Facebook data

1
Sydafrika?
#11976 Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

men
graphgraph

Verkar nu ha bestämt mig för att resa till Sydafrika i augusti och en månad framåt, har dock massa frågor som jag hoppas kunna få svar på
Hur är vädret på östsidan vid denna årstid, vattentemperatur och sånt?
Hur säkert är det runt surfställerna?
Hur är det med boende och bilhyra, ska man hyra liten bil och hyra rum på de olika surfställerna (vad kostar det att hyra rum/lägenhet/nån typ av backpackerställe) eller lönar det sig mer att ha en campervan och campa vid stranden.
Hur är det med folk, vill gärna ha en lineupp med under runt tio personer och vilka ställen ska man dra till om man åkert två, en som aldrig surfat förut och mig som söker typ en till två meters vågor som är långa, bryter fint och inte allt för snabba (behöver absolut inte vara tubande)
Hur är det med surfbutiker, finns det stort urval av brädor och hur är priserna
Är det något almänt man bör veta

micke

Logga in för att svara
#12003 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

Det är billigt i SA, åkte bil ner i jan och ska ner nu igen i maj. Allt från mat till kläder är billigt, jämfört med va det är här... Vi var tre sycken som bodde i ett guesthouse, som var superfint, med frukostbuffé, fina rum och sjukt bra service för 250 rand/natt, det är typ 200 sek tror jag?
Kan inte tänka mig att brädor skulle vara så farligt dyra de heller, men det vågar jag inte uttala mig om! Jag köpte hur mycket boardshorts som helst, grymt billigt, det beror mycket på att de har en stor egenproduktion.

Ha de så gött i SA och bem vindo a Africa!

/ sami

Logga in för att svara
#12008 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

magge
graphgraph

Åkte bil!? Härifrån sverige, hur lång tid tog inte det?

Logga in för att svara
#12009 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

HAHA! Inte ifrån Sverige, jag bor i Mocambique, det tar bara två timmar från Maputo. Men det vore fan grymt att bila ner, skulle ju ta år (iaf med de vägar man stötter på här) ! Men då skulle man ju kunna dra hela Afrikas västkust, fan va mycket bra surf det måste finnas, helt outforskat längs hela den kusten, eller egentligen båda kusterna!

Nån som är sugen på att ta ledigt ett (par) år och åka på tur längs Afrikas västkust?

Logga in för att svara
#12011 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Sami skrev:
HAHA! Inte ifrån Sverige, jag bor i Mocambique, det tar bara två timmar från Maputo. Men det vore fan grymt att bila ner, skulle ju ta år (iaf med de vägar man stötter på här) ! Men då skulle man ju kunna dra hela Afrikas västkust, fan va mycket bra surf det måste finnas, helt outforskat längs hela den kusten, eller egentligen båda kusterna!

Nån som är sugen på att ta ledigt ett (par) år och åka på tur längs Afrikas västkust?

Nähä, bor du i Maputo?? Min farsa jobbade som observatör i Mocambique i mitten av nittio, hade hus i Mocambique men vi bodde i SA! Vad coolt, vad gör du där? Jag gick skola på SACS i kapstaden

Logga in för att svara
#12012 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

magge skrev:
Åkte bil!? Härifrån sverige, hur lång tid tog inte det?

Haha, hoppade till precis som Johan. Wow bila från Sverige!! Men jädrar vilken tripp att lunka på längs västkusten till SA. Undrar hur gnarly det skulle vara?

Logga in för att svara
#12013 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

förmodligen ett sjukt bra stoff till en hollywood film.. roadtrip genom diverse krigszoner med surf bland minor...

Logga in för att svara
#12016 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

Tror det skulle vara grymt, men frågan är fan om det finns vägar, skulle ju inte direkt gå med en saab 900!
Utång från norra mittpunkten, mitt andra land, Tunisien, sen bara väst ett tag, och efter Marocco, månader ner mot söder! Grymt!

Jag bor inte i Maputo, tyvärr! Bor i en stad i norra Mocambique som heter Nampula, en liten håla med 300.000 invånare.
Det har dock blivit en del resor till Maputo, senaste för två veckor sedan, är helt annorlunda emot livet här!
Är nåt typ av bihang till tjej som biståndsarbetar här;) Läser português och jobbar lite ibland, men åker hem till Sverige i maj, stannar några månander, sen blir det kanske tillbaka.

Hur länge både ni i SA då? Vad jobba han för, FN?

250 mil outforskat surf finns runt hörnet, men hörnet är lite långt borta och transportmedel och polare att surfa med är det värre med...

Logga in för att svara
#12018 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Japp, FN. Han var observatör, o sedermera militärattache. Smooth å va ngn form av lyx hustru!

Logga in för att svara
#12034 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

men
graphgraph

Från det jag letat upp på wannasurf verkar det vara runt porth elisabeth och eastern cape som man ska surfa, men hur är det med fol där i augusti, det är väl fortvarande bra med vågor då, måste man boka på rum på backpackerstälerna och hur är det i linupen, det borde väl vara färre folk ju längre norr man kommer och vart hyr man bil billigt.

micke

Logga in för att svara
#12036 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

lite folk = mycke haj

Logga in för att svara
#12054 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

surfbrädor är billiga! SA och Brazilien har väl de billigaste brädorna men kanske inte heller kvaliten alltid är topp?

Pissa inte i vattnet!

Logga in för att svara
#12114 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

har faktiskt en föredetta arbetskamrat som åkte till sydafrika i början på 80talet för att surfa, slutade med att han reste hela afrikas västkust ända till marocco och surfade. tog honom runt 2 år. också värt att tänka på är att han är vit och reste runt i sydafrika under värsta apartheid tiden... han har många sköna historier att berätta... hade säkert blivit en kul film...

Logga in för att svara
#12124 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

men skrev:
Verkar nu ha bestämt mig för att resa till Sydafrika i augusti och en månad framåt, har dock massa frågor som jag hoppas kunna få svar på
Hur är vädret på östsidan vid denna årstid, vattentemperatur och sånt?
Hur säkert är det runt surfställerna?
Hur är det med boende och bilhyra, ska man hyra liten bil och hyra rum på de olika surfställerna (vad kostar det att hyra rum/lägenhet/nån typ av backpackerställe) eller lönar det sig mer att ha en campervan och campa vid stranden.
Hur är det med folk, vill gärna ha en lineupp med under runt tio personer och vilka ställen ska man dra till om man åkert två, en som aldrig surfat förut och mig som söker typ en till två meters vågor som är långa, bryter fint och inte allt för snabba (behöver absolut inte vara tubande)
Hur är det med surfbutiker, finns det stort urval av brädor och hur är priserna
Är det något almänt man bör veta

micke

Sydafrika är fantastiskt, fina vågor men har du total HAJNOJA så åk nån annanstans.
Åk till J-bay givetvis, fint ställe och vill ni surfa mindre vågor så finns det fina såna på slutsektionerna av pointen.
Annars kan jag rekommendera Transkei om ni vill ut i bushen.
4/3 a i vattnet, varmare ju längre upp mot Durban man kommer.

Durban har fina vågor, tyvärr har själva stadskärnan blivit rätt sjaskig med urbant förfall..Dom med stålar flyttar ut och cracktyperna flyttar in.. Gå inte runt hur som helst på nätterna så är det ok.

Fina brädor i Sydafrika till bra priser speciellt med tanke på den låga Randkursen idag, många duktiga brädbyggare i J-bay, Durban och även en del i Kapstaden.

Logga in för att svara
#12327 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

men
graphgraph

jo märkt att j-bay låter rikitgt men hur ser ständerna ut där, är det långa stränder med massa sandbrecks eller är det bara point breks och framförallt det viktigast hur är det med folk runt denna tidpunkt.

Logga in för att svara
#12334 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

Logga in för att svara
#12435 Svar: Sydafrika? 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

Surfer_Bum
graphgraph

By now you have probably gained a lot of info about South Africa! But if you have any questions about South Africa. Just ask

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!