|
#112188 |
Backyard shaping 7 år, 11 månader sen |
Stoke: 5 |
henx
|
Tjena!
Har fått för mig att jag ska pröva att bygga en egen bräda och har spenderat många timmar på swaylock, youtube och lusläst byggtrådar här på forumet.
Jag inser ju att brädan förmodligen kommer bli skit, men jag är en envis typ och måste testa.
Börjar få ganska klart för mig vad jag vill åstadkomma, vad för verktyg som behövs och vad för material som ska införskaffas. Men har några frågor som jag hoppas på att någon här på surfsverige har tid och lust att ge svar på
Bauhaus säljer EPS cellplast i S200 kvalitét med rätt mått. Nån som prövat att bygga i det skummet? Behöver man klyva blocken och limma in en stringer eller kan man laminera “hårdare"?
Första bygget kommer väl bli ett rejält backyard hack. Tänker göra en 6’0 fish/simmons inspirerad shape. Eller möjligtvis en 7’4 egg shape och hoppar gärna momentet att bygga en glödtråd för att dela blocken för att limma in stringern. Men behövs det för att inte knäcka brädan på direkten så får jag fixa en glödtråd.
Att beställa en PU eller EPS kärna från England eller Frankrike vore kanske enklast. Men jag klarar mig gärna utan den fraktkostnaden
Tänkte laminera med 6+6 och 6 oz glas eller kanske ännu mer om man kan skippa stringern. Jag gillar när det är lite tyngd i brädorna för att kunna skära igenom vind choppen ändå
Är det någon som testat att plasta med NM laminering 275A?
epoxibutiken.se/produkt/nm-laminering-275-a-1-400_kg/
Samma sida säljer även väv på 160g/m2. Det är väl ungefär motsvarande 5 oz?
epoxibutiken.se/produkt/glasfibervaev-160-10m/
Är detta något att ha eller ska man köpa in 6oz glas och RR epoxy + additive F på direkten från seabase för att bespara sig en massa huvudvärk vid lamineringen?
Tack på förhand!
//Henrik
|
|
|
|
|
#112189 |
Svar: Backyard shaping 7 år, 11 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Du behöver ingen glödtråd om du ska dela ett skumblock med EPS. Men jag rekommenderar glödtråd om du ska skära ut rocker/foil. Det blir betydligt mer exakt och du spar massa arbete.
Nej du behöver egentligen inte stringer men det hjälper när du ska shapa.
Lägg aningen mer glas om du inte har stringer, tänk även på att styrkan i en bräda ökar rätt mycket med tjockleken.
NM epoxy är säkert ok men verkar rätt dyr. Beställa från Seabase är inte så dyrt i frakt om du inte beställer stora skrymmande blanks.
BHP i skåne har bra epoxy också.
Brädan behöver inte alls bli skit om du är noggrann.
|
|
|
|
|
#112193 |
Stoke: 3 |
|
Tja!
Va kul med fler som är sugna på att bygga brädor! Det känns nästan som om det är ett måste för att hålla surfhobbyn vid liv när det blåser så lite som det gör just nu.
Jag började förra hösten och AndrewW på youtube har varit till obeskrivlig hjälp. Han går verkligen igenom allt i detalj steg för steg. Riktigt bra för ett förstagångsprojekt. Kolla in: youtu.be/yCVo0oPEuLk?list=PLHeE1mcmnNBSXs0ymSgrxwF5od6gqvX07
Jag är inne på min femte bräda nu och har inte byggt någon glödtråd ännu. Det går bra att såga med vanlig fogsvans och snygga till med surform för framtida railbands. (Tips; såga blocket i mitten men limma stringern mot de båda ytterkanterna av blocket som förhoppningsvis är oskadade, raka och släta.)
Och det är som ErikG skriver ovan, det är mycket lättare att få till symmetri, form och rocker med en stringer i mitten att utgå ifrån. Epoxy ska vara starkt nog att hålla utan stringer bara du använder nog med glas, men stringern underlättar som sagt själva formandet.
När jag kollade Bauhaus fanns bara tunna eller korta block. Fick tag på 240-120cm s200 från ett bygge som skänkte 4 skivor gratis då de hade typ 200 m3.
På första brädan skrapade jag ut hela rockern med surfform, vilket tog helt sjukt lång tid. Sen fick jag tag på en begagnad elhyvel på blocket för en hundring och den investeringen har minst sagt underlättat.
Slipmaskin/polermaskin är också något som underlättar riktigt mycket när du väl ska slipa sista lagret och få till finishen men det går att göra utan också givetvis.
Jag gjorde första brädorna med biltema-epoxi och tunn glasväv från en båtbyggare. Det var ett helvette. Hade epoxi överallt och ingenstans efter det.- Och dessutom blev det massor med luftbubblor, fisheyes och ojämnheter. Sedan dess har jag köpt från seabase och det är sjuk skillnad.
Additive F har jag dock inte lyckats så väl med. Antingen har jag råkat kontiminera den eller så fick jag en dålig batch för när jag blandar i den blir epoxin helt förstörd och delar sig. Men det fungerar bra utan också.
Jag är allt annat än proffs och brädorna blir sådär, men kul är det! Kolla gärna in mina brädbyggen på instagram @sydsydvastsb och stöter du på några problem så har jag säkert gått på samma om du vill diskutera eller få några tips.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#112194 |
henx
|
Tack för svar ErikG och CharterNils. Det uppskattas 
Men visst får man göra vad man kan för att hålla uppe stoken nu när allt är platt
Var också inne och kikade på dina brädor ChartNils. Såg ju riktigt najs ut!
Ni har övertygat mig om att använda stringer.
Blocken jag kan få tag i är 2400x1200x200mm. Om jag inte räknar fel borde man kunna få ut 2 blanks ur ett sådant block, om man kan tänka sig att göra brädor som är typ 22" breda. Eller lämnar man lite för lite shape-marginal?
Därför tänkte jag att man kanske vill ha så släta kanter som möjligt om man vill limma in stringer. Funkar det fortfarande med fogsvans eller blir det för ojämnt? Annars kan man väl såklart limma in en stringer, skära ut sin planshape ur ett block, men det blir ju mycket spill.
Jag hade också tänkt röja bort det mesta av skummet med en surform för att slippa glödtråden. Men med tanke på ErikGs kommentar och att man kanske kan använda till att både skära ut rocker och klyva skumblock så funderar jag på att bygga en trots allt.
AndreW kanalen har jag också snubblat på och plöjt igenom ett par ggr. Riktigt, riktigt bra grejer 
Även läst en del på www.surfersteve.com.
Luftbubblor och fish eyes med biltema epoxy låter inte som någon höjdare, så jag hoppar nog över den  Många verkar nöjda med RR epoxyn också så jag följer nog ert råd och köper både glas och epoxy från seabase.
Vad kör ni för fen-pluggar? Samma sak här. Undviker gärna att betala skjortan för en futures jigg eller liknande. Har FCS fenor till min 7'0 och tänkte köra på vanliga FCS pluggar.
Min plan var att använda en 29mm hålsåg och sedan en borr-bit. Bra eller dålig idé?
FCS fusion känns ju smidiga annars eftersom man verkar installera dom innan man laminerar. Men då får jag jaga fram en överhandsfräs också....
//Henke
|
|
|
|
|
#112196 |
ErikG
|
Ska du skära med glödtråd så gör du två mallar som du trycker i med stift på utsidorna av blocket.
Det blir mer exakt om du har räta vinklar på blocket /blocken. Så om du har möjlighet är det såklart rekommenderat dela blocken med bandsåg eller annan elsåg.
Fcs pluggar är rätt lätta improvisera lite verktyg till. Jag har kört Red X i mina Epsbyggen. Kanhända eps är aningen för vek för att hålla pluggarna? Tänk ev ut nån förstärkning. och sätt pluggarna när det är kallt så du inte får Exotherm i gjuthålen.
Man kan lägga en påse med frysta ärtor eller nåt mot på undersidan så man får bort lite av värmen i gjuthålet.
|
|
|
|
|
#112197 |
ErikG
|
Snubben på youtube gjorde ju en rätt märklig sak tycker jag. Han byggde en modell av ett blank från Clarkfoam katalogen.
Det är ju smart om man vill ha en bra bottenkurva men i övrigt är det ju onödigt att skära ut en foil (tjocklekens flöde) efter katalogen också. Smartare skära ut hela brädans färdiga form direkt, både bottenkurva och tjocklekens flöde foilen på en gång istället för att sen stå och hyvla/slipa fram det.
Om ni förstår hur jag menar..?
|
|
|
|
|
#112198 |
ErikG
|
En annan grej jag inte gillar i videorna är hur han håller på att märka ut kurvorna för railbands. Tar en halv evighet, kurvorna han drar ut inget vidare. Sen maroderar han hela sitt jobb när han står och skrubbar för hand med en rasp i massa små enstaka drag.
Använd elhyvel, långa stadiga drag med samma antal på båda sidorna.
En annan metod är att göra en halvmall i masonit eller nåt till outlinen och sen även använda den till ungefärliga linjer om man behöver det till sina railbands.
Alla sätt är bra utom de dåliga är kanske en bra slutkläm. Tror de flesta som shapar för det mesta hittar lite egna metoder.
|
|
|
|
|
#112200 |
|
Yao!
Precis som du skriver går det att klämma ut 2 brädor per cellplastskiva med de måtten, så länge de är under 6'0 och inte allt för breda. (Alternativt en megabred och en smal som det blev för mig.)
Just det där med att få till 90grader vinkel på kapet för stringer var lite knixigt men jag byggde en ram av fyra brädor som med hjälp av brickor mellan brädorna skapade en skåra på över och undersida där fogsvansklingan går. Det blir inte exakt, men bra mycket bättre än att bara såga på frihand och raspa i ordning.
Ett tips, som kanske mest visar hur jag oftast tänkt till efter, är att inte såga ut shapen innan stringern är pålimmad. Det är sjukt jobbigt att sätta press på limfogen annars. Säger sig kanske självt men när man väl sågar och det känns som man kommit igång är det lätt att bara kötta på och såga formen när man ändå är igång  .
Ni får gärna dela med er med hur man bygger en glödtråd för det har jag inte satt mig in i än? Verkar inte minst vara sjukt gött att slippa all cellplast fullproppad med statiskt elektricitet som det blir när man sågar. Tar dagar att bli av med..
Apropå fenor
- Absolut enklast och billigast är nog att glasa på fenorna. Men det är ju lite obehändigt att resa med en sån bräda.
- Sen testade jag fcs fusion-kopior från kina. Svinbilliga. Har för mig att de kostade 25kr för tre eller nått sånt. Men sen fick jag sandpappra fenorna lite för att de skulle passa i hålen också. Är du ute efter budget eller bara lära dig på första brädan så är det kanske värt det. Men knappt ens då.
- Sen har jag kört på futures från Surfers Varberg och seabase. Dyrare men mycket enklare att få till vinkel på sidofenorna med. Och jag lägger dem under glaset men laminerar ändå dit dem första för att minimera risken för luftfickor.
För att fräsa ut fenpluggshålen:
- Superbudget som jag gjorde första gången var att ta en kniv - tejpa bladet så att det inte gick djupare än önskat och sen bara skära kors och tvärs och pilla bort.
-Steg två var att frihanda med en billig dremel från biltema. Ok, om du inte har skakiga händer.
-Steg tre är en överhandsfräs som jag hittade på jula på 75% rea och därför inte kunde låta bli. Rätt kass och ganska svårt att se hur man skär med men stabil och snabb.
Erik G - Vad är redX och vad är Exotherm? (När det blir så varmt att det smälter cellplasten eller?) Jag trodde att det endast uppstod när det blir ett hålrum med för mycket epoxy på samma ställe?
Angående railbands. Jag körde hela AndreW stilen på första projektet och det gick ganska bra men tog väldigt mycket tid. Nu höftar jag lite med en spritpenna och fingrarna för att ha någonting att utgå ifrån och slipar med surform. Har inte riktigt vågat köra med hyvel i den fasen för det går rätt fort att göra fel ändå - första brädan blev två inches kortare än planerat efter att jag gjorde fel och fick ta ner mer flera gånger.
Blev lite av en novell det här.. Sorry.
/nils
|
|
|
|
|
#112201 |
ErikG
|
Jo en exotherm reaktion är lite som följer. Epoxyn utvecklar värme som i sin tur ökar härdningen som i sin tur ökar värmen osv osv. Kan börja ryka och tom brinna om man inte passar sig.
Sätter man FCs pluggar kan ju bli lite hålrum.
Red X är ett fensystem som går genom hela brädan, man skruvar från däcket. Fenorna har ett konformat huvud som då dras tajt i boxen. Väldigt starkt system som aldrig blev jättestort. Används fortfarande i Usa . Har tydligen en del fans.
|
|
|
|
|
#112202 |
ErikG
|
Glödtråd.. jag har gjort enkelt för mig kopplat två bilbatterier upp på en Glödtrådsharpa. Finns massa varianter. involverar antingen lite ellära eller pröva sig fram.
|
|
|
|
|
#112206 |
henx
|
ErikG skrev:
Snubben på youtube gjorde ju en rätt märklig sak tycker jag....
Jag tror att jag hajar hur du menar. Jag gissar att han gör så för att han inte litar på sina glödtrådsskills. Men, som du säger så borde man väl kunna skära ut rocker för både deck och botten?
Jag sitter och spånar här och tänker att ett sätt vore att ta hans 3 stringer metod och sedan skaffa sig nån centimeters marginal genom att bara flytta på de 2 stringer bitarna upp eller ner medans man skär med glödtråden. Sedan slipar man till detaljer etc. Förstår ni hur jag menar?
Ang railbands så får man säkert bäst rails genom att gå loss med elhyveln. OM man är van vid en elhyvel dvs. Jag är inte så stadig på hand, så jag testar nog AndreWs metod först innan jag börjar frihanda
Ang pluggarna så borde det väl inte vara så svårt att göra en egen jig för futures fenorna?
men jag kanske kör med kniv/bågfil och futures som första. Antar att man fortfarande ska passa sig för exotherma reaktioner?
Vad använder ni för att limma stringern och vad spacklar ni blanket med innan laminering?
Tusen tack för alla svar. Det är guld värt! 
|
|
|
|
|
#112207 |
ErikG
|
Ja se alltid upp för extotherm. KAn hända även i byttan man blandar epoxyn i, bör spridas ut någorlunda snabbt.
Stringerlim UTOMHUS trälim.
Spackel Onestrike filler. vattna ut med batterivatten.
Elhyvel är inte så svårt, kör på lite testbitar först.
Futures är inget jag gillar. Tycker de ger bryt och knäckpunkter i brädorna.
Glödtrådsmallarna går bra flytta runt om man är noggrann med placeringarna.
|
|
|
|
|
#112209 |
|
Limma stringer använder jag PU-lim, men det är väl typ samma som trälim tror jag. Ångar riktigt härligt så se till att använda mask.
Jag tror jag fick tipset om One Strike filler av dig ErikG och det har fungerat superbra. Men det är typ 10ggr dyrare än vanligt finspackel så på de senaste två brädorna har jag använt det istället. Har du förresten hittat större förpackning än 1l på One Strike någonstans?
Syns liten skillnad i den vita nyansen med vanligt finspackel, men eftersom jag har målat/tintat brädorna har det inte spelat någon roll.
/Nils
|
|
|
|
|
#112211 |
Svar: Backyard shaping 7 år, 10 månader sen |
henx
|
Alright!
Kommer säkert komma på fler frågor längs resans gång, men för nu tror jag att jag har svar på allt jag undrar över  . Stort tack för er grymma input!
|
|
|
|
|
#112217 |
Stoke: 0 |
|
Vart hittar ni bra EPS skivor eller blanks? Vet om att Seabade har men vill komma ner lite i kostnad. BHPi Skåne, hur ligger de till i pris? Har allt redo förutom just grunden till brädan för börja shapea min fish 5,9.
|
|
|
|
|
#112219 |
henx
|
tja!
Jag har lite samma problem som dig. Min plan var att köpa vanliga EPS skivor och limma ihop. Men har hittils inte hittat nån återförsäljare som kan sälja och låta en hämta i fabrik. Fraktkostnad för 3 st 240cm långa block skulle landa på sköna 1300 spänn...
|
|
|
|
|
#112220 |
|
Jag frågade på ett stort bygge. EPS med högre densitet (s200>) som är bra till brädbyggen används under garageuppfarter och typ gårdsplaner. Byggaren sa att jag kunde få några om det blev över så jag gick dit och spanade för att se när de började närma sig färdigt. Ringde igen. Han hade ett gäng över så jag fick fyra skivor gratis mot att jag hämtade dem samma dag. En var visserligen skadad men det har ändå räckt till fem brädor.
När jag ringde till jackofoam och de andra fabrikerna var minimum att köpa loss 40m3. Även om svärfar har en relativt tom lada kände jag att det var lite mycket att börja med..
|
|
|
|
|
#112221 |
henx
|
CharterNils skrev:
När jag ringde till jackofoam och de andra fabrikerna var minimum att köpa loss 40m3. Även om svärfar har en relativt tom lada kände jag att det var lite mycket att börja med..
Hahaha, ja kanske lite väl mycket bara för att testa
Nu sitter jag och spånar på att bygga i billigt skitskum men klä brädan i 4mm furuplywood.
Men det verkar vara en utmaning om man inte sitter på vakumpumpar och vakumpåsar....
Får hålla span på lite byggen om de kan tänkas skilja sig från lite cellplast
|
|
|
|
|
#112222 |
|
Fast jag vara allt bra sugen där ett tag
Jag byggde min första bräda utan skum och i tunn furuflyfa. 4mm. À la hollowframe-stilen. Den blev lite av ett monster. Tror den är 5'5 men vägde typ 10kg. Först och främst hade jag ingen susning om hur man skulle göra, och sen byggde jag den flera gånger för stabil. Kan använda den att riva hus med.
Men summa summarum - furu är tungt. Trä överlag är tung så länge det inte heter paulownia eller balsa. Även om det bara är 3-4mm plyfa blir det mer vikt än man tror.
Ska du ha trä bara för hållbarhet eller för att det är coolt/snyggt?
Saken med det lättare skummet, med lägre s-nummer, är att det fungerar att shapea med.
(Som jag förstått det? Rätta mig om jag har fel den som har bättre koll;-))
Det är bara lägre densitet och därför lättare och känsligare. Det går fortare att shapea med men är därför också mycket enklare att göra fel med.
Det borde vara bättre att lägga ett extra lager glasfiber och epoxi än att lägga på en träskiva tänker jag.
|
|
|
|
|
#112223 |
|
|
|
|
|
#112224 |
henx
|
Absolut! Jag var inne på att köpa precis det du länkar till. Problemet är att Bauhaus inte har så lång cellplast på lager. Om man beställer av dom så får man betala frakt från tillverkarens fabrik och till vald adress. Skulle kosta 1300 spänn
Jag försökte få dom att ta hem till någon butik så att jag kan hämta själv, men det gick de inte med på.
Då snackade jag med BEWI som har sin fabrik i Norrtälje (Jag bor i kista utanför stockolm) om man kan hämta i deras fabrik. Det var inga problem, så länge jag köpte cellplasten från någon av deras återförsäljare. Glad i hågen kollade jag med Bauhaus, men det gick de inte heller med på.
Så det blev lite moment 22.
Trist att betala lika mycket frakt som skivorna kostar. Då kan man lika gärna ta hem ett lite mer shape'at blank från typ frankrike
|
|
|
Ändrat av henx
Logga in för att svara
|
|
#112225 |
henx
|
CharterNils skrev:
Fast jag vara allt bra sugen där ett tag 
Ska du ha trä bara för hållbarhet eller för att det är coolt/snyggt?
Mest för slippa laminera med typ 3x6oz på däck och botten. Tänkte att 4mm furu plywood skulle klara sig med relativt lite glas. Typ som firewire bygger sina brädor. Tänkte skita i ribborna och hela "skeletet"
men insér att brädan förmodligen skulle bli supertung ändå...
|
|
|
|
|
#112227 |
|
Fan va jobbiga de ska vara på Bauhaus då! Finns det inga andra återförsäljare du kan kolla med?
Håller med dig om att det blir väl dyrt med den fraktkostnaden. De borde ju bara kunna lägga på dina fyra skivor på en annan order från samma företag.
Jag tror ändå att om du scoutar lite och hittar något bygge som är i "lägga-grund-fasen" så är de säkert schyssta och ger bort några skivor. Där jag fick mina ifrån måste de ha haft hundratals m3 med cellplast så några skivor hit eller dit var en piss i havet.
Jag gjorde en bräda utan stringer nu senast och tog därför 2ggr 6oz (med epoxi). Jag har iof bara kört den två ggr, men den känns riktigt stabil. Jag tror allt att det skulle fungera på cellplast med lägre densitet också.
Om du bara får tag på mjukare block så gör en liten prototyp och känns på hållfastheten. Annars finns det säkert rekommendationer på Swaylocks om ingen med mer erfarenhet här har någon input.
|
|
|
|
|
#112228 |
henx
|
Ja sjukt osmidiga. Håller på att maila runt till lite olika återförsäljare.
Men har möjligtvis hittat ett ställe där jag kan plocka upp 240x120x10 S100 skivor. Kan ju börja med en sån och göra en liten prototyp.
Frågan är om man ska köra 2x6oz eller 3x6oz. Ska läsa runt lite på swaylocks och se vad de säger.
|
|
|
|
|
#112229 |
Stoke: 1 |
|
Hej,
Jag köpte en pall med 2400x1200x100 S200 för nåt år sedan. Har byggt ett gäng brädor men nu ska jag flytta och har inte plats för de. Jag har delat de i två och har några kvar, det är de mest skamfilade exemplaren men går definitivt att få till brädor med de. Finns på södermalm i stockholm och säljer de för 200:- per 2400x600x100 halva. Hör av dig om du är intresserad!
|
|
|
|
|
#112230 |
henx
|
vslater skrev:
Hej,
Jag köpte en pall med 2400x1200x100 S200 för nåt år sedan. Har byggt ett gäng brädor men nu ska jag flytta och har inte plats för de. Jag har delat de i två och har några kvar, det är de mest skamfilade exemplaren men går definitivt att få till brädor med de. Finns på södermalm i stockholm och säljer de för 200:- per 2400x600x100 halva. Hör av dig om du är intresserad!
Det låter ju alldeles strålande! Jag skickar PM 
|
|
|
|
|
#112241 |
Svar: Backyard shaping 7 år, 9 månader sen |
henx
|
Då är jag igång! Fick köpa två blanks av Vslater ovan och har spenderat helgen men att ta fram en template. En Fish med måtten 6'0 x 16 1/2 x 21 1/5 x 16 x 3. Lyckas jag nog klämma in. Möjligt att tailen behöver smalnas ned till 15 1/5.
Har jagat fram rocker kurva, planat ut blanket och skurit ut outline med surform och fogsvans. Precis som Charter Nils skriver ovan tog det helt overkligt lång tid.
Men jag fegade lite när jag karvade ur rockern och landade på en 4" tJock bräda. Så jag har en del karvande kvar att göra.
Men! Hur mycket epoxy brukar gå åt? Klarar jag mig på 3L om jag ska göra två brädor. en 6'0 fish och ett 6'6 egg. Eller ska jag beställa mer?
|
|
|
|
|
#112242 |
henx
|
Just ja! Kör utan stringer och tänkte laminera 6+60z på däck och 6 oz på botten. tror ni det håller? Extra patch vid fenorna?
|
|
|
|
|
#112244 |
|
Kul Kul! Kan tipsa om att www.blendingcurves.com/ ligger uppe nu igen efter att legat nere i typ ett år. Superenkelt att skriva ut både shape och rocker på A4 och tejpa ihop för att sedan använda som mall på blanket.
Jag är som sagt inte supererfaren men jag tror verkligen att 2x6oz uppe och 1x6oz under räcker. Jag har något liknande på min senaste skapelse och efter att ha surfat den 4-5ggr är det fortfarande inte ens någon pressure ding ännu. Jag har dock ett lager sarong under också för mönstrets skull, men det kan knappast spela någon större roll i hållfasthet. Säkert bra med en extra patch vid fenorna dock. Ska du laminera på fenorna eller blir det boxar?
Hur mycket som går åt är svårare. En duktig shaper laminerar glasfibret första lagret, lägger en hot coat, och eventuellt en glosscoat. En mindre duktig shaper som mig själv får ibland fish-eyes (luftbubblor) och få lägga på extra för det. Eller så slipar jag igenom hotcoaten så att glafiberstrukturen syns och får lägga på mer. Osv, osv. Kan hända att jag är lite slarvig men är det första brädan - räkna med lite mer än de säger på swaylocks.
/Nils
|
|
|
|
|
#112245 |
henx
|
Aha najs! Får passa på att spara ner så många templates som möjligt då, innan sidan tas ned igen
Okej, då känner jag mig trygg med 6+6 och 6 glas-schemat. Jag har pendlat lite fram och tillbaka och jag ska glasa på ett par keel finns eller om jag ska laminera in 4 boxar. Har besätllt billiga FCS fusion kopior från kina, så jag bestämmer mig nog lite senare.
Ska jag vara ärlig är jag lite orolig för laminerandet. Jag ska nog prova på några bitar innan jag ger mig på den riktiga brädan.
Till nästa bräda kommer jag helt klart köra stringer och införskaffa en el-hyvel dock. Även om jag och surformen blivit riktigt bra kompisar de här dagarna 
|
|
|
|
|
#112246 |
|
Ja så tänkte jag också. Inte för att man behöver massvis med templates när man gör två brädor om året, men ändå;-).
Kinakopiorna har jag också provat, fick plattfila lite i dem för att fenorna skulle gå i men annars har de fungerat finfint.
Laminerandet är lite lurigt, även nu när jag har gjort ett par brädor är det fortfarande lite av ett krångel. Som du säkert läst överallt är förberedelserna A-O.
- Se till att ha en ren arbetsyta och bräda. Typ superren. Jag har gjort en lackbox för att det var så krångligt med allt slipdamm osv. Några billiga reglar från byggmax och byggplast som jag häftar upp på ramen och byter ut mellan projekten. Att städa hela verkstaden mellan slipningarna var för tröttsamt.
- Blanda lite för mycket epoxi så att det inte tar slut mitt i lamineringen. Annars blir det riktigt stressigt.
- Jämn temperatur där du laminerar, i blanket och i epoxi och härdare. (Jag brukar köra igång en bilfläkt för att hålla temperaturen på typ 22-24 C. Låter blank och härdare stå i "värmen" för att få samma temp.)
- Skyddskläder. Det blir kletigt. Vinylhandskar från biltema, långärmat, skor som är täckta, alltså inte typ tofflor - det droppar. (Jag vet inte hur jag lyckades men första gången fick jag av någon anledning massor med epoxi i håret. Jag bor dessutom en bit från där jag laminerade. Blev en ganska stressig tur på cykeln hem och typ sju schamponeringar för att få väck skiten. Nu kör jag med mössa  )
Sen är det Kör ba kööör!!!
|
|
|
|
|
#112261 |
henx
|
Nä, det kanske man inte behöver. Men det tar ju inte så stor plats direkt så ett par extra templates skadar ju inte
Bra idé med lackbox! Ska se om jag kan få till nått sånt. Just nu håller jag till i min Brfs hobby snickerirum. Vet inte riktigt hur de kommer reagera om jag plastar in rummet ála Dexter style 
Kanske får plasta på nätterna och städa undan bevismaterialet mellan varje plastning
Haha okej! Mössa och rejält heltäckande kläder får det bli!
Ang. glasa på fenor. Är det nödvändigt med glasfiber rovings eller funkar det att lägga fler lager med väv runt?
Snart shejpat färdigt själva brädan i alla fall. Har lite finlir på rails och tail kvar. Sedan är botten på blanket skadat så måste fylla igen ett par hål. Tänkte köra epoxy och microglasballonger, sedan spackla med one strike filler och sen är det väl dags för laminering 
|
|
|
|
|
#112262 |
|
Yao! ok, vad blir det för shape på brädan?
Jag körde mina första experiment i cykelrummet, också över natten och det fungerade fint även om det egentligen var för kallt. Viktigt bara sen då när du slipar att inte någon granne går in där och fyller lungorna med halvhärdat epoxidam
Jag har glasat på fenor med bara glasfiber och det har fungerat fint. Glasade fenorna med ett lager först. Slipade dem och sedan två-tre remsor med glasfiber på varje sida om fenorna plus stora lappar över hela fena+botten på brädan. Ganska svårt att få till helt jämn botten där sedan men jag nöjde mig efter ett tag med några mindre skarvar som inte syns men känns om man drar fingret över.
Hur stora hål snackar vi? För om det inte är för mycket borde det också gå att lösa med spackel. Lägg lager om några millimeter åt gången bara så borde det härda fint.
Jag går och väntar på lön nu, därefter blir det en ny laddning epoxi från seabase och laminering av det senaste projektet. Blir riktigt peppad av den här tråden 
|
|
|
|
|
#112263 |
|
Försökte lägga in en bild här med det verkar inte fungera...
|
|
|
Ändrat av CharterNils
Logga in för att svara
|
|
#112264 |
henx
|
Det blir en rejält stor, men klassisk fish shape. typ 6´1x21.5x3. Mest för att gillar hur dom ser ut 
Låg rocker med medium 60/40 rails. Fick också för mig att shapea in en liten rullad Vee i nosen som går över i platt, till en singelkonkav till Vee i tailen.
Hela projektet blev alldeles för avancerat för en första shape. Men vadfan. Jag har aldrig varit den som gör det lätt för sig haha. Men något mer lämpligt hade ju varit en egg shape med platt botten kanske.
Alright! Point taken! Ska se till att städa ur lokalen ordentligt mellan slipingarna  Det har förövrigt varit ett av de drygare momenten under shapandet. Att städa allt damm osv från cellplasten.
Alright! Glass ons är väl mest retro eftersom det är en fish shape. Men det verkar vara en hel del jobb med att göra egna fenor. Men igen, vem har sagt att det ska va enkelt
Rätt stora hål. ett kluster om typ 4 st som är nånstans runt 5-10mm i diameter som går 1 cm djupt. Tror du one strike spacklet håller eller borde man spackla igen med epoxy och micro glas?
Najs! Vad jobbar du på nu?
Har lagt upp lite bilder på min instagram, samt en timelaps där jag blendar railsen i min guerilla setup till shaping local. Kika på _Henx_ vet ja!
|
|
|
|
|