Facebook data

1
Hur lagar man en woodie longboard?
#13313 Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 0

Dave
graphgraph

Hej compadres! köpte en woodie longboard 8´ i sommras av märket Ripcurl. jag undrar om den är gjord av "clarkfoam" o glassfiber eller tuflite tekniken? Har oxå fått en ding men vet ej hur man lagar träbrädor?
tack på förhand

Logga in för att svara
#13314 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Hm, det borde vara på samma sätt som du lagar vilken bräda som helst, med glasfiber resin, sen kanske du kan köra lite plastiskt trä över lagningen för att upp lite snyggare yta för att matcha resten av brädan. Osäker på hur vattentåligt det är bara...

where.GroupID@op.EQ=DMPP8675" target="_blank" rel="nofollow">internetbutiken.sjogren.se/eSales40/ProductList.asp?@where.GroupID@op.EQ=DMPP8675

Logga in för att svara
#13315 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Dave skrev:
Hej compadres! köpte en woodie longboard 8´ i sommras av märket Ripcurl. jag undrar om den är gjord av "clarkfoam" o glassfiber eller tuflite tekniken? Har oxå fått en ding men vet ej hur man lagar träbrädor?
tack på förhand

Den är med största sannolikhet gjord med träfanér och en EPS (frigolit) kärna så vad du än gör använd inga lagningsprylar som innehåller lösningsmedel. Då kan skumkärnan smälta.

Alltså det där hur man ska laga en bräda går ju inte att svara på utan att se brädan på bild. Rip Curl är ett kläd och våtdräktsmärke. Dom har ingen egen brädtillverkning.

Logga in för att svara
#13316 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 0

Dave
graphgraph

ErikG skrev:
Dave skrev:
tack på förhand

Den är med största sannolikhet gjord med träfanér och en EPS (frigolit) kärna så vad du än gör använd inga lagningsprylar som innehåller lösningsmedel. Då kan skumkärnan smälta.

Alltså det där hur man ska laga en bräda går ju inte att svara på utan att se brädan på bild. Rip Curl är ett kläd och våtdräktsmärke. Dom har ingen egen brädtillverkning.

Tack för ditt svar Erik! Jag lovar att det står RipCurl på brädan!!!!!!!! Det är en Woodie som sagr, kanske speciel tillverkad för Ripcurl, vad säger du? Har surfat med den på Torö flera gånger (jävla stenar!!) och fick en ding.

Logga in för att svara
#13318 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Alltså, det är nog ingen som misstror dig att det är en Rip C bräda, finns en till som är till salu på Gotland, det ErikG menade är att RC har lagt ut tillverkningen till någon annan. Alltså, laga inte med epoxy mot skummet, för då smälter det troligen, utan använd vanlig resin och ev. väv om det är en stor ding.

Logga in för att svara
#13328 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Tvärtom om Daniel! Det är polyester och inte epoxi som smälter skummet. Så om du inte lyckas lista ut vilken typ av skumkärna som sitter i den använder du epoxi. Jag ägde den där rip curl brädan på Gotland en gång i tiden och kan intyga att den var uppbyggd av träfanér med en skumkärna. Jag skulle tippa på Eriks tips på EPS då tekniken med träfanér brukar tillåta skumkärnor med väldigt låg densitet och då är eps vanligt. Men brädor kommer ju i alla möjliga varianter så...På den är sidan hittar du massa info om brädlagning på brädor liknande din....www.boardlady.com/

Logga in för att svara
#13329 Svar: Hur lagar man en woodie longboard? 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

åfan, jag märkte inga problem när plastade med poly-resin rätt på skummet på mina två gamla brädor, men jag är lite kass på vad för kärnor det finns, men visst föreföll det vara "skum". Jaja, blandar nog ihop saker...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!