Facebook data

1
Surfhjälp till filminspelning
#12509 Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

gammalpuma
graphgraph

Hejsan!

Nyreggad och första inlägget här. Är helt grön men håller på med förproduktion till en kortfilm som ska spelas in i juli. Ett ganska stort projekt som ska spelas in på 16mm-film. Filmen handlar om en frisör som också är surfare på fritiden. Denna man blir träffad av blixten en dag när han är ute och surfar vilket resulterar i att han får förmågan att över folks fobier när han klipper dem. Hans kunder blir friska, men själv samlar han på sig fobier och psykiska problem.

Jag vill få det så autentiskt som möjligt. Jag vet själv hur irriterad man blir när aktörer som ska vara professionella på sitt område beter sig som amatörer. Därför skulle jag behöva hjälp med några saker. Det hade varit himla kul att samarbeta med er här på surfforumet, eftersom jag är väldigt grön på området.

1. Huvudpersonen bygger en bräda tillsammans med sin vän. Jag skulle alltså behövt en halvfärdig bräda som de kan jobba på i filmen. Var kan man få tag på det?

2. Han planerar en resa till sommaren till ett surfparadis i Europa. Vart är han på väg då?

3. Vilken del av brädbygget är mest visuell?

4. Det ska förekomma en del TV-skärmar med surffilmer. Vad finns det för svenska bra surffilmer och hur får man tag på upphovsmakarna?

Tack på förhand!
/Tobias

Logga in för att svara
#12510 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen  

WaveyGravey

Lite utjatat tema: "Heroes", "4400" mm mm but hey, it's your nickel right?

Shapa brädan från första början - då sputar det foam så det står härligt till - momentet där shapern kollar väldigt noga på minsta små detalerna på railsen kan ju iofs va rätt artistic ....

Portugal

Jag har en hel del surf på DV band samt några väldugt korta filmer. Adisgladis på NORD har gjort flera finfina surffilmer - de andra producenter dycker väl upp här vad det lider ....

Logga in för att svara
#12511 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

gammalpuma
graphgraph

Hej!

Tack för svaret! Det här kommer bli finfint! Kommer med några följdfrågor om det är ok.

Har du någon ort i Portugal som är bättre än andra?

Har du lagt ut dina filmer någonstans så man kunde ta en titt? Skulle vara kul att se!

Ditt första svar förstod jag inte riktigt. Vad är "Heroes" och "4400"? Är det butiker? Det jag är ute efter i första hand är att låna saker då budgeten är väldigt stram (film och framkallning äter upp nästan hela budgeten så t.o.m. fotografen från dramatiska institutet arbetar gratis).

Logga in för att svara
#12513 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen  

WaveyGravey

Heroes och 4400 är bland fler talet TV serier med typ - superpowers som tema. Jäsp.
Peniche i Portugal är vad du behöver...... NORD har kontakter med en surfcamp där ...
Jag kan skicka dig en CD vad gäller film material men flera svenskor har bättre/mer material än mig ..
- you might recieve more negative responces than you would expect amongst the surfing community so be carefull! A lot of us are rather protective of our passion and don't engourage "crowds" or even the smell of them - or hyping surfing as a means to spice a weak story for that matter .......

Logga in för att svara
#12516 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

gammalpuma
graphgraph

Aha, då förstår jag. Jag kan försäkra dig om att den här historien skiljer sig ganska markant från Heroes och liknande.

Det skulle vara kalas med en CD eller DVD! Skickar min adress till dig. Behöver en hel del material så ni som har material så gärna skriva en rad så får ni min adress!

Logga in för att svara
#12518 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Instämmer med föregående talare, men inte att Portugal är "stället".

Mest aktuellt i Europa just nu skulle jag vilja säga att Åstol är.

För övrigt undrar jag om det inte är bättre med Windsurfare med tanke på masten och blixten. Kanske är det det du menar?

Logga in för att svara
#12550 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kul!
Skulle nog säga att Biarritz i Frankrike är mer passande som din destination och surfmecca. Vida känt och sådär lagom klyschigt.

Logga in för att svara
#12552 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen  

WaveyGravey

Jo,dawg - koala tejejernas surf camp kunde va en trevligt inslag ....

Logga in för att svara
#12553 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 3

cosmocat
graphgraph

tycker det låter som ett soft filmprojekt som nog kan skilja sig markant från heroes etc om det görs rätt o bra. håller med waveygravey om att det kan bli bra visuellt när brädan shapeas ner från blocket, ex en låg vinkel som följer hyveln längs railen. glasning är ett annat exempel på något som kan bli grymt visuellt - se bara på big wednesday när bear glasar matt's gun. eller, är det the seedling som så snyggt filmar brädor som glasas?

håller med petter om att biarritz/hossegor i frankrike är med passande som surfmecca. om surfaren i fråga är avancerad o driven (vilket man kanske kan anta att han är om han shapear sina egna brädor) köper jag iofs att han drar till portugal. eller kanske spanien? mundaka?

lycka till!

Logga in för att svara
#12555 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

Kul projekt!

Håller med Petter!

Cote de Basque i Biarritz får nog anses vara Europas surfmecca sommartid. Surfing introducerades där i Europa sen finns väl en del som tvistar om det såklart. En session i solnedgången på longboard där slår det mesta. Huset eller "slottet" som ligger där hör väl också till en av de coolaste byggnader som finns.

Är man mer inne på shortboarding kanske man föredrar Les Cavaliers. Har man turen och det blir ett större sommarswell så finns det ju hur många kvalitetsbryt som helst söder om Biarritz, om man nu tycker Les Cavaliers blir för stort...

Förra sommaren bjöd på ett par dagar med riktigt schysst size, har fortfarande ont i min axel från en rökare jag åkte på vid Guethary...

Spanien är riktigt schysst om det blir lite size sommartid också, men för det mesta är det för litet mitt på sommaren.Störst vågor brukar det vara sträckan mellan Biarritz och Hossegor, om det är ett normalt sommarswell.

Ska du ha tag på en Svensk shaper eller vill du ha en på plats i Europa? Hojta till så kan jag hjälpa dig om du inte redan har bra kontakter.

Ha det gott
//Göran

PS. Har en schysst HDV kamera med vattenhus om vill försöka er på att vattenfilma seriöst. Själv har jag inte fått till det så bra ännu, är grymt svårt. Sen vill jag ju alltid surfa istället för att filma också...

Logga in för att svara
#12557 Svar: Surfhjälp till filminspelning 18 år, 1 månad sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

gammalpuma skrev:
4. Det ska förekomma en del TV-skärmar med surffilmer. Vad finns det för svenska bra surffilmer och hur får man tag på upphovsmakarna?

www.swedishmountain.se har surffilmer. Kolla också med Adam Forslund på www.nordsurf.com

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!