an var betydligt större över midjan. Känns som att dom ändrat sina storlekar?
Tänker att det kan väl inte vara speciellt bra? Om man blir spolad lär man ju ha litervis med kallt vatten kring midjan. Har inte viljat testa den i vatten än då jag funderar på att lämna tillbaka den.

Till saken hör att jag har märkt att jag blir spolad i ärmarna typ hela tiden på 5/4an.
Trots att jag tycker att dräkten smiter åt bra kring mina drylock handskar. Rejält störigt. Märker samma fenomen på xcels infinity skor.
Nån som har samma problem?

Så hur ska dräkten sitta egentligen? Som ett andra skin och smita åt ordentligt kring midjan eller är det OK att det är lite luft i ryggslutet så länge dräkten är torr?

Går i funderingarna att beställa hem en typ c skins hotwired rackare just för att de har samma lock cuffs som xcels drylock modeller.
Smart drag eller bör jag jaga fram en excel 6/5/4a drylock? om det ens finns.

Logga in för att svara
#110893 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 1

Pilif
graphgraph

Tjena!

Kul att ses igår! Vet inte ifall det är något vidare svar på din fråga (och du har kanske redan kollat), men jag kikade lite på dessa när jag var osäker.

Logga in för att svara
#110895 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Lite luft i ryggslutet får nog de flesta som har en svank leva med tror jag. Jag har läst nån gång att när en våtdräkt sitter bra ska du när du kniper i den knipa i huden samtidigt. Nåt sånt

Gäller hitta ett märke som passar ens kroppstyp, de har alla lite olika passformer. Cskins handledstätningar är jättebra.

Logga in för att svara
#110897 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Jag brukar vara rätt noggrann med att kolla att det i stående går att sträcka armen upp mot taket utan att det stramar nämnvärt. Tycker paddlingen fort blir jobbig, framförallt i en tjock dräkt, om den rörelsen inte går lätt. I övrigt skulle jag varmt rekommendera att investera 20 kr eller vad det kan kosta i ett mjukt måttband och kolla dina mått om du inte gjort det redan. Magicseaweed har måttabeller på hemsidan för alla sina märken. När jg fattade att jag hade L istället för m, mt etc blev det mycket bättre.

Logga in för att svara
#110898 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Tackar för alla svar!
Har kollat videos, läst på och kollat på storlekstabeller tills ögonen blöder. Prövade Xcel 6/5/4an igår igen och kan bara konstatera att den är bra mycket slappare än min 5/4. Trots att det ska vara samma storlek. Så den åker tillbaka.

Har tagit mått och det känns som att jag hamnar precis mitt imellan ST och MS.
Är 180 cm lång, väger 67 kg. 94 över bröstet och 83 över midjan. Definitionen av smalfet?

Så när man letar vinterdräkt och hamnar mellan storlekar, ska man gå på den mindre?

Är det värt att försöka hålla liv i 5/4an längre med förstärkningsplagg under eller är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta jaga dräkt?

Logga in för att svara
#110912 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

ErikG skrev:
Cskins handledstätningar är jättebra.

Hur trivs du med din Cskins Erik? Hur länge har du haft den?

Är intresserad av hållbarhet, då det blir billigast i längden. Har själv en Quiksilver 6/5 som hållit sedan 2006 utan lagningar, helt sjukt. Nu börjar den tyvärr sjunga på sista versen. Surfar förvisso inte galet mycket, men ett 20-tal sessions per år i vinterdräkt.

Andra tips på slitstarka dräkter tas tacksamt emot.

Logga in för att svara
#110913 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ett par år har jag haft den nu, den håller rätt bra. Alla dräkter får små mikrohål efter några år, åtminstone alla jag haft.
Den jag har nu är på garantin, hade en innan som var nåt totalt fel på sömmen på låret sprack upp efter hopp i från piren i Vik. Men fick en helt ny.
Många delar av cskins dräkter är helt utan sömmar, även xcels toppmodeller är utan sömmar. Sömmar med tråd alltså.

Logga in för att svara
#110938 Svar: Hur ska våtdräkten sitta? 9 år, 4 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Cool, tackar. Ja, mikrohålen har blivit ganska många nu. Ska försöka hålla ut till nästa vinter, lutar lite åt Cskins, Xcel, eller en till Quiksilver.

Kör förresten med dykvantar som har minst 12 år på nacken :O Stela som fan, men still going strong!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!