Facebook data

1
Växthuseffekten, armageddon och annat dravel
#12038 Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Har druckit ett par öl och även en viss mängd Southern comfort och känner att jag måste skriva av mig lite. Inte för att det alltid är så smart men menLäste i vindparkstråden och fann den intressant. Jag strecksåg nyligen alla fyra avsnitten av SVT´s naturdokumentär Planeten. Denna dokumentär borde för övrigt sändas dagligen som en påminnelse om vad som håller på att hända med vår kära moder jords klimat och dess innevånare. Inte för att stora delar av det som sades i programmet var några direkta nyheter men sättet det presenterades på var skrämmande och överväldigande. Såhär något dygn efteråt märker jag verkligen hur min hjärna omedvetet försöker förneka vad den registrerat eftersom det är för mycket att ta in, för mycket stora förändringar av ens livsstil som måste göras och någonstans därinne en ovilja att göra dessa förändringar p.g.a. egoism, lathet, bekvämlighet eller feghet. Visst är det bra att handla ekologiskt, sopsortera och andra åtgärder som endast kräver en smärre uppoffring rent ekonomiskt eller tidsmässigt. Men det som verkligen kan göra skillnad och som faktiskt kan stoppa utvecklingen är inte sådana enkla saker som att köpa en lågenergilampa eller lägga glas till vänster om papper.

Vad har detta med surfing att göra då kan man ju fråga sig? Jag har nog alltid sett på surfare, som grupp, som en skara människor som ligger över medlet när det gäller miljömedvetenhet. Men ju mer jag tänker på det så inser jag att många surfare förmodligen tillhör den grupp av människor som står för stora klimatnegativa utsläpp, om än under många år p.g.a. okunksap. Det enkla svaret på varför det är så, är ju helt enkelt de omfattande bil- och flygresor många surfare gör varje år. Jag läste en artikel med Rob Machado för ett tag sedan där hans image som den miljövänliga och flumsköna soulsurfaren beskrevs. Rob tyckte något i still med att han gärna skulle åka runt i en Toyota Prius men att det ju inte fungerar i och med det jobb han har. Och sedan åkte Robban iväg med sin enorma pick-up mot vågorna. Något säger mig att det visst skulle fungera för Rob om han var tvungen att köra priusen. Okej visst skulle det bli lite kämpigt med hans 12- fots paddleboard på taket men med lite fantasi skulle det säkert kunna lösas. Rob flög säkert under många av de mest hektiska åren av sin karriär typ 10 ggr mer än vad de flesta människor gör under sin livstid Rob har egentligen flugit mer än nog av sin beskärda del. Rob borde egentligen inte få flyga mer! Men vi vill ju se filmer och foton då han surfar otroliga vågor på spännande platser på andra sidan jorden, så därför fortsätter han flyga. Jag menar på inget sätt att moralisera eller verka som en viktigpetter. Jag är lika god kålsupare själv. Jag har själv kört en gigantisk gammal amerikansk bil som drog en mindre swimmingpool med bensin per mil genom hela mexiko och centralamerika på jakt efter vågor. Visst skulle vi ha klarat resan med någon sorts bensinsnål japansk minibuss eller liknande men det kändes inte som ett val då. Vi ville resa med stil och känsla.

Jag känner folk som har som intresse att köpa och köra stora gamla amerikanare. Fast det är mer än ett intresse för dom, det är deras livsstil samt deras sätt att uttrycka sig och umgås. Att säga till dem att det här går inte längre ni måste sluta köra dessa förkastliga bilar, är ganska svårt. Det skulle förmodligen helt kasta omkull deras liv som de känner det. De måste då helt omvärdera sitt sätt att leva på och skaffa ett nytt intresse och kanske en helt ny bekantskapskrets. Jag märker att när man talar med surfpolare om just det faktum att flygresor kanske är en lyx vi snart inte har råd med så vill de flesta försöka låssas som att det inte är så. Vad som helst! men snälla inte flygresorna! Men som någon i ett tidigare inlägg konstaterade så får man väl lära sig att segla då! Det skulle med all säkerhet ta bort stora delar av crowden och endast de riktigt hängivna surfarna skulle scora epic surf på exotiska platser i fjärran land. Surfarna skulle lära sig djupare kunskap om havet och belöning skulle ges till dem som vågade. Det skulle inte gå att få att serverat på ett silverfat längre. Men det är klart att det skulle ta rätt lång tid att ge sig ut på en resa till t ex Australien med en segelbåt. Inte direkt något man klämmer in under julledigheten! Surfare som vill få surf on a regular basis måste då bosätta sig nära något bryt eftersom det kanske inte är försvarbart att köra 20, 40 eller 60 mil tur och retur för eventuella vågor. Eller är det försvarbart att köra denna sträcka varje gång havet visar tendenser på vågor? Går det att med rak rygg berätta för sina barnbarn att morfar var tvungen att köra denna sträcka eller flyga till andra sidan jordklotet 2-3 ggr om året trots att han visste att det bidrog starkt till det klimatinferno de nu lever i? Jag vettefan men det tål att tänkas på.

Apropå vindparkstråden som ett exempel, rent hypotetiskt, om det skulle visa sig att det på alla möjliga sätt och vis är sjukt bra för planetens överlevnad att lägga dessa samt vågenergiverk precis över swellfönstret på alla jordens surfbryt. Alltså det skulle bara ge positiva effekter för miljön men minuset skulle vara att all energi skulle sugas ur vågorna och omöjligöra surfing. Vilka här skulle rösta ja för en sådan sak??! Kanske ett extremt exempel men inte helt otroligt. Jag själv har stora problem med att definiera för mig själv var jag ska dra gränsen för hur mycket jag ska göra avkall på mina egna personliga bekvämligheter och intressen till förmån för miljön. Någon som kan hjälpa mig att se klarare i denna högst aktuella fråga? Om det var någon som orkade läsa igenom allt mitt dravel dvs!

Med vänlig hälsning en förvirrad och angenämt salongsberusad själ

Logga in för att svara
#12043 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen  

WaveyGravey

Cykla till Frankrike till hösten vore en tanke ...... du cyklar lätt 10 mil om dan - du kör kustvägen och plockar hur många bryt som helst på vägen .......

Logga in för att svara
#12044 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

om nån tänker den tanken kan jag medela att det tar 16 dagar att cyckla till medelhvet från sthlm...

Logga in för att svara
#12046 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen Stoke: 0

Jonasurf
graphgraph

Skulle faktiskt tillägga "bara" 16 dagar! Den som har cyklat längre sträkor vet hur pass lättsam och givande sådana resor kan bli. En kompis och hennes kille cyklade till Indien ett par år sedan ..... En annan kompis som är läkare och är i från f.d. Jugoslavien cyklade "hem" från Uppsla varje sommar - senaste gång föjlde hans son 14 år med ..... Två killar cyklade nyligen, utan att träna, tvärs över hela USA på 6 veckor. Kan tänka mig ett gäng på typ 4 stycken med lätta släp för brädorna - du har att göra typ en vecka till Franska kusten.

Logga in för att svara
#12049 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Tack för tipset med cyklingen! Det var smart! Att jag inte tänkt på det tidigare? Kanske cykla ner på en vecka, paddla ut o ta ett par vågor när man kommer fram innan solen går ned i Frankrike. Sen cyklar man hem nästa dag. Blev kanske inte så mycket surf men det var värt det med tanke på miljön.

Angående din förvirring, inse din egen betydelselöshet som vanlig medborgare, dvs ska du verkligen ta på dig ansvaret o ge fan i att flyga o surfa för att rädda miljön? Om du känner för det, fair enough.

Bättre att istället gå med i Greenpeace o göra något på högre nivå.

Logga in för att svara
#12068 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

haha ja det är väl precis den betydelselöshetskänslan som gör att man inte gör det som innerst inne kanske känns som det rättta. Men de andra gör ju inget? varför ska då jag göra nått? Tyvärr har jag samma cyniska syn på greenpeace egentliga möjlighet att påverka de stora jättarna högt däruppe som du har på den enskilda individens handlande och de synergieffekter jag tror att det skulle ge Ska dock se till att bli månadsgivare till greenpeace snarast så kanske jag kan lura mitt samvete lite åtminstonde:P

Logga in för att svara
#12090 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Kanske såhär framtidens surfreseekipage kommer se ut då

Logga in för att svara
#12091 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

denna känns iofs aningen mindre tungtrampad...

Logga in för att svara
#12098 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: 0

Sami
graphgraph

Grym idé! Men det ser ut som att man får lov att cykla lungt för att inte orsaka brädan någon skada.

Logga in för att svara
#12099 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen  

WaveyGravey

Yeap. besides the wheels are too small - should be nearer the same size as the bike´s to maintain stability and smothness on the road.

Logga in för att svara
#12100 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat d 18 år sen  

WaveyGravey

At that angle the tailof the board can't be especially far off the ground - off-road treking would be totally out of the question - one little rock and zappo!!

Logga in för att svara
#12112 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ha ha, han med husvagnen. Nog för att jag fattar att man kan få upp fart på plan mark, men hur faan bromsar man?

Tänk om man cyklat hela vägen ner till Frankrike, man ser Playa Cavalier i Anglet framför sig, drar i handbromsen men fortsätter glida och stannar inte för en bra bit in i Spanien. Bara den där uppförsbacken söder om Biaritz vore ju helt galet att fösöka sig på med en husvagn för 20 pers bakom sig... Nej det blir nog en fet Van för mig i år, men den får gärna gå på sprit.

Logga in för att svara
#12122 Svar: Växthuseffekten, armageddon och annat dravel 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Fan vilken bra idé med vagnen man kan rulla efter sig medan man går!!!

Det är ju så tungt o besvärligt att bara ta brädan under armen. Fördelen är att med vagnen kan man rulla ändå fram till stranden o bara bära brädan 3 meter till vattnet.

Sicket jävla geni!!! Ska låta dem i Stockholm få veta....

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!