|
#11462 |
west vs east 18 år, 1 månad sen |
Stoke: -234 |
|
På en skala mellan ett och tio ger jag svenska östkust surfare siffran 3-4 och västkust surfare får 5-6 när det gäller surf skicklighet.
|
|
|
|
|
#11465 |
Svar: west vs east 18 år, 1 månad sen |
Stoke: 14 |
|
Ok Sverre mannen.....vad med southcoast?
|
|
|
|
|
#11467 |
|
Sorry, glömde två delar av landet. Southcoastsurfare ligger enligt min skala på cirkus 6
Northeastcoast surfare på c:a 2.
Ride on...
|
|
|
|
|
#11469 |
Stoke: 18 |
erc
|
|
|
|
|
#11470 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Hmmm...intressant frågeställning och påstående! Men ösurfarna då, hur är de? Och utomsurfarna (de som är utomlands), hur rankar du de? Och vad bygger du rankingen på? Bilder, filmer, live, foruminlägg?
Vore tacksam för svar på mina funderingar men det är absolut inget krav på att du ska svara utan du får göra precis som du känner själv.
|
|
|
|
|
#11471 |
|
Alo
Skalpoängen bygger jag på känsla helt enkelt.
Ö surfarna och utomlands surfarna har jag ingen generell känsla för på samma sätt. Jag är helt enkelt inte lika insatt där.
|
|
|
|
|
#11477 |
Willy
|
|
|
|
|
#11483 |
Stoke: 4 |
|
skit i ösurfarna de är pack allihop ändå. deras världar är aldrig större än ön de bor på. hhahaaha
|
|
|
|
|
#11486 |
Stoke: 1 |
Johan
|
sverre skrev:
Sorry, glömde två delar av landet. Southcoastsurfare ligger enligt min skala på cirkus 6
Northeastcoast surfare på c:a 2.
Ride on...
Hahahaha, northeastcoastinlandssurfare kickar ass, husvagnsbor på västkusten dock.... 
|
|
|
|
|
#11497 |
Stoke: 68 |
|
AKTA DIG SVERRE...det är farligt att räkna DA RAT som bara en 2:a..Jag kanske dycker upp nån dag runt din trakt..då få du ger mig en skala.. 
|
|
|
|
|
#11502 |
Stoke: 0 |
|
jag visste det. vastkustsurfare ar alltsa bast. inga direkta nyheter da. haha
|
|
|
|
|
#11519 |
Stoke: -10 |
|
Måste tillstå att det finns en del skånesurfare som impar bigtajm. Det säger jag trots dispyten om Skäret 
|
|
|
|
|
#11528 |
nirre
|
Jag har precis kommit tillbaka till Stockholm efter en resa söderut och jag måste hålla med am att det finns en hel del surfare som rippar på västkusten! Vi har en hel del bra surfare här i Stockholm också men problemet är att vågorna är så mycket bättre på västkusten och söderut och ja norrut för den delen me... faan Stockholms surfet suger verkligen i jämförelse 
|
|
|
|
|
#11544 |
|
ojoj det där sista håller jag verkligen inte med om. nog för att surfarna på västkusten (om vi räknar med skåne) är duktigare, men själva surfet suger balle därnere jämfört med sthlmsregionen. norrland har jag dålig koll på. de har ju för faaaaan ingen fetch därnere! en halvtimme efter vinden dör förvsinner vågorna. ok skäret är iofs fett. men om man tittar både söderut och norrut från den lilla bubblan av sverige i vilken sthlm ligger ser man lätt att man häromkring har de bästa möjligheterna. sen gäller det såklart att nosa rätt på allt guld därute.......
pga detta har jag tyckt det är konstigt att östkusten har bättre vågor men sämre surfare, och vice versa.
|
|
|
|
|
#11548 |
Stoke: 24 |
|
Hey nick fuck fetchen när det funkar så funkar det!!!! INär jag bodde i varberg hade jag cykelavstånd 15 min till 5 spots och cykla jag en kvart till så kan du lägga på tre till..
Hur många spots är det cykelavstånd till från Stockholm??? ni måste sitta i en bil i 1 1/2 timma för att få surf.. Gör man det på västkustem finns det hur mkt spots som helst så väl kända som secrets.. 
Säger dock inte att västkusten e bättre.. har bara surfa east 2ggr....
Spela roll egentligen, så länge man har kul med polarna i vattnet!!!!!!!
|
|
|
|
|
#11549 |
|
Det är en viss skillnad att öva cutbacks och annat på en point än mot ett beachbreak, okej att typ väddö kan bjuda på lite pointar men de leverar väldigt mer sällan och betydligt kortare åk än Skåne vågorna.
Och anledningen till att många Skåningar är bra tror jag beror på just deras vågor är mkt lättare att förutsäga än ex torö....
Vare sig om vågorna dör eller ej..
|
|
|
|
|
#11558 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
BennyS skrev:
Det är en viss skillnad att öva cutbacks och annat på en point än mot ett beachbreak, okej att typ väddö kan bjuda på lite pointar men de leverar väldigt mer sällan och betydligt kortare åk än Skåne vågorna.
Och anledningen till att många Skåningar är bra tror jag beror på just deras vågor är mkt lättare att förutsäga än ex torö....
Vare sig om vågorna dör eller ej..
Håller inte alls med, bott hela mitt liv tills för ett par år sedan i Nyhamnsläge vilket ligger fem min från skäret och fem min från mölle. Jag kan säga att sthlms regionen har bjudit på minst lika långa åk som de två jag nämde här över och då säger jag minst... Tycker också att det är bra mycket mer konsistent här uppe. Att det också är mycket mer fetch som nick sa betyder också fler dagar med riktigt swell, mer cleana dagra med mer power helt enkelt.
|
|
|
|
|
#11560 |
Stoke: 20 |
|
Spela roll vilka som är bäst. Kåtast killar finns på västkusten!
|
|
|
|
|
#11561 |
Stoke: 20 |
|
Dessutom handlar inte surfing om vem som är bäst utan vem som är coolast. Därför vinner västkusten med cirka 3,5 mils avstånd över alla andra tattare runt landet. Respekt!
|
|
|
|
|
#11568 |
|
självfallet kvittar det var det är bäst surf och självfallet är det viktiga att man surfar och har det bra.
men, jag är trött på frågan från folk (när man säger att man surfar i sverige): aha ja då är det väl västkusten som gäller?
och av egen empiri (är från skåne och surfat en del där och en del på västkusten, dock inga magiska secrets som säkert finns) så kan jag bara säga att sthlmsområdet är bättre. lägger man sen till de magiska bilderna och storiesena man hört från g-bay, ja då är svaret så självklart att det är östkusten som ger mest och bäst surf.
|
|
|
|
|
#11571 |
|
Vad hande med insjosurfarna da? Fick inte vi vara med? Tycker sjalv att jag ar ganska cool!
|
|
|
|
|
#11580 |
|
haha bra sagt. fan willy har ju stuga i närheten av ett av vänerns fina vågor. bara att bjuda in till session willy wonka!
|
|
|
|
|
#11605 |
|
Jar tycker bara att det finns mer manövervågor i skåne än i sthlm regionen, torö i all ära, nog den mest vågsäkra spoten i svea. Men det är betydligt lättare att göra en cutback på Skäret eller Mölle(Förlåt om jag avslöjar secret igen...) jämnfört med Torö. Och det kan juh vara en anledning till att skåne pågarna anses vara "bättre" enligt det stora oraklet sverre...
/B
|
|
|
|
|
#11607 |
Stoke: 8 |
Craig
|
So if someone can cutback they are a good surfer?
|
|
|
|
|
#11608 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Craig skrev:
So if someone can cutback they are a good surfer?
Probably better then someone who cant.....
|
|
|
|
|
#11677 |
|
Why cant we all just get along.....he he. Ha kul i vattnet boys and girls så blir det nog braB)
|
|
|
|
|
#12507 |
Stoke: 8 |
Craig
|
Right on, To much time out of the water to talk about it.
|
|
|
|
|
#12523 |
|
Det är mycket roligare med en rankings skala. Något för SSA tycker jag att begrunda.
|
|
|
|
|
#12526 |
|
Med en ranking skala så betyder det att du måste ha ett system. Vilket system ska man använda då? ska det gå efter tävlingsresultat? Hur många av sveriges surfare tävlar? Om du nu inte vill använda tävlingsresultat, vad ska du då använda? Sverre...jag tror nog att du är ute efter att provocera lite  ha det fint i vattnet när du nu kommer dit:)
|
|
|
|
|
#12528 |
|
 Ja, jag hoppas att jag snart kommer till vattnet. Var där nyss men behövs mer.
Mitt system är inte helt färdig tänkt ännu men tänkte en kombination av känsla och något mer.
|
|
|
|
|
#12619 |
Svar: west vs east 18 år sen |
Willy
|
Känsla och kärlek kanske?
Det är bara ett förslag, inget märkvärdigt.
|
|
|
|
|
#12621 |
|
WaveyGravey
|
Willy skrev:
Känsla och kärlek kanske?
Det är bara ett förslag, inget märkvärdigt.
Then G(ay)-Bay crew wins! No Contest!
|
|
|
|
|
#12628 |
Stoke: -2 |
|
Måste säga att surf kvalitén i skåne har ökat något enormt de senaste 2 åren, dock med lite hjälp av danskarna.. Det är många som slåss om vågorna här nere. Men det är helt rätt, vi är Kingar här nere... 
|
|
|
|
|
#12630 |
|
Robban skrev:
Måste säga att surf kvalitén i skåne har ökat något enormt de senaste 2 åren, dock med lite hjälp av danskarna.. Det är många som slåss om vågorna här nere. Men det är helt rätt, vi är Kingar här nere...
Hear hear......... 
|
|
|
|
|