|
#1273 |
Portugal vid årsskiftet 18 år, 7 månader sen |
Stoke: 16 |
|
Tja!
Undrar över väderförhållandena i dec-jan i Portugal.
Är väll så att det är mycket pålandsvind på västkusten under denna tiden?
Ska man kanske satsa på att dra direkt till sydkusten, tänkte Lagos området?
Någon som har nått bra spot/boende mm att rekomendera på sydkusten?
Tacksam för tips!
|
|
|
|
|
#1309 |
Svar: Portugal vid årsskiftet 18 år, 7 månader sen |
Stoke: 7 |
GZaa
|
hallå.
Sagres helt klart. Där finns en del att välja på. Tonel är helt okej och det är inte så stort som det är i norra portugal. ifs. Mareta kan vara stor när det funkar, men åndå helt ok (borde ifs. inte vara nåt problem om du är vann surfare).. De gångerna jag varit där har det varit på sommaren, men jag kan tänka mig att det är lite större vågor just nu på vintern.
Boende är det värre med. Vi bodde privat hos en tant som hyrde ut rum, det fanns en del tanter som sprang runt och raggade turister att hyra ut till, men som sagt är allt detta på sommaren. Vintern kanske det inte finns så mycket, men å andra sidan är de flesta hotell, bb och vandrarhem mycket billigare vid lågsäsong. Lagos fungerar bra när det blåser sydväst, ska dock blåsa en del. kallt som attan dock så ta med dig skor och minst 3/2 dräkt. Kolla annars på wannasurf.com för mer info.
bem viaje!
|
|
|
|
|
#1334 |
|
Ok!
Tack för tipsen! Skippar nog västkusten och drar direkt ner till syd.
Hoppas på nån snäll tant som vill hyra ut boende  .
|
|
|
|
|
#1337 |
Stoke: 28 |
|
Instämmer inte allas med ovanstående inlägg. Hela Portugeseiska västkusten pumpar rätt bra under vinter halvåret. Det finns gott om breaks och boende lite varstans. Mest känd är Ericera Praia de Coxos där imellan ligger Ribera med boende och en rätt soft point break förutom avlutet på riden som inehåller många väldigt stor sten block. Flera än jag fastnat där i! NORDs resa är till Penice vilket också funkar väldigt bra under den tiden. Flera breaks där och olika riktning beroende på vinden mm.
|
|
|
|
|
#1346 |
Stoke: 11 |
|
pehrson:
Hör av dig till mig om du vill komma i kontakt med ett camp där du bor bra till vettigt pris i Sagres, precis vid maretan. de som har det bor själva i huset och det är väldigt skön och familiär stämning. Om du bara ska surfa där och Tonel behöver du inte bil, annars är bil ett måste för stränder som Amado, carrapaterira mm.
/A
|
|
|
|
|
#1349 |
|
Gazzer:
Finns det inte risk att det är sönderblåst av för mycket pålansvindar på västkusten, om jag åker i slutet på dec?
Har inte så lång tid på mig (drygt en vecka) o vill få så mycket vågor det bara går.
Annika:
Tips på boende vore kanon! Jag hör av mig till dig.
|
|
|
|
|
#1408 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
Goddag!
Hela västkusten är ok, men som sagt lite för stort ibland, tycker jag. Men men, som Annika tipsade behöver du inte bil, men det har ju hänt att både Tonel och Mareta har blåst ut och då kan man ta sig till Amareto. Har du surfat en del borde inte Ericera (eller för den delen allt i norr) vara några problem.
Vi var även en del en bit norr om Sagres men kommer ej ihåg vad stränderna heter. Vi betalde en surfskola i Lagos som vi åkte med. Lycka till med resan!
G
|
|
|
|
|
#1419 |
Stoke: 15 |
|
Heh,. finns alltid skyddade vikar att hita vid olika swell. Det pangar på som satans där nere, med vågor mellan 3-5m, och jag lovar, gemene man går inte ut på t ex Ribeira (strax norr om Ericeira) vid +3m, utan då drar man söderut om swellet är NW.
Portugal är Europas Hawaii...
Finns gott om bra boende i Ericeira, men hotell kostar nog runt €30 till €40 off-season, kanske du kan hitta billgiare. Ruskigt mysig stad, inget party, men har du med dig din sweetheart så får ni det kanon!
|
|
|
|
|
#1424 |
|
Tack för tipsen!
Har nog bestämt mig för att hyra bil o dra ner till Sagres för att ha möjlighet att surfa både syd och västkusten beroende på vindarna.
Hoppas att kunna hitta boende i Sagres eller Lagos även fast det är off season.
|
|
|
|
|