Facebook data

1
Dingad bräda på premiärtur
#110980 Dingad bräda på premiärtur 8 år, 3 månader sen Stoke: 1

Pilif
Inlägg: 26
graphgraph
offline

Hej!

Då var det min tur.. Köpte en första bräda till flickvännen i julklapp. När hon skulle ta sin premiärtur på juldagen var olyckan framme när vi skulle ta ner två stora longboards från biltaket i 15 m/s. (Dumt, jag vet) Lyckades som tur var rädda min ömtåliga PU bräda men min stackars tjej hade inte en chans. Hennes lätta epoxy-bräda blev ett segel och flög med endast strumpa runt sig ner med nosen i asfalten.

Som tur var är det en tålig NSP-bräda men trots det blev det ändå dings på 3 ställen. Har dåliga koll på epoxy- hur föreslår ni att jag lagar?

Finkammat nätet på lagningstrådar men tycker det är lite oklart när man tex behöver lägga ny väv eller bara slipa och bygga på med ny epoxi. Många trådar rör även PU-lagningar där dingsen ju ser lite annorlunda ut. Här finns inget man kan knäcka av eller några lösa "flärpar". Känns som att det är översta vita lagret som krossats och krackelerat. Därunder är det ett mörkgrått material som känns hårt, så förmodar att det är något lager till innan man når skummet?

Gissar att de mindre märkena på ovansidan bör räcka att fylla i, men de andra två? Allt är hårt runt om när jag trycker och jag kan inte känna något mjukt alls.

Skulle uppskatta er hjälp otroligt mycket, tråkig start på tjejens surfkarriär..

Tack på förhand!



 
Ändrat av Pilif
Logga in för att svara
#110981 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 3 månader sen Stoke: 1

Pilif
Inlägg: 26
graphgraph
offline

 
Ändrat av Pilif
Logga in för att svara
#110982 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Nsp är riktiga skitbrädor, det är ingen riktig väv i dem utan glasfibermatta. I vart fall den enda jag lagat.
Första dingen räcker att spackla lite ser det ut som, de andra två är som det mesta med dessa brädor svårt att se men ser ut att behöva lagas. Med glasfiberväv.
När de väl spricker är det lite som en bit knäckebröd som går i bitar eller knäcks av.
Det är bara slipa ner ordentligt lägga väv och finish och sen sprayfärg.
Ge det lite större marginaler än en normalt byggd bräda.
Vad du än gör ta den inte i vattnet innan den är tät, är det vatten i den nu så låt den torka en månad i nåt pannrum INNAN lagning.
 
Logga in för att svara
#110992 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 3 månader sen Stoke: 5

henx
Inlägg: 66
graphgraph
offline

Fasen vad surt med dings vid premiären
Ingen aning om hur man lagar själv, men har du kollat med about blank o deras dingfix?
 
Logga in för att svara
#111022 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 2 månader sen Stoke: 6

freddyo
Inlägg: 114
graphgraph
offline

Lite Solarez på sen är det klart. Behöver härda i solsken (good luck with that).
Ser mest ut som det är färgen som är avskavd dock.
 
Logga in för att svara
#111023 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 2 månader sen Stoke: 5

henx
Inlägg: 66
graphgraph
offline

freddyo skrev:
Lite Solarez på sen är det klart. Behöver härda i solsken (good luck with that).
Ser mest ut som det är färgen som är avskavd dock.


Kanske en sån här rackare?
solarez.com/products/low-lite-epoxy-1-oz-tube/
 
Logga in för att svara
#111024 Svar: Dingad bräda på premiärtur 8 år, 2 månader sen Stoke: 1

Pilif
Inlägg: 26
graphgraph
offline

Stort tack för era svar och sorry dålig återkoppling från mig! Har nu slipat ner allt och på alla ställen utom ett verkar det bara vara yttersta "färglagret" som krackelerat. På det andra stället känner man dock att fibern fått en smäll och ifall man trycker tillräckligt hårt sviktar det lite.

Tänkte köpa nedan kit och lägga lite ny väv där skadan är värst och bara fylla i de övriga mindre märkena, för att slutligen dra över ett lager vit sprayfärg. Sound good?

www.surfspot.se/ding-all-epoxy-reparaturset-for-brador.html
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!