Facebook data

1
Boende Sydney
#110900 Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Halloj

Jag flyttar till Sydney i mitten av februari för två terminers studier.

I samband med studierna hade det varit sjysst att få surfa varje dag. Universitetet ligger i Parramatta så tar det ca 30 min från centralstationen dit, centralstationen ligger ju inte precis vid surfet så min fråga till er sydneysurfers här på SS är om ni kan rekommendera någonstans att bo som är jävligt nära surf men ändå något nära Sydney central station också. Eftersom jag bara kommer behöva vara i plugget någon dag i veckan så gör det inget om det tar en timme att ta sig dit! Bara jag får surfa mer Är det värt att skaffa bil? Bosätta sig norr om Sydney??

Tacksam för tips!!!

Logga in för att svara
#110911 Svar: Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

1: Bo i Manly
2: Skaffa bil

Logga in för att svara
#110914 Svar: Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Grymt, tack Redax

Logga in för att svara
#110915 Svar: Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 3

abo
graphgraph

Finns 2 stället som du kan bo på om du vill ha surf (och lagom långt till stationen):
Manly eller nån av Eastern Suburbs (Bondi Beach, Bronte, Tamarama, Maroubra Beach om du vill bo vid vattnet, men då kostar det mer än om du väljer nån av ställena som ligger några km från stranden, typ Bondi Junction, Randwick, Maroubra Junktion ). Bor du i Manly kan du ta buss eller färja till centrum och sen ta tåget därifrån (det går tom ta färja hela vägen till Parramatta). Bor du i någon av de östra förorterna går det bra med bussar till Centralen. Problemet med att åka buss (eller bil för den delen) i Sydney är att det är sjuk trafik överallt, särskilt på morgonen och eftermiddagen när alla pendlare ska till jobbet och hem. Är du student kanske du slipper åka just de tiderna...
Jag har bott några år i Maroubra Beach och gillar de östra delarna starkt. Men skulle antagligen gilla Manly lika mycket.
Bil är ett måste om du vill ha bra surf (dvs om du vill slippa kriga för varje våg.). Vill man inte åka så långt kan man åka till Cronulla (Går att ta tåget dit). Riktigt lång strand, så vill man ha en egen våg är det bara att börja gå tills ingen annan har har orkat gå längre... Norr om stan har jag inte varit så mycket, men jag tror man kan hitta ställen, inte allt för långt bort, som inte är så crowded.

Innan du åker hem borde du ta en långresa och surfa de öde stränderna med perfekta vågor... Australien är så mycket mer än de överbefolkade citystränderna (Det räcker att åka ett par timmar från stan så har du stränder som är milslånga, med max några få surfare).

Ändrat av abo
Logga in för att svara
#110931 Svar: Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Tack för svaret Abo! Super värdefull info verkligen :-D
Surfet någon timma utanför storstäderna låter ju som en dröm!

Logga in för att svara
#110942 Svar: Boende Sydney 9 år, 4 månader sen Stoke: 0

kronander
graphgraph

Jag flyttade till Sydney 2009 och bodde i Manly i ett år. Då hade jag visserligen ett jobb på en restaurang i närheten av Manly Wharf och behövde inte ta mig in till stan för jobb/plugg osv. Färjan till Circular Quay tar omkring 30minuter och jag har många vänner som pendlar från Manly till Universitet i centrala delarna utan problem (sitter faktiskt hellre på färjan än krigar i trafiken med bussar och liknande). Norr om Sydney ligger bra surfspots. Manly är helt okej, Freshwater och Dee Why lika så.

Håller däremot med Abo att helgturer längre bort från stan är att föredra om du vill ha bra surf.

Förövrigt ska jag och tjejen flytta tillbaka till Sydney i Februari (först ett stopp på Sri Lanka ) så är i samma sits som du. Jag ska göra mitt examensarbete på UNSW och hon ska plugga juridik på Sydney Uni. Funderar starkt på att lägga en större del av månadspengen på att slå oss ner i typ bronte, maroubra för att kunna få lite spontansurf framåt sen eftermiddag eller tidig morgon innan studier. Får ta och surfa tillsammans

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!