Facebook data

1
Costa Rica och Mal Pais i Augusti
#12992 Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 0

evilmatt
graphgraph

Tjena

Jag var i Mal Pais i Costa Rica i November för några år sen, jävligt trevligt ställe, fick många bra vågor och några wipeouts jag trodde jag skulle dö av.

Nu är det ju snart semester igen och jag undrar om någon varit i Mal Pais eller andra delar av Costa Rica i Augusti. Vad jag vet så är väl augusti lite mer i våtsäsongen än vad november är. Är det mest ösregn och misär hela tiden då eller fortfarande lite lagom "växlande molninghet"?

Nån här som kommer vara i trakterna runt costa rica i sommar?

Logga in för att svara
#12993 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Jag var där i julas och snackade då med en local som hade bott där i 16 år, han tyckte våtsäsongen var ÖVERLÄGSET bäst. Beror ju lite på vad man är ute efter men han gillade det pga de stora swellen och de fantastiska stormarna

Logga in för att svara
#12994 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Har också hört från localsen där att det är då det är som bäst en bit in i september. Den riktiga regnsäsongen enl. dem börjar i september och pågår en bit in i december, men visst räkna med regn och väta.

Vet inte riktigt hur man tar sig dit då, för jag har svårt att tro att en Toyota HiAce buss tar sig ner för backen till Franks Place om det regnat rikligt. Eller well, ner kommer man väl alltid.

Logga in för att svara
#12995 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

DMI har en liten tabell med medelmängden regns per månad i Puntarenas, vilket ligger tillräckligt nära för det ska vara relevant. På den måste jag säga att det ser ut som om det regnar rätt rejält från maj tlll november.

www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr.htm?city=200506002&country=Costa+Rica

Själv var jag där nere i november till april, och jag tycker det är ganska outhärdligt med allt regn. Det slutade inte upp förrän i mitten av december... Vägen är grymt lerig och HELA tiden och torkar inte upp mellan skurar och skyfall vilket innebär lera, lera och mer lera. Visst...grönt och vackert är det, men havet är fullt av skit och bråte av varierande storlek och läbbighet som regnet tagit med sig ner från de bergigare delarna.

Men som sagt...allt handlar om toleransnivå och att ingen Green season är den andra lik.

Logga in för att svara
#13048 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

hej!

Jag tänkte med 95% säkerhet åka till Costa i höst, men efter ditt inlägg Annika blir man lite rädd. Jag vill inte ha regn.Var iBrasilien under deras regnperiod o det gick, men det var inte så kul. JAg ska åka till höst helt hundra. Andra ställen man kan åka till där det inte regnar så mycket? Måste vara spansktalande land eftersom jag tänkte läsa spanska samtidigt. F-n var tradigt om det ka regna hela tiden, jag som sett fram emot att åka dit. Har hört om regnperidonen men förträngt det helt...

G

Logga in för att svara
#13051 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Har varit i Mal Pais under våtsäsongen, maj-juni. Nemas problemas. Aug, no lo se.

Logga in för att svara
#13062 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Alltså...jag tror detta beror på säsong til säsong. Nu sist så hade det knappt regnat alls under våtperioden utan regnet föll under november december. DMIs staplar visar på statistik så det är ju det som verkar mest troligt. Själv drar jag nog till mexico i höst!! Spansktalande och fint!!

Desstuom beror ju också saker på hur länge man tänker vara borta. 3 mån iväg...trist med regn . 3 månader iväg...exotiskt med regn. Eller?

Logga in för att svara
#13079 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 0

evilmatt
graphgraph

Tackar för svaren. Har inte bestämt nåt än så får väl se vad som händer. Sist jag var där var det som sagt lite blandat, men det hann alltid torka till på grusvägen genom byn så det var inga problem med att ta sig fram.

Logga in för att svara
#13087 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

hej igen!

Ni menar att man kan alltid chansa? Ja jag vet inte om vad man kommer att tycka. Å ena sidan är det tropisk regn, men sedan som du sa Annika, betyder det att det blir lera. I länder som Praguay oBrasilien var det helt omöjlig att komma nånstans ibland när det regnade pga. att man hade lervägar. Men men. Jag får tänka på saken ändå.

Mexico är ju ett val annars. Du som varit i Costa Annika. Var kan man bo? Är det lätt att typ hyra rum hos privata familjer? Ska man bo på pension eller hostels? osv.

G

Logga in för att svara
#13101 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 0

evilmatt
graphgraph

Kan man överleva en vinter i malmö fixar man lite tropisk regn...

Angående boendet GZaa. Hostels och Cabanas känns som det är det som gäller i costa rica (och resten av central america för den delen). Bodde för mellan 5-15 dollares per natt genom centralamerika när jag var där. Går väl bo både billigare och dyrare, men den standarden kändes rätt lagom.

Logga in för att svara
#13102 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Hostels kostar ca 12 usd/natten där nere numera. Hus kan man hyra per månad och i vissa fall kortare, dock till ganska dyrt pris. Man får räkna med ca 500usd per månad för ett hus, beroende på vad man söker för standard... jag vet att det finns massor med olika cabanas och lägenheter, med eller utan kök till väldigt varierande priser. Ett tips kan vara att boka på hostalet/hotellet La Gaviota som ligger "mitt i byn" och sen leta upp hus/cabana på plats. Där är också helt ok att bo faktiskt...dock inget kök.

Logga in för att svara
#13132 Svar: Costa Rica och Mal Pais i Augusti 18 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

hej!

ja jag är inte kräsen. har rest i ett halvår i sydamerika innan,o boddeöverallt från tält till riktiga ruckel o ibalnd riktig lyx. Beroende på land och valuta. Har hört från många att Costa e dyrare än många andra länder i sydamerika... men eftersom jag ska var där lite längre nu tänkte jag försöka hitta något att hyra för en lite längre tid. Måste ha kök, men man får väl bo på hostels o sedan hitta lite fastare boende. Tur att man pratar spanska så kan man snakca till sig bra pris.

Tack för hjäpen!

G

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!