|
#12691 |
Recept värmesulor 18 år sen |
Stoke: 2 |
|
Jaha, då är mina nya elvärmda sulor färdiga och jag tänkte att jag skulle ta och skriva ner receptet om det finns andra med frusna fötter.
Inköpslista:
Biltema:
60240 Gummiduk 250x300 mm (2x) á 24,90:-
362443 Gummilagning (2x) á 29,90:-
362400 Snabbepoxy (1x) á 19,90:-
35906 Kardborreband (1x) á 16,90:-
27931 Cykelslang 26x2,10 (1x) á 19,90:-
38503 NI-MH AA 1800mAh (4x) á 34,90:-
ELFA
60-803-03 Värmetråd dia. 0,3mm 19,1 Ohm á 186:- (rulle med 195m, behövs 0,8m till sulorna med det är knepigt att få tag på tråden på andra ställen).
Kontakter
42-048-97 DC-propp 2,1 mm 6 st á 10,2 :-
42-049-96 DC skarvhylsa 2,1/5,5 mm 6st á 16,7 :-
Kjell&co
44572 GP Powerbank mega 2x(4xAA) á 199:-
|
|
|
|
|
#12692 |
Svar: Recept värmesulor 18 år sen |
|
Steg 1, klipp ut 4 st lagom stora sulor ur gummiduken.

|
|
|
|
|
#12693 |
Stoke: 1 |
Johan
|
Men FYYY fan, vilket projekt! Verkar helsmooth, men kan du förklara så att en ekonom förstår??? 
|
|
|
|
|
#12694 |
Johan
|
okej... kommer alltså bilder=insikt
|
|
|
|
|
#12697 |
|
Steg 2, klipp av 0,4 m kanthaltråd och knyckla till en värmeslinga och lägg denna framme vid tårna (räcker nte till mer, vill man ha längre slinga får man lägga till fler batterier.
Vira fast ändarna på kanthaltråden med (t ex) 0,75 mm^2 högtalarkabel i lagom längd.
Limma ihop sulorna med gummilagningslimmet, sätt i press och låt härda. Krävs lite eftertanke på hur man får allt i press utan att allt tryck kommer på ut-kabeln..
|
|
|
|
|
#12698 |
|
Steg 3, Löd ihop två batteripackar i serie. Har ni inte ordentlig koll på lödning så låt någon som har det göra jobbet eller köp batterier med lödflaggor på, finns hos t ex kjell, classe, elfa osv. Ska man löda direkt på knapparna på batterier krävs nämligen en lödkolv med hög effekt och stor yta på spetsen. Man förtennar både kablarna som ska lödas och ytorna som ska lödas (efter att ha smärglat dem lite) .Detta gör att man snabbt kan värma upp änden på batterierna och bara smälta till tennet snabbt och fästa ihop paketet. Gör man fel kan man i bästa fall skada batterierna och i värsta kan de smälla.

|
|
|
|
|
#12699 |
Stoke: 14 |
|
Vilket jobb mannen. good for you:)
|
|
|
|
|
#12700 |
|
Steg 4, löd på kontakter på kablarna och stoppa in batteripaketet i något skyddande, nu råkade vi ha krympslang på jobbet men det går nog helt ok med eltejp med. Är en ganska god idé att märka upp vilken kabel som sitter på + och vilken som sitter på - på batteripacket och sedan löda på en hane och en hona per kabelpar för att minimera felkopplingsrisken vid laddning.

|
|
|
|
|
#12701 |
|
Steg 5, Stoppa in batteripacken i cykelslangsbitar (2,1'' -slang annars går de inte in), få ut så mycket luft som möjligt och limma tätt med gummilagningslimmet. Klistra på lagom tillklippta bitar kardborre på lämpliga platser utanpå slangen vilket gör att du kan fästa paketet runt smalbenet under dräkten.
Vips, du är ägare till ett par värmesulor på 4,8 V med en effekt på ca 3 W.
p.s visade sig att man inte behöver epoxylimmet som står med i inköpslistan. 
|
|
|
|
|
#12702 |
|
Valfritt steg 6, Om ni vill kunna ladda era battierpackar utan att plocka sönder den vattentäta cykelsladden kan det vara en bra idé att modda en batteriladdare som klarar att ladda fyra batterier i serie, dvs ditt batteripack. Gp har en billig modell som heter powerbank mega som laddar 2x4xAA (alltså två kanaler med 4 batterier på båda. Det enda man behöver göra är att löda på fyra sladdar på rätt stift på laddaren och fyra kontakter som man kopplar ihop till batteripackets kontakter. Det är nu det är en bra idé att ha en hona och en hane på varje sladdpar eftersom kortslutna batterier inte mår bra.

|
|
|
|
|
#12703 |
|
Tillägg: löd dit kablarna ovanpå stiften så att laddaren fortfarande går att använda till att ladda vanliga batterier med.
End of story. 
|
|
|
|
|
#12705 |
Stoke: 20 |
Elis
|
Strongt jobbat!!!
Har du provat dem också!! ser ju hur bra ut som helst! Vore kul o höra hur premiären går/Gick!!
Känns som ett solklart projekt inför nästa vinter!
|
|
|
|
|
#12706 |
|
Än så länge är de bara provade på land men det blir riktigt varmt och gott så det kommer definitivt göra skillnad i vattnet med. Återkommer med rapport så fort blåsten kommer igån igen.
|
|
|
|
|
#12713 |
Stoke: 5 |
hman
|
Coolt! Jag böjer mitt huvud i respekt. Men borde man inte mycket av känslan när man har extrasulor?
|
|
|
|
|
#12737 |
Stoke: 10 |
|
Aloha,
Riktigt impad får jag säga...
Hur tjocka blir sulorna? Får du gå upp en storlek på skorna eller får dem plats i de vanliga?
Känns som en kanongrej, uppvärmd våtdräkt känns inte så nödvändigt, tycker aldrig man fryser om kroppen. Men man vill inte ha för tjocka skor, så uppvärmda skor ser kanon ut.
För en del år sen surfade jag våtsockar och tycker de kan halka omkring i skon, så kanske ska man fixera innersulan på något sett för att undvika det?
Ska bli kul att höra hur dem funkar i vattnet.
Vart lägger du batterierna?
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#12738 |
|
Sulorna blir ca 2mm tjocka, möjligen någon tiondel till. När jag har testat dem i bootsen märks de inte, sladdarna dras ut i hålfoten och känns inte heller. Batteripacket sätts runt smalbenet ovanför bootsen och således innanför dräkten.
|
|
|
|
|
#12742 |
Stoke: 11 |
|
Vaddå "Vips!" ??!!
Låter som det tagit hela helgen...
Fast, funkar de så är det kanske lösningen på mina "fyfanvakalltjagfryserihjäl"-problem!!
Ser fram emot rapport.
|
|
|
|
|
#12769 |
Stoke: 3 |
|
Mulle Meck surfar!!
Schysst, vilket knåp...
|
|
|
|
|
#12778 |
|
Dags å ta patent kanske
Ska bli kul å höra hur de funkar i vattnet!
|
|
|
|
|
#12889 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ser bra ut får hoppas det inte blir nån slag eltortyr av det hela bara när dom kommer ner i saltvattnet?!
|
|
|
|
|
#12894 |
Stoke: 0 |
Remo
|
Fasen vad fiffigt!
Jag tycker iofs att fötterna brukar hålla sig varma längre än händerna. Men man borde kunna göra liknande att ha i/på handsken typ bakpå handryggen som man limmar på med neoprenlim. Då får man kanske dra en längre sladd till batterier man har på ryggen under dräkten lr nått....
|
|
|
|
|
#12896 |
Stoke: -234 |
|
Kallast tycker jag det blir för.... ja just det. När man ska till o pissa sen så har den krympt ihop så mycket att det inte går. Tror du det går att köppla ihop lite elektricitets värme ut i stoltheten. Sladden kan man ju dra mellan skinkorna så den inte är i vägen.

|
|
|
|
|
#12951 |
Stoke: 0 |
|
Tjena R
Grymt att du fick till det till slut, du realiserade din grundtanke : ) Tror inte det drojer lange innan du kommer pa en varmelosning for overkroppen.
Dax och plugga vidare, hors pa msn.
D
|
|
|
|
|
#13680 |
Svar: Recept värmesulor 17 år, 11 månader sen |
|
En liten uppdatering efter utfört fälttest.
Så här långt måste jag säga att det blev ett lyckat bygge. Under de två timmar batterierna höll ut (första laddningen och jag har suttit och lekt med dem på kammaren) var mina fötter varma och omgivna av ljummet vatten. Märktes stor skillnad så fort batterierna la av.
Jag kände inget som helst obehag av batterpacket på vaden under våtdräkten och blev inte heller utsatt för befarad eltortyr. Tilläggas bör att det var ca 8°C i vattnet så jag vet inte hur varmt det blir i kallare vatten. Jag är i alla fall nöjd.
|
|
|
|
|
#13682 |
|
är patent handläggaren lika nöjd???
|
|
|
|
|
#15404 |
|
Hur har det gått? Blev det kortslutning eller is it all good?
|
|
|
|
|
#15441 |
|
Har dessvärre bara hunnit testa dem en gång då jag blev pappa i förra veckan och det nu är lite för varmt i vattnet här i skåne för att det ska vara lönt. Men gången då jag testade var det som sagt riktigt nice och det gick fint att ladda batterierna igen utan att något brann upp.
Har du några minuter över (och att döma av alla dina inlägg Sverre så har du mer än några minuter över  ) så är det klart värt att testa ett bygge.
|
|
|
|
|
#15459 |
|
haha..
BOS boys gratulerar till faderskapet.
Sanningen är den att just pga tiden här på surfsverige så har jag inte tid...till något annat.
Surfsverige är inget tidsfördriv, det är mitt hem, min arbetsplats, min familj, mina vänner, mitt nöje, osv, osv,

|
|
|
|
|