Facebook data

1
vett och etikett: inför det varma halvåret
#11692 vett och etikett: inför det varma halvåret 18 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Det har ju en tendens att bli lite fler i vattnet under de varma månaderna i Sverige. Läste en insändarfråga i Surf Europe som jag tycker alla borde ta del av.

Frågan löd:
The other day a guy dropped in on med and then had a go at me, saying that I kept paddling up his inside. What does that mean? Don't I always have priority when I'm closest to the peak?

Svar:
Your standard surfing etiquette does dictate a surfer on the inside has priority. However, if you've just caught a wave, repeatedly paddling out back inside the other surfers waiting int the lineup and then using your inside position to take the next waves will make you instantly unpopular... If you need to paddle inside people to the peak, there's nothing wrong with that itself, so long as you don't take the next wave. Wait for your turn, it all works better when you share.

Logga in för att svara
#11695 Svar: vett och etikett: inför det varma halvåret 18 år, 1 månad sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hade varit bra om alla hade föstått det. Det hade varit bra med en vett och etikett tråd som standard på sidan, tror det är många nybörjare här som skulle behöva lite guide. Kanske det kan fixas Redax? Sharkboy la ju ut en som var riktigt bra.

Logga in för att svara
#11698 Svar: vett och etikett: inför det varma halvå 18 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Lite så resonerar vi här i crewn. "Din tur nu. Ta den här vågen så tar jag nästa." Har jag fått bra vågor, vill jag gärna att andra också får det. Men det funkar oftast bara med buddies. När jag försökt få ögonkontakt + tal/kroppsspråk med okända lineup-grannar, ser många bara förvånade ut. Typ "vem e du?! lägg dig inte i. jag paddlar när jag vill paddla!" Så vill dom inte kommunicera, visar jag klart o tydligt genom att sitta vänd mot vågen att jag inte tänker paddla in på den.
Men men, jag fortsätter anamma "Wait for your turn, it all works better when you share." Droppar inte in så ofta längre.

Logga in för att svara
#11703 Svar: vett och etikett: inför det varma halvåret 18 år, 1 månad sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Känner igen exakt det du berättar Esta. Men jag tror att ofta är det pga att dom inte har varit i gamet länge nog för att veta vad som är den riktiga etiketten i vågorna, eller så är det det jag vill tro.

Logga in för att svara
#11710 Svar: vett och etikett: inför det varma halvåret 18 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

esta, ar det gazman som kor den attityden?

Logga in för att svara
#11714 Svar: vett och etikett: inför det varma halvå 18 år, 1 månad sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Andiss skrev:
esta, ar det gazman som kor den attityden?
Haha, nä inte den gröne mannen. Men han ligger ofta i vägen o sprattlar.
Nu var det ett bra tag sen vi paddlade ihop. Saknar nästan honom... nästan.

Logga in för att svara
#11715 Svar: vett och etikett: inför det varma halvå 18 år, 1 månad sen  

WaveyGravey

Surfettiket är inte ett område Esta ger sig in i ostraffad precis ...... därimot fungerar hans surfettiket bra som spotavskräkare ....

Logga in för att svara
#11717 Svar: vett och etikett: inför det varma halvåret 18 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Angende paddla pa in/ut sidan, vid bred take off med sektioner o dyl sa funkar det bra, eller beach breaks. Men vid en liten take off sa ska man alltid i line up paddla upp o placera sig pa peaken hur harig an vagen ar... Ligger man pa shouldern o fegar ska man ente ha fortur till nan vag....

Logga in för att svara
#11719 Svar: vett och etikett: inför det varma halvå 18 år, 1 månad sen  

WaveyGravey

yeah, but if there's a hairy ass section a bit down the line you can wait and see if they make it or not. Then it's MY wave!! It can sometimes be the only way to get a wave at a locals dominated point break.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!