|
#12730 |
Ska till Bali, vart är det bäst surf?! 18 år sen |
Stoke: 0 |
|
Tja.
Somsagt, jag reser till Bali i 2 veckor (3 juli - 18 juli)... jag är nybörjare, och undrar vart det finns bra vågor för nybörjare. Men sen vill jag gärna åka till det "rikigt tunga" ställena, för att titta på de stora grabbarna surfa.... som jag har fattat det ska Uluwatu vara bra? Typ "Dreamland"?
Kom gärna med tips på tuffa surf spots, mysiga ställen och allmänt intressanta saker man göra och se.
En sista fråga.... är det värt att köpa hem en surfbräda från Bali??????
/Seb
|
|
|
|
|
#12733 |
Svar: Ska till Bali, vart är det bäst surf?! 18 år sen |
Stoke: 8 |
|
Hej.
Börja med att surfa kutas beach breakes, bra nybörjar vågor men även kul för bättre surfare. Efter det skulle jag ta mig till Dreamland eller Grupuk bay på södra Lombok (tror det även finns ett svenskt surf camp där nu). Grupuk är bra om du vill testa pa att surfa rev. Börja med rev på Bali kan nog vara lite svårt, mycket folk (särskilt juni-juli), med många "hard core" surfare som mycket troligt kommer bli förbannade om du är nybörjare och ligger ivagen. De bättre bryten på Bali är också ganska tunga så rejält med spö kan du vänta dig då.
Som du skrev, vill du kolla på bra surf sa är Uluwatu bra, eller ännu bättre Padang padang om det är ett riktigt stort swell.
Bali är ju annars guld, men Indo har tokigt många öar som erbjuder grym surf, både för proffs och nybrörjare. Men på 2 veckor hinner du nog inte mycket längre bort än till Lombok.
Lycka till.
Kapten
Bingin - Bali - tokigt bra
|
|
|
|
|
#12735 |
|
Fan inga bilder. Nu kanske

|
|
|
|
|
#12736 |
|
Va fan, skulle ju klistra in hela tub sekvensen, nu ger jag upp.
|
|
|
|
|
#12745 |
|
Vilket bryt är bilderna ifrån?
|
|
|
|
|
#12747 |
|
Bingin

|
|
|
|
|
#12748 |
|
Bingin

|
|
|
|
|
#12749 |
|
|
|
|
|
#12750 |
|
|
|
|
|
#12755 |
Stoke: 68 |
|
Bingin is toooo easy Kapten isn't it..take off bottom turn and just stand there..get slotted EVERY time..scarier when it's dead low 30 cms deep and 6ft..then it's interesting..when you have to pull off the last bit of the wave cause the reef sucks dry in front of you..woooohooooo.. 
|
|
|
|
|
#12758 |
|
Haha
and when 40 idiots are sitting in an area as big as a Bali bemo, pushing each other so damn deep that someone goes head first into the reef on every wave.
|
|
|
|
|
#12829 |
|
Tack Kapten!
Låter som en bra idé. Men har du eller ngn här ngra tips på brädor att köpa.... jag vill kunna avnända här hemma tex på Torö.
Jag är 178cm, 77kg. Vad kostar brädorna på Bali och framförallt vad kostar det att ta hem till Sverige???
Tacksam för svar 
|
|
|
|
|
#12832 |
Stoke: 20 |
Elis
|
e inte mkt billigare där än nån annan stans. Försök köpa av nån Australiensare som ska hemåt och som vill lätta lite på packningen... men att ta hem brädan beror helt på vilket flygbolag du flyger med. Har själv alltid flygit med singapore airlines då de inte tar någon avgift för bräda... ring till flygbolaget o kolla.
Bingin e en riktigt skön och förutsägbar våg, hade min första tub där 
Dock inte första dan då jag började med en elevator när det var riktigt lågvatten.... blev inte mer än ett försök den dan. Stannade dock en vecka och hade riktigt härliga åk när jag vant mig vid den snabba takeoffen. E de för mycket folk i lineuppen e de bara o surfa impossible. alltid en tom peak. inte lika förutsejbar men du får iaf vågor...
Men gillar du inte reven så prova canguu. ett skönt avslappnat ställe om du har tur att vara där när inte japanarna har skollov... både höger och vänster, med tubpotential på vänstern.
Lycka till
|
|
|
|
|
#12849 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Elis skrev:
e inte mkt billigare där än nån annan stans. Försök köpa av nån Australiensare som ska hemåt och som vill lätta lite på packningen... men att ta hem brädan beror helt på vilket flygbolag du flyger med. Har själv alltid flygit med singapore airlines då de inte tar någon avgift för bräda... ring till flygbolaget o kolla.
Dock inte första dan då jag började med en elevator när det var riktigt lågvatten.... blev inte mer än ett försök den dan. Stannade dock en vecka och hade riktigt härliga åk när jag vant mig vid den snabba takeoffen. E de för mycket folk i lineuppen e de bara o surfa impossible. alltid en tom peak. inte lika förutsejbar men du får iaf vågor...
E inte cangu oxå rev.....
Jag skulle vilja säga att du bör kolla lite av andra sidan förbi Sanur.... jävligt bra vågor och mkt mindre folk, hyrbil och kör runt och leta.... eftersom vinden e fel när du ska dit så får det bli tidiga mornar men de e de värt.....världsklass på vågorna och gott om dem e det oxå..
Men gillar du inte reven så prova canguu. ett skönt avslappnat ställe om du har tur att vara där när inte japanarna har skollov... både höger och vänster, med tubpotential på vänstern.
Lycka till
|
|
|
|
|
#12850 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Jakob skrev:
Elis skrev:
E inte cangu oxå rev.....
J
Lycka till
vad hände där...
nu då..
E inte Cangu oxå rev.....
Jag skulle vilja säga att du bör kolla lite av andra sidan förbi Sanur.... jävligt bra vågor och mkt mindre folk, hyrbil och kör runt och leta.... eftersom vinden e fel när du ska dit så får det bli tidiga mornar men de e de värt.....världsklass på vågorna och gott om dem e det oxå..
|
|
|
|
|
#12870 |
Stoke: 4 |
Lee
|
Take the advice from the Kaptain.. Also don't wear Green Shorts when surfing.
Canggu is a beachie there is some reef down there but that just holds the sand in place making canggu gooooddd. Gets crowded can also recommend the Indo Surf and Lingo book.
www.indosurf.com.au/
|
|
|
|
|
#12895 |
|
Thanks mate!
May I ask why i shouldnt wear green bordshorts.... is it because some shark may chop me into pieces?
I thought i wasnt suppose to use black shorts though.....
|
|
|
|
|
#12901 |
Stoke: -1 |
|
om jag minns rätt så är grönt färgen som betyder otur för hinduer.
som jakob sa;
fortsätt förbi Sanur, där finns vågor överallt.
|
|
|
|
|
#12954 |
Stoke: 4 |
Lee
|
Blind moose had it rights it is bad luck in the Hindu culture. You hear of many stories of weird things happening to people in the surf and they always had green shorts on, believe it or not but I wouldn't fuck with karma - just ask Earl. 
|
|
|
|
|
#13020 |
|
Som jag av denna tråd och andra källor förstått det så är:
Canggu
Dreamland
Playgrounds (Nusa Lembungan)
Tre exempel på snällare inte alltid tubande vågor? Kan någon bekräfta detta och gärna lägga till något bryt? Kommer själv att åka ner i Juni två veckor, jag är inte tillräckligt bra för att jaga tuber i Indo utan det är bara så att en "händelse" gör att jag får två veckor på Bali under just den tiden. Är nybörjare och jagar hellre söliga points än tuber...
|
|
|
|
|
#13023 |
Stoke: -1 |
|
plocka bort playgrounds, men annars är du på rätt spår.
vill du ha lite empty surf på bali kan du alltid dra till Balian, skönt ställe med både höger o vänster.
ha så kul.
|
|
|
|
|
#13025 |
|
Lee,
can i wear bordshorts with neon green, black, white and neon pink????
|
|
|
|
|
#13039 |
Stoke: 25 |
lars
|
seabass, var forsiktig med neongront.. 
|
|
|
|
|
#13050 |
|
Det beror såklart på hur stort swellet är. Chango och Balian är riktgt fiha bryt, men vid 3ft (huvud högt) och uppåt så är dom också tunga. Om du bor i Kuta så tänk på att Chango och specielt Balian plockar upp mer swell än Kuta. Alla Bali's bryt är såklart olika. Som Lee skrev, köp Indo Surf Lingo, där finns en ganska bra surf chart på hur stora vågor det är på de olika bryten, beroende på swell och tidvatten. Boken är också väldigt bra för att lära sig Indonesiska som hjälper tokigt mycket om du vill ha bra priser och grym surf, samt massa andra tips.
Kapten.
|
|
|
|
|
#13052 |
Stoke: 3 |
|
Ja inte ar det Ulu's som galler i juni,juli och augusti.
Dra till Dreamland, har du tur sa ar det inte for stort dar.
Finns lite sweetspots pa lombok ett ar redan namt. Inside Grepuk. Snall vag aven nar det blir stort.
Revet ar tackt med sjogras sa det ar varsta heltackningsmattan.
Om du bor pa Kuta/lombok sa finns det ett grymt stalle pa vag ner till grepukbay som heter Tanjung Aan.
En stor vik som behover ett stabilt swell for att ska bryta.
Jag hade nog hallt hus pa Kuta reef och runt dar. Glom beachbreaksen i kuta om du inte vill slass och fa bradan dingad.
Du kan aven aka over till ostkusten tidigt pa morgonen och kora Serangan som har otroligt roliga vagor.
Annars kommer vindarna vara fel fot ostkusten.
Ha det super trevligt:)
|
|
|
|
|
#13053 |
Stoke: 5 |
hman
|
Medewi har ni ju glömt nämna. Seg vänsterpoint. Låter perfekt för Pheur